Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

När avgränsningen ställs på sin spets - Gränsen mellan kommersiell och icke kommersiell marknadsföring

Blixt, Sofia LU (2018) LAGF03 20181
Department of Law
Faculty of Law
Abstract (Swedish)
I studien kommer avgränsningen mellan MFL och tryck- och yttrandefriheten diskuteras och vilka faktorer som är viktiga vid gränsdragningen. Det kommer göras en undersökning av gränsdragningen både i traditionella och sociala medier. Syftet med studien är även att problematisera bedömningen av kommersiell marknadsföring i sociala medier och om avgränsningen i de medierna bör vara lik den som görs på traditionella medier.

För att en framställning ska omfattas av MFL krävs det att framställningen är av ren kommersiell natur. Med ren kommersiell natur menas att framställningen har gjorts i kommersiell verksamhet, har ett kommersiellt syfte och har rent kommersiella förhållanden till föremål. Uppfyller en framställning dessa kriterier är... (More)
I studien kommer avgränsningen mellan MFL och tryck- och yttrandefriheten diskuteras och vilka faktorer som är viktiga vid gränsdragningen. Det kommer göras en undersökning av gränsdragningen både i traditionella och sociala medier. Syftet med studien är även att problematisera bedömningen av kommersiell marknadsföring i sociala medier och om avgränsningen i de medierna bör vara lik den som görs på traditionella medier.

För att en framställning ska omfattas av MFL krävs det att framställningen är av ren kommersiell natur. Med ren kommersiell natur menas att framställningen har gjorts i kommersiell verksamhet, har ett kommersiellt syfte och har rent kommersiella förhållanden till föremål. Uppfyller en framställning dessa kriterier är framställningen kommersiell marknadsföring och regleras av MFL. De nyss nämnda kriterierna utgör avgränsningen gentemot det svenska grundlagsskyddet för tryck- och yttrandefrihet.

Kommersiell marknadsföring kan vara reklam, medan icke kommersiell marknadsföring kan vara en åsikt eller ett politiskt budskap. Det är viktigt att veta vad som är kommersiell respektive icke kommersiell marknadsföring, eftersom de omfattas av två olika regelverk. MFL får inte tillämpas på ett sätt som kan anses vara problematiskt i förhållande till den grundlagsskyddade tryck- och yttrandefriheten.

Frågan om avgränsningen mellan kommersiell och icke kommersiell marknadsföring ställs på sin spets vid marknadsföring i sociala medier. Genom de marknadsföringsformer som används i sociala medier är kommersiella framställningar väldigt likt det icke kommersiella innehållet som finns på plattformen i fråga. I studien visas att bedömningen av kommersiell marknadsföring är svårare att dra i sociala medier. Sociala medier bör dock fortsättningsvis regleras i MFL. (Less)
Abstract
The demarcation between the Marketing Act and the constitution for freedom of press and freedom of speech will be discussed in this study. The study will also examine which elements are important to where the demarcation should be drawn. There will be an examination of both traditional media and social media. The study’s purpose is furthermore to discuss problems about the demarcation between commercial and non-commercial marketing in social media and if the demarcation in social media should be the same as in traditional media.

A presentation is regulated in the Marketing Act if it is of entirely commercial nature. A presentation is of commercial nature if the presentation was made in a commercial establishment, has a commercial... (More)
The demarcation between the Marketing Act and the constitution for freedom of press and freedom of speech will be discussed in this study. The study will also examine which elements are important to where the demarcation should be drawn. There will be an examination of both traditional media and social media. The study’s purpose is furthermore to discuss problems about the demarcation between commercial and non-commercial marketing in social media and if the demarcation in social media should be the same as in traditional media.

A presentation is regulated in the Marketing Act if it is of entirely commercial nature. A presentation is of commercial nature if the presentation was made in a commercial establishment, has a commercial purpose and is subject for entirely commercial circumstances. If a presentation meets these criteria, it is commercial marketing and is subject for the Marketing Act. The criteria constitute the demarcation between the Marketing Act and the Swedish constitution for freedom of the press and freedom of speech.

Commercial marketing can be adverts, whereas non-commercial marketing is for example an opinion or a political statement. It is important to know what is seen as commercial respective non-commercial marketing as they are regulated in two different laws. The Marketing Act may not be applied in a way that may be problematic in a constitutional point of view.

The question where the demarcation should be drawn between commercial and non-commercial marketing is to a head when it comes to marketing in social media. The ways of marketing in social media makes commercial marketing look a lot like the non-commercial marketing on the platform. The study shows that the demarcation is harder to draw in social media than in traditional media. Though, social media should continue to be regulated by the Marketing Act. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Blixt, Sofia LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20181
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Förmögenhetsrätt, Markandsrätt, Markandsföringslagen, Kommersiell markandsföring, Icke kommersiell marknadsföring, Redaktionell
language
Swedish
id
8941528
date added to LUP
2018-07-15 13:36:42
date last changed
2018-07-15 13:36:42
@misc{8941528,
  abstract     = {{The demarcation between the Marketing Act and the constitution for freedom of press and freedom of speech will be discussed in this study. The study will also examine which elements are important to where the demarcation should be drawn. There will be an examination of both traditional media and social media. The study’s purpose is furthermore to discuss problems about the demarcation between commercial and non-commercial marketing in social media and if the demarcation in social media should be the same as in traditional media. 

A presentation is regulated in the Marketing Act if it is of entirely commercial nature. A presentation is of commercial nature if the presentation was made in a commercial establishment, has a commercial purpose and is subject for entirely commercial circumstances. If a presentation meets these criteria, it is commercial marketing and is subject for the Marketing Act. The criteria constitute the demarcation between the Marketing Act and the Swedish constitution for freedom of the press and freedom of speech. 

Commercial marketing can be adverts, whereas non-commercial marketing is for example an opinion or a political statement. It is important to know what is seen as commercial respective non-commercial marketing as they are regulated in two different laws. The Marketing Act may not be applied in a way that may be problematic in a constitutional point of view. 

The question where the demarcation should be drawn between commercial and non-commercial marketing is to a head when it comes to marketing in social media. The ways of marketing in social media makes commercial marketing look a lot like the non-commercial marketing on the platform. The study shows that the demarcation is harder to draw in social media than in traditional media. Though, social media should continue to be regulated by the Marketing Act.}},
  author       = {{Blixt, Sofia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{När avgränsningen ställs på sin spets - Gränsen mellan kommersiell och icke kommersiell marknadsföring}},
  year         = {{2018}},
}