Vad borde en SVOD-tjänst kosta?
(2016) NEKH02 20182Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Genom att se på data från 195 tillfrågade studenter undersöker denna uppsats betalningsviljan för subscription video on demand (SVOD). Fokus har framför allt legat på att studera hur betalningsviljan ändras då SVOD-produkten differentieras (vertikalt) genom två kvalitetsaspekter; färskhet och kvantitet. Den första aspekten undersöker effekten av när innehållet på SVOD-tjänsten hade premiär på biografer och den andra hur många timmars konsumtion deltagarna hade tillgång till. Resultatet visar att de tillfrågades betalningsviljor i hög grad påverkas av både färskhets- och kvantitetsdifferentiering. Uppsatsen går vidare med att undersöka de tillfrågades preferenser för färskhetsaspekten genom att se ifall de mest liknar exponentiella eller... (More)
- Genom att se på data från 195 tillfrågade studenter undersöker denna uppsats betalningsviljan för subscription video on demand (SVOD). Fokus har framför allt legat på att studera hur betalningsviljan ändras då SVOD-produkten differentieras (vertikalt) genom två kvalitetsaspekter; färskhet och kvantitet. Den första aspekten undersöker effekten av när innehållet på SVOD-tjänsten hade premiär på biografer och den andra hur många timmars konsumtion deltagarna hade tillgång till. Resultatet visar att de tillfrågades betalningsviljor i hög grad påverkas av både färskhets- och kvantitetsdifferentiering. Uppsatsen går vidare med att undersöka de tillfrågades preferenser för färskhetsaspekten genom att se ifall de mest liknar exponentiella eller hyperboliska preferenser och då funnit att många har hyperboliska preferenser. Detta fenomen förekommer ofta då försökspersoner tillfrågas angående preferenser för pengar men i datan verkar även personerna ha hyperboliska preferenser för färskhet på film och TV-serier. Dessutom finns ett visst samband hos de tillfrågade där de som uppvisade mer hyperboliska preferenser för pengar även tycktes uppvisa mer hyperboliska preferenser för färsk film och TV. För att få en mer översiktilig bild över vad som påverkar betalningsviljan för SVOD har de tillfrågade även ombetts besvara om de är SVOD-kunder idag och vilken anledning som vägt tyngst för att de skulle bli det. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8962546
- author
- Schmidt, Julius LU
- supervisor
-
- Jerker Holm LU
- organization
- course
- NEKH02 20182
- year
- 2016
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- SVOD vertikal prisdifferentiering hyperboliska preferenser
- language
- Swedish
- id
- 8962546
- date added to LUP
- 2018-10-29 08:52:07
- date last changed
- 2018-10-29 08:52:07
@misc{8962546, abstract = {{Genom att se på data från 195 tillfrågade studenter undersöker denna uppsats betalningsviljan för subscription video on demand (SVOD). Fokus har framför allt legat på att studera hur betalningsviljan ändras då SVOD-produkten differentieras (vertikalt) genom två kvalitetsaspekter; färskhet och kvantitet. Den första aspekten undersöker effekten av när innehållet på SVOD-tjänsten hade premiär på biografer och den andra hur många timmars konsumtion deltagarna hade tillgång till. Resultatet visar att de tillfrågades betalningsviljor i hög grad påverkas av både färskhets- och kvantitetsdifferentiering. Uppsatsen går vidare med att undersöka de tillfrågades preferenser för färskhetsaspekten genom att se ifall de mest liknar exponentiella eller hyperboliska preferenser och då funnit att många har hyperboliska preferenser. Detta fenomen förekommer ofta då försökspersoner tillfrågas angående preferenser för pengar men i datan verkar även personerna ha hyperboliska preferenser för färskhet på film och TV-serier. Dessutom finns ett visst samband hos de tillfrågade där de som uppvisade mer hyperboliska preferenser för pengar även tycktes uppvisa mer hyperboliska preferenser för färsk film och TV. För att få en mer översiktilig bild över vad som påverkar betalningsviljan för SVOD har de tillfrågade även ombetts besvara om de är SVOD-kunder idag och vilken anledning som vägt tyngst för att de skulle bli det.}}, author = {{Schmidt, Julius}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vad borde en SVOD-tjänst kosta?}}, year = {{2016}}, }