Trängselprissättning inom flygindustrin
(2018) NEKH02 20181Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Många flygbolag använder idag komplexa intäktsoptimeringsstrategier i sin vinstmaximering. En av dessa är trängselprissättning, på engelska kallad peak-load pricing. I denna uppsats undersöks om flygbolag använder trängselprissättning av biljetter under en dags rusningstider. Frågeställningen är därför: ”Hur påverkar dagliga rusningstider flygpriser?”. Uppsatsen ämnar svara på denna genom att studera en paneldata bestående av strax under 5000 intra-europeiska flygningar. För att kontrollera för rutt- och datumspecifika effekter används en fixa effekter-modell i regressionerna. Resultaten visar att resenärer som flyger korta resor på högst 90 minuter får i snitt betala 5 procent mer under morgonens rusningstid och 9,2 procent mer under... (More)
- Många flygbolag använder idag komplexa intäktsoptimeringsstrategier i sin vinstmaximering. En av dessa är trängselprissättning, på engelska kallad peak-load pricing. I denna uppsats undersöks om flygbolag använder trängselprissättning av biljetter under en dags rusningstider. Frågeställningen är därför: ”Hur påverkar dagliga rusningstider flygpriser?”. Uppsatsen ämnar svara på denna genom att studera en paneldata bestående av strax under 5000 intra-europeiska flygningar. För att kontrollera för rutt- och datumspecifika effekter används en fixa effekter-modell i regressionerna. Resultaten visar att resenärer som flyger korta resor på högst 90 minuter får i snitt betala 5 procent mer under morgonens rusningstid och 9,2 procent mer under eftermiddagens. Det hittas inga sådana effekter för resor som är längre än 90 minuter. Vi resonerar att detta kan bero på att de kortare rutterna till större del trafikeras av affärsresenärer som har en starkare preferens och högre betalningsvilja att resa under rusningstider. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8947349
- author
- Karlsson, Jacob LU and Prgomet, Antonio LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Peak-load pricing in the airline industry
- course
- NEKH02 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Intäktsoptimering, Trängselprissättning, Prisdiskriminering, Rusningstider
- language
- Swedish
- id
- 8947349
- date added to LUP
- 2018-07-05 11:24:00
- date last changed
- 2018-07-05 11:24:00
@misc{8947349, abstract = {{Många flygbolag använder idag komplexa intäktsoptimeringsstrategier i sin vinstmaximering. En av dessa är trängselprissättning, på engelska kallad peak-load pricing. I denna uppsats undersöks om flygbolag använder trängselprissättning av biljetter under en dags rusningstider. Frågeställningen är därför: ”Hur påverkar dagliga rusningstider flygpriser?”. Uppsatsen ämnar svara på denna genom att studera en paneldata bestående av strax under 5000 intra-europeiska flygningar. För att kontrollera för rutt- och datumspecifika effekter används en fixa effekter-modell i regressionerna. Resultaten visar att resenärer som flyger korta resor på högst 90 minuter får i snitt betala 5 procent mer under morgonens rusningstid och 9,2 procent mer under eftermiddagens. Det hittas inga sådana effekter för resor som är längre än 90 minuter. Vi resonerar att detta kan bero på att de kortare rutterna till större del trafikeras av affärsresenärer som har en starkare preferens och högre betalningsvilja att resa under rusningstider.}}, author = {{Karlsson, Jacob and Prgomet, Antonio}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Trängselprissättning inom flygindustrin}}, year = {{2018}}, }