Självövervakning - det naturliga valet
(2018) SKDK11 20181Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- I dagens konkurrenssamhälle behöver företag anpassa sin marknadskommunikation efter samhällets normer, värderingar och diskurser för att uppnå legitimitet på marknaden. Detta gäller även läkemedelsbranschen, som i allt större utsträckning har marknadiserats. Denna studie undersöker förekommande diskurser och dess inverkan på ansvarsfördelning gällande preventivmedel. En kritisk diskursanalys har utförts av Natural Cycles digitala marknadskommunikation, där en systematisk lingvistisk och diskursiv analys genomfördes utifrån Faircloughs tredimensionella analysmodell. I analysen identifierades fyra frekvent förekommande diskurser och att ansvarsfördelningen för preventivmedelsfrågan förflyttats från samhälle till individ. Ett exempel på detta... (More)
- I dagens konkurrenssamhälle behöver företag anpassa sin marknadskommunikation efter samhällets normer, värderingar och diskurser för att uppnå legitimitet på marknaden. Detta gäller även läkemedelsbranschen, som i allt större utsträckning har marknadiserats. Denna studie undersöker förekommande diskurser och dess inverkan på ansvarsfördelning gällande preventivmedel. En kritisk diskursanalys har utförts av Natural Cycles digitala marknadskommunikation, där en systematisk lingvistisk och diskursiv analys genomfördes utifrån Faircloughs tredimensionella analysmodell. I analysen identifierades fyra frekvent förekommande diskurser och att ansvarsfördelningen för preventivmedelsfrågan förflyttats från samhälle till individ. Ett exempel på detta är att texterna framställer preventivmedel som kvinnas ansvar. Föreliggande studie har visat hur den tidigare auktoritära läkarblicken idag ersatts av skicklig digital marknadskommunikation. Författarna uppmanar därför läkemedelsbranschen, både privat och offentlig, att sträva mot en kommunikation med neutral och icke-vinklad information som inte vilseleder konsumenten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8945856
- author
- Källvik, Johanna LU and Järlström, Gabriella LU
- supervisor
- organization
- course
- SKDK11 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Preventivmedel, diskurs, kritisk diskursanalys, digital marknadsföring, marknadskommunikation, marknadsföring, ansvar, Fairclough
- language
- Swedish
- id
- 8945856
- date added to LUP
- 2018-06-08 16:34:03
- date last changed
- 2018-06-08 16:34:03
@misc{8945856, abstract = {{I dagens konkurrenssamhälle behöver företag anpassa sin marknadskommunikation efter samhällets normer, värderingar och diskurser för att uppnå legitimitet på marknaden. Detta gäller även läkemedelsbranschen, som i allt större utsträckning har marknadiserats. Denna studie undersöker förekommande diskurser och dess inverkan på ansvarsfördelning gällande preventivmedel. En kritisk diskursanalys har utförts av Natural Cycles digitala marknadskommunikation, där en systematisk lingvistisk och diskursiv analys genomfördes utifrån Faircloughs tredimensionella analysmodell. I analysen identifierades fyra frekvent förekommande diskurser och att ansvarsfördelningen för preventivmedelsfrågan förflyttats från samhälle till individ. Ett exempel på detta är att texterna framställer preventivmedel som kvinnas ansvar. Föreliggande studie har visat hur den tidigare auktoritära läkarblicken idag ersatts av skicklig digital marknadskommunikation. Författarna uppmanar därför läkemedelsbranschen, både privat och offentlig, att sträva mot en kommunikation med neutral och icke-vinklad information som inte vilseleder konsumenten.}}, author = {{Källvik, Johanna and Järlström, Gabriella}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Självövervakning - det naturliga valet}}, year = {{2018}}, }