Finns det rum för lek? Psykoterapeuter om den psykodynamiska ramen i psykiatrins (meta)ram
(2018) PPTP06 20181Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Studien utforskade frågeställningen: Vad sker i mötet mellan den psykodynamiska ramen och psykiatrins metaram såsom psykoterapeuter upplever det? Syftet var att bidra till forskningsfältet och använda slutsatser för att utveckla den egna kliniska praxisen. Studien realiserades som en aktionsforskningsstrategi. Det empiriska materialet bestod av sex psykoanalytiskt orienterade, kvalitativa forskningsintervjuer med utbildade psykodynamiska psykoterapeuter. Intervjuerna spelades in, transkriberades ordagrant och analyserades hermeneutiskt. I kunskapsprocessen tillämpades terapeutisk utforskningsmetod och den erhållna förståelsen beskrevs som mellanområdeskunskap. Sju teman framträdde: “mammans hjärtslag”, “en farlig spänning”, “patienten... (More)
- Studien utforskade frågeställningen: Vad sker i mötet mellan den psykodynamiska ramen och psykiatrins metaram såsom psykoterapeuter upplever det? Syftet var att bidra till forskningsfältet och använda slutsatser för att utveckla den egna kliniska praxisen. Studien realiserades som en aktionsforskningsstrategi. Det empiriska materialet bestod av sex psykoanalytiskt orienterade, kvalitativa forskningsintervjuer med utbildade psykodynamiska psykoterapeuter. Intervjuerna spelades in, transkriberades ordagrant och analyserades hermeneutiskt. I kunskapsprocessen tillämpades terapeutisk utforskningsmetod och den erhållna förståelsen beskrevs som mellanområdeskunskap. Sju teman framträdde: “mammans hjärtslag”, “en farlig spänning”, “patienten skadas, terapeuten sörjer”, “kunskapsförakt”, “ensamhet och isolering”, “ett tomt snigelskal” och “hoppfullhet”. Resultatet visade att deltagarna upplever ramen som central för arbetet. Intrång beskrevs som katastrofala både för patienten och den psykoterapeutiska funktionen. Erfarenheter av mötet mellan den psykodynamiska ramen och psykiatrins metaram uppfattades av deltagarna generellt som problematisk, men varierande över tid och mellan olika sammanhang. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8943345
- author
- Wolf, Helene LU
- supervisor
- organization
- course
- PPTP06 20181
- year
- 2018
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- den psykoanalytiska/psykodynamiska ramen, den psykoanalytiska/psykodynamiska situationen, metaram, terapeutisk utforskningsmetod, mellanområdeskunskap
- language
- Swedish
- id
- 8943345
- date added to LUP
- 2018-06-04 10:19:07
- date last changed
- 2018-06-04 10:19:07
@misc{8943345, abstract = {{Studien utforskade frågeställningen: Vad sker i mötet mellan den psykodynamiska ramen och psykiatrins metaram såsom psykoterapeuter upplever det? Syftet var att bidra till forskningsfältet och använda slutsatser för att utveckla den egna kliniska praxisen. Studien realiserades som en aktionsforskningsstrategi. Det empiriska materialet bestod av sex psykoanalytiskt orienterade, kvalitativa forskningsintervjuer med utbildade psykodynamiska psykoterapeuter. Intervjuerna spelades in, transkriberades ordagrant och analyserades hermeneutiskt. I kunskapsprocessen tillämpades terapeutisk utforskningsmetod och den erhållna förståelsen beskrevs som mellanområdeskunskap. Sju teman framträdde: “mammans hjärtslag”, “en farlig spänning”, “patienten skadas, terapeuten sörjer”, “kunskapsförakt”, “ensamhet och isolering”, “ett tomt snigelskal” och “hoppfullhet”. Resultatet visade att deltagarna upplever ramen som central för arbetet. Intrång beskrevs som katastrofala både för patienten och den psykoterapeutiska funktionen. Erfarenheter av mötet mellan den psykodynamiska ramen och psykiatrins metaram uppfattades av deltagarna generellt som problematisk, men varierande över tid och mellan olika sammanhang.}}, author = {{Wolf, Helene}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Finns det rum för lek? Psykoterapeuter om den psykodynamiska ramen i psykiatrins (meta)ram}}, year = {{2018}}, }