Gamfication vid e-learning
(2018) SYSK02 20181Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna uppsats ämnar undersöka hur användare uppfattar gamifierad e-learning. För att kunna undersöka och förstå användarnas uppfattning har vi valt att gå igenom områden som exempel-vis, gamifierade element, design av gamification, gamifierad inlärning, e-learning och motivat-ion. Valet av metod har landat i en kvalitativ studie då detta lämpar sig bäst vid undersökning av en användares uppfattning. Resultatet visar exempelvis på att gamifierad e-learning oftast upplevs positivt av användarna. Formatet som resultatet utmynnat i, är en sammanställning av intervjuobjektens uppfattning av gamifierad e-learning, vilket analyserats med hjälp av det te-oretiska underlaget. En teori som behandlats är ARCS Motivational Model, vilken sedan har... (More)
- Denna uppsats ämnar undersöka hur användare uppfattar gamifierad e-learning. För att kunna undersöka och förstå användarnas uppfattning har vi valt att gå igenom områden som exempel-vis, gamifierade element, design av gamification, gamifierad inlärning, e-learning och motivat-ion. Valet av metod har landat i en kvalitativ studie då detta lämpar sig bäst vid undersökning av en användares uppfattning. Resultatet visar exempelvis på att gamifierad e-learning oftast upplevs positivt av användarna. Formatet som resultatet utmynnat i, är en sammanställning av intervjuobjektens uppfattning av gamifierad e-learning, vilket analyserats med hjälp av det te-oretiska underlaget. En teori som behandlats är ARCS Motivational Model, vilken sedan har ställts mot empirin. Denna teori har visat sig vara applicerbar på informanternas uppfattningar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8949040
- author
- Fredriksson, Otto LU and Kellner, My
- supervisor
- organization
- alternative title
- Användarens uppfattning vid gamifierad e-learning
- course
- SYSK02 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- gamification, e-learning, uppfattning, motivation, element, design
- report number
- INF18-051
- language
- Swedish
- id
- 8949040
- date added to LUP
- 2018-08-10 08:18:11
- date last changed
- 2018-08-10 08:18:11
@misc{8949040, abstract = {{Denna uppsats ämnar undersöka hur användare uppfattar gamifierad e-learning. För att kunna undersöka och förstå användarnas uppfattning har vi valt att gå igenom områden som exempel-vis, gamifierade element, design av gamification, gamifierad inlärning, e-learning och motivat-ion. Valet av metod har landat i en kvalitativ studie då detta lämpar sig bäst vid undersökning av en användares uppfattning. Resultatet visar exempelvis på att gamifierad e-learning oftast upplevs positivt av användarna. Formatet som resultatet utmynnat i, är en sammanställning av intervjuobjektens uppfattning av gamifierad e-learning, vilket analyserats med hjälp av det te-oretiska underlaget. En teori som behandlats är ARCS Motivational Model, vilken sedan har ställts mot empirin. Denna teori har visat sig vara applicerbar på informanternas uppfattningar.}}, author = {{Fredriksson, Otto and Kellner, My}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gamfication vid e-learning}}, year = {{2018}}, }