CRM-system i en era av GDPR
(2018) SYSK16 20181Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- I denna kandidatuppsats presenteras, genom en kvalitativ intervjustudie, de förändringar och utmaningar som företag och dess CRM-system står inför i och med den nya EU-regleringen GDPR, som träder i kraft 25 maj 2018. I studien utförs intervjuer med fem företag som är uppdelade i två urvalsgrupper; (1) leverantörer av CRM-system och (2) användare av CRM-system. I litteraturgenomgången presenteras CRM, GDPR och teorin Privacy by Design, för att sedan ställas mot intervjuerna i en analys. Resultatet visar att de förändringar företagen står inför är att i sina CRM-system utöka funktionalitet för massradering, dataportabilitet, anonymisering, opt-in, opt-out och rätten att bli bortglömd. Studiens visar trots detta att alla medverkande företag... (More)
- I denna kandidatuppsats presenteras, genom en kvalitativ intervjustudie, de förändringar och utmaningar som företag och dess CRM-system står inför i och med den nya EU-regleringen GDPR, som träder i kraft 25 maj 2018. I studien utförs intervjuer med fem företag som är uppdelade i två urvalsgrupper; (1) leverantörer av CRM-system och (2) användare av CRM-system. I litteraturgenomgången presenteras CRM, GDPR och teorin Privacy by Design, för att sedan ställas mot intervjuerna i en analys. Resultatet visar att de förändringar företagen står inför är att i sina CRM-system utöka funktionalitet för massradering, dataportabilitet, anonymisering, opt-in, opt-out och rätten att bli bortglömd. Studiens visar trots detta att alla medverkande företag anser sig kunna använda sitt CRM-system i samma syfte efter att GDPR trätt i kraft, som de kunde innan. De utmaningar företagen står inför i och med GDPR är att säkerhetsställa att laglig grund finns för att lagra personuppgifter, främst genom samtycke och på data i ostrukturerat material, samt att veta hur lagen ska tolkas. Angående hur lagen ska tolkas visar studien att det finns utmaningar i att tolka vad som är ett samtycke samt vem som bär ansvaret vid en personuppgiftsincident. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8950067
- author
- Nissar, Moa and Nyberg, Fanny LU
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20181
- year
- 2018
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- CRM, CRM-system, GDPR, Privacy by Design, PbD, datautvinning, personuppgifter, samtycke, dataportabilitet, rätten att bli bortglömd, radering
- report number
- INF18-022
- language
- Swedish
- id
- 8950067
- date added to LUP
- 2018-06-20 10:03:26
- date last changed
- 2018-06-20 10:03:26
@misc{8950067, abstract = {{I denna kandidatuppsats presenteras, genom en kvalitativ intervjustudie, de förändringar och utmaningar som företag och dess CRM-system står inför i och med den nya EU-regleringen GDPR, som träder i kraft 25 maj 2018. I studien utförs intervjuer med fem företag som är uppdelade i två urvalsgrupper; (1) leverantörer av CRM-system och (2) användare av CRM-system. I litteraturgenomgången presenteras CRM, GDPR och teorin Privacy by Design, för att sedan ställas mot intervjuerna i en analys. Resultatet visar att de förändringar företagen står inför är att i sina CRM-system utöka funktionalitet för massradering, dataportabilitet, anonymisering, opt-in, opt-out och rätten att bli bortglömd. Studiens visar trots detta att alla medverkande företag anser sig kunna använda sitt CRM-system i samma syfte efter att GDPR trätt i kraft, som de kunde innan. De utmaningar företagen står inför i och med GDPR är att säkerhetsställa att laglig grund finns för att lagra personuppgifter, främst genom samtycke och på data i ostrukturerat material, samt att veta hur lagen ska tolkas. Angående hur lagen ska tolkas visar studien att det finns utmaningar i att tolka vad som är ett samtycke samt vem som bär ansvaret vid en personuppgiftsincident.}}, author = {{Nissar, Moa and Nyberg, Fanny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{CRM-system i en era av GDPR}}, year = {{2018}}, }