Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hur fungerar informeringen om plastpåsars miljöpåverkan? -Implementering av informationsplikten i förordning (2016:1041) om plastbärkassar

Sandin, Jenny LU (2018) MVEK02 20181
Studies in Environmental Science
Abstract
This study concerns the obligation to provide information about the negative impacts on the environment caused by plastic bags in the Swedish regulation (2016:1041) about plastic carrier bags. The aim was to investigate how in-formation has spread nationally about the regulation as well as how the obli-gation to provide information has been implemented in the stores. To do that eight semi-structured interviews have been conducted. One interview was with Malin Göransson at the Swedish Environmental Protection Agency, the agency in charge of the regulation, and another with Joakim Brodahl at Håll Sverige Rent, a nonprofit foundation that mainly works to prevent littering. The remaining six interviews were conducted with managers at clothing... (More)
This study concerns the obligation to provide information about the negative impacts on the environment caused by plastic bags in the Swedish regulation (2016:1041) about plastic carrier bags. The aim was to investigate how in-formation has spread nationally about the regulation as well as how the obli-gation to provide information has been implemented in the stores. To do that eight semi-structured interviews have been conducted. One interview was with Malin Göransson at the Swedish Environmental Protection Agency, the agency in charge of the regulation, and another with Joakim Brodahl at Håll Sverige Rent, a nonprofit foundation that mainly works to prevent littering. The remaining six interviews were conducted with managers at clothing stores. The stores that were selected were stores of national chains, that have stores in Lund. Half of the stores were also participating in the voluntary initiative One Bag Habit.

The results show that the Swedish Environmental Protection Agency has spread information about the regulation through the guide on their website, trade associations, conferences and a webinar. Håll Sverige Rent has per-formed a test-campaign in Västerås called “re-think/re-use” that aims to change the use of plastic bags among consumers. Managers and staff in stores had basic knowledge about the regulation, but it is uncertain how well they understand the requirements it demands of them. The obligation to pro-vide information in stores according to the regulation has been interpreted similarly in all stores. All stores asked if the costumer needed a bag and charge 1-3 SEK for each bag, most stores have information regarding plastic bags on their website and some stores used signs to inform the consumers. This study has not found any difference between stores participating in One Bag Habit and stores that do not. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Hur informeras konsumenterna om plastpåsarnas miljöpåverkan?

Det senaste året har flera butiker börjat ta betalt för sina plastpåsar och det är inte ovanligt att få frågan ”Behöver du en påse?” när man handlar. Vad är det som har inspirerat denna förändring? Jo, den första juni 2017 infördes en förordning i Sverige som säger att alla som ger bort eller säljer plastpåsar till konsumenter: klädbutiker, restauranger, mataffärer m.fl. måste informera oss om den miljöpåverkan plastpåsarna har. Målet med förordningen är att vi ska minska vår användning av påsarna, men kommer den förändring vi har påbörjat att bli långsiktig eller är den bara tillfällig?
Denna intervjustudie har undersökt hur information om förordningen spridits på nationell... (More)
Hur informeras konsumenterna om plastpåsarnas miljöpåverkan?

Det senaste året har flera butiker börjat ta betalt för sina plastpåsar och det är inte ovanligt att få frågan ”Behöver du en påse?” när man handlar. Vad är det som har inspirerat denna förändring? Jo, den första juni 2017 infördes en förordning i Sverige som säger att alla som ger bort eller säljer plastpåsar till konsumenter: klädbutiker, restauranger, mataffärer m.fl. måste informera oss om den miljöpåverkan plastpåsarna har. Målet med förordningen är att vi ska minska vår användning av påsarna, men kommer den förändring vi har påbörjat att bli långsiktig eller är den bara tillfällig?
Denna intervjustudie har undersökt hur information om förordningen spridits på nationell nivå och dels hur förordningen har implementerats i praktiken. Studien visar att butiker idag informerar enligt de krav som förordningen ställer. De som jobbar i butikerna vet om att förordningen om plastpåsar finns och vet att det handlar om ett miljöproblem, men de har bara grundläggande kunskap. Det kan vara ett problem eftersom det är personalen i butikerna som har kontakt med konsumenterna och ser till att förordningen följs i praktiken. Att lägga så mycket uppmärksamhet på en så liten del av miljöproblemet som plastpåsar är kan kännas lite onödigt. Trots det är plast en av vår tids största föroreningar, en stor del av denna förorening kommer från engångsprodukter såsom plastpåsar och hamnar i haven. Hur vi använder plastpåsar reflekterar den slit och släng-kultur som finns i vårt samhälle. Att förändra vår användning av plastpåsar kan vara en bra början till att förändra vårt beteende med andra engångsprodukter.
För att förändra vår användning av plastpåsar måste det finnas information om varför det är viktigt och hur vi ska gå till väga. Studien visar även att det på den nationella nivån främst är Naturvårdsverket som står för informationen men även Håll Sverige Rent. Naturvårdsverket är den myndighet som är ansvarig för förordningen. Vägledningen på deras hemsida beskriver hur man kan göra för att följa förordningen som verksamhetsutövare. För att sprida information till allmänheten har Håll Sverige Rent tagit fram en kampanj om plastpåsar som heter ”Re-think/re-use”. Hittills har den bara genomförts som en testkampanj och som en kampanj på sociala medier men Håll Sverige Rent hoppas kunna genomföra den igen nationellt inom en nära framtid. En sådan kampanj kan förhoppningsvis uppmärksamma frågan ännu mer och bidra till att fler börjar tänka på hur många plastpåsar de använder. Att informeringen och kunskapen om plastpåsar fortsätter att vara aktiv och utvecklas är väldigt viktigt för att detta ska leda till en långsiktig och permanent förändring i hur vi använder plastpåsar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sandin, Jenny LU
supervisor
organization
course
MVEK02 20181
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
language
Swedish
id
8943635
date added to LUP
2018-06-08 14:44:25
date last changed
2018-06-08 14:44:25
@misc{8943635,
  abstract     = {{This study concerns the obligation to provide information about the negative impacts on the environment caused by plastic bags in the Swedish regulation (2016:1041) about plastic carrier bags. The aim was to investigate how in-formation has spread nationally about the regulation as well as how the obli-gation to provide information has been implemented in the stores. To do that eight semi-structured interviews have been conducted. One interview was with Malin Göransson at the Swedish Environmental Protection Agency, the agency in charge of the regulation, and another with Joakim Brodahl at Håll Sverige Rent, a nonprofit foundation that mainly works to prevent littering. The remaining six interviews were conducted with managers at clothing stores. The stores that were selected were stores of national chains, that have stores in Lund. Half of the stores were also participating in the voluntary initiative One Bag Habit.

The results show that the Swedish Environmental Protection Agency has spread information about the regulation through the guide on their website, trade associations, conferences and a webinar. Håll Sverige Rent has per-formed a test-campaign in Västerås called “re-think/re-use” that aims to change the use of plastic bags among consumers. Managers and staff in stores had basic knowledge about the regulation, but it is uncertain how well they understand the requirements it demands of them. The obligation to pro-vide information in stores according to the regulation has been interpreted similarly in all stores. All stores asked if the costumer needed a bag and charge 1-3 SEK for each bag, most stores have information regarding plastic bags on their website and some stores used signs to inform the consumers. This study has not found any difference between stores participating in One Bag Habit and stores that do not.}},
  author       = {{Sandin, Jenny}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hur fungerar informeringen om plastpåsars miljöpåverkan? -Implementering av informationsplikten i förordning (2016:1041) om plastbärkassar}},
  year         = {{2018}},
}