Antaganden i riskutredningar vid fysisk planering med avseende på transport av farligt gods och deras effekt på riskbilden
(2018) VRSM01 20181Risk Management and Safety Engineering (M.Sc.Eng.)
Division of Risk Management and Societal Safety
- Abstract
- Risk assessments regarding transportation of dangerous goods are a vital part of land-use planning. This is regulated by laws and regulations to ensure that risk levels are acceptable. Thus, it is of interest to the general public that these risk assessments are as accurate as possible. However, the establishment of these risk assessments tend to be somewhat problematic. Information may be inadequate, calculation models used are a simplification of reality, and the input parameters are subject to uncertainties. Due to this, assumptions are made when assessing and calculating risk levels. In this master thesis, the effect of these assumptions are examined and quantified. The results showed that the risk levels varied with approximately two... (More)
- Risk assessments regarding transportation of dangerous goods are a vital part of land-use planning. This is regulated by laws and regulations to ensure that risk levels are acceptable. Thus, it is of interest to the general public that these risk assessments are as accurate as possible. However, the establishment of these risk assessments tend to be somewhat problematic. Information may be inadequate, calculation models used are a simplification of reality, and the input parameters are subject to uncertainties. Due to this, assumptions are made when assessing and calculating risk levels. In this master thesis, the effect of these assumptions are examined and quantified. The results showed that the risk levels varied with approximately two orders of magnitude due to the uncertainties associated with the input data. In relation to conventional risk acceptance criteria, this variation can cause a risk assessment to reach different conclusions as a result of the different assumptions that are made. (Less)
- Popular Abstract (Swedish)
- I samband med att kommuner planerar ny bebyggelse måste en detaljplan upprättas. En detaljplan är ett dokument som specificerar hur ett avgränsat område i kommunen ska bebyggas och hur markområdet får användas. När ny bebyggelse planeras i närheten av en väg eller järnväg där det transporteras farligt gods måste risknivåerna, som denna förändring medför, undersökas. Farligt gods utgörs av ämnen eller föremål vars kemiska och fysikaliska egenskaper är av sådan karaktär att utsläpp av dessa utgör en skaderisk för människors liv och hälsa. Undersökningen av risknivåerna sker genom att en riskutredning genomförs. Riskutredningens resultat jämförs med vedertagna acceptanskriterier.
I ett tidigt skede i riskutredningen insamlas relevanta... (More) - I samband med att kommuner planerar ny bebyggelse måste en detaljplan upprättas. En detaljplan är ett dokument som specificerar hur ett avgränsat område i kommunen ska bebyggas och hur markområdet får användas. När ny bebyggelse planeras i närheten av en väg eller järnväg där det transporteras farligt gods måste risknivåerna, som denna förändring medför, undersökas. Farligt gods utgörs av ämnen eller föremål vars kemiska och fysikaliska egenskaper är av sådan karaktär att utsläpp av dessa utgör en skaderisk för människors liv och hälsa. Undersökningen av risknivåerna sker genom att en riskutredning genomförs. Riskutredningens resultat jämförs med vedertagna acceptanskriterier.
I ett tidigt skede i riskutredningen insamlas relevanta data, såsom trafikflöden, hastighetsgränser, befolkningstäthet, väderförhållanden, vilka ämnen som transporteras samt i vilka mängder med mera. I samband med datainsamlingen stöter man ofta på problem. Information kan saknas, vara bristfällig eller förlegad. När man senare ska bedöma konsekvenserna av en eventuell olycka används matematiska modeller som kräver ytterligare information såsom källstyrka (massflöde) och utsläppt mängd. Därutöver behöver man uppskatta sannolikheten för exempelvis att en explosion inträffar eller att brandfarlig vätska antänds, givet att en olycka skett. Sammantaget innebär dessa problem att många antaganden måste göras för att kunna utföra konsekvensberäkningarna.
Beroende på vilka antaganden som görs uppnås olika resultat i risknivåer. Detta i sin tur kan innebära att en riskutredning kan landa i olika slutsatser i förhållande till acceptanskriterierna, beroende på vilka antaganden som görs.
Detta examensarbete syftar till att undersöka effekten av dessa antaganden. Detta görs genom att extrahera relevanta data från ett tidigare examensarbete av Alvarsson och Jansson (2016). Deras examensarbete utgjordes av en kvalitativ jämförelsestudie som kartlade 14 riskutredningar, upprättade av olika konsultbolag i olika delar av Sverige. Förhoppningen var att denna jämförelsestudie väl representerar och fångar in vanliga osäkerheter och antaganden kopplade till de variabler som används för att beräkna de risknivåer som vanligen undersöks i en riskutredning.
Med hänsyn taget till de osäkerheter som observerades i jämförelsestudien, beräknades olika typer av riskmått som sedan presenterades inklusive osäkerhetsintervall. Resultaten visade att de osäkerheter som förekom i jämförelsestudien orsakade en skillnad i risknivå som varierade med upp till två tiopotenser. Detta innebär i praktiken att en riskutredning kan landa i olika slutsatser beroende på vilka antaganden som görs. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8959805
- author
- Strindberg, Fredrik LU and Svensson, Jesper
- supervisor
- organization
- course
- VRSM01 20181
- year
- 2018
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Risk assessment, Land-use planning, Transportation of dangerous goods, Assumptions, Societal risk, QRA, Consequence analysis
- language
- English
- id
- 8959805
- date added to LUP
- 2019-02-14 09:27:00
- date last changed
- 2020-12-03 14:26:13
@misc{8959805, abstract = {{Risk assessments regarding transportation of dangerous goods are a vital part of land-use planning. This is regulated by laws and regulations to ensure that risk levels are acceptable. Thus, it is of interest to the general public that these risk assessments are as accurate as possible. However, the establishment of these risk assessments tend to be somewhat problematic. Information may be inadequate, calculation models used are a simplification of reality, and the input parameters are subject to uncertainties. Due to this, assumptions are made when assessing and calculating risk levels. In this master thesis, the effect of these assumptions are examined and quantified. The results showed that the risk levels varied with approximately two orders of magnitude due to the uncertainties associated with the input data. In relation to conventional risk acceptance criteria, this variation can cause a risk assessment to reach different conclusions as a result of the different assumptions that are made.}}, author = {{Strindberg, Fredrik and Svensson, Jesper}}, language = {{eng}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Antaganden i riskutredningar vid fysisk planering med avseende på transport av farligt gods och deras effekt på riskbilden}}, year = {{2018}}, }