Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den generella ränteavdragsbegränsningsregeln - I ljuset av den skatterättsliga neutralitetsprincipen

Thulin, Björn LU (2019) HARH01 20182
Department of Business Law
Abstract
On January 1 2019, extensive changes were introduced to the Swedish corporate tax system. From previously only limiting deductions for interest expenses related to internal loans, the corporate tax reform entails that all interest expenses are limited and all Swedish companies are subject to the regulations. The principle of neutrality states that taxpayer’s choice between different options should not be affected by tax legislation. A group and operations carried out in one and the same company shall be treated equally. It may be necessary for a regulatory framework to introduce special regulations which ensures that group companies receive the same tax treatment as an individual company, for this reason it is of great importance that the... (More)
On January 1 2019, extensive changes were introduced to the Swedish corporate tax system. From previously only limiting deductions for interest expenses related to internal loans, the corporate tax reform entails that all interest expenses are limited and all Swedish companies are subject to the regulations. The principle of neutrality states that taxpayer’s choice between different options should not be affected by tax legislation. A group and operations carried out in one and the same company shall be treated equally. It may be necessary for a regulatory framework to introduce special regulations which ensures that group companies receive the same tax treatment as an individual company, for this reason it is of great importance that the legislator takes the principle of neutrality into account in the designing of tax legislation and a
deviation from the principle must be well justified. A legislation which is not neutral can reduce the efficiency in the social economy and cause distortions in the tax system.

In the application of the general interest deduction limitation rule the special regulations for group companies does not ensures that the neutrality of the tax system are maintained and groups in the terms of taxation becomes discriminated in relations to operations carried out in one and the same company. In the Anti Tax Avoidance Directive EU offers Members States to introduce one of two group exceptions. By considering the group's overall financial situation companies have the opportunity to receive a larger interest deduction than the general interest deduction limitation rule admits. The group exceptions does not eliminate the neutrality deficiencies that arise when applying the regulations and are not suitable alternatives in the light of how the regulations in general are designed. In the statement of opinion Sveriges advokatsamfund presents a solution that enables groups to achieve the same calculation of results and tax treatment as individual companies. It is in the author's opinion an unfortunate
conclusion that the government did not choose to introduce this or a similar opportunity in order to ensure the neutrality of the tax system. (Less)
Abstract (Swedish)
Den 1 januari 2019 infördes omfattande ändringar i det svenska företagsbeskattningssystemet. Från att tidigare endast begränsat avdrag för ränteutgifter hänförliga till interna lån innebär bolagsreformen att alla ränteutgifter begränsas och principiellt omfattas alla svenska aktiebolag
av regelverket. Neutralitetsprincipen uttrycken en målsättning om att den skattskyldiges val mellan olika handlingsalternativ inte ska påverkas av skattelagstiftning. En koncern och verksamhet bedriven i ett och samma företag ska behandlas skattemässigt lika. Till ett regelverk kan det vara nödvändigt att införa särregleringar som säkerställer att koncernföretag får samma skattemässiga behandling som ett enskilt företag, det är av anledningen av stor... (More)
Den 1 januari 2019 infördes omfattande ändringar i det svenska företagsbeskattningssystemet. Från att tidigare endast begränsat avdrag för ränteutgifter hänförliga till interna lån innebär bolagsreformen att alla ränteutgifter begränsas och principiellt omfattas alla svenska aktiebolag
av regelverket. Neutralitetsprincipen uttrycken en målsättning om att den skattskyldiges val mellan olika handlingsalternativ inte ska påverkas av skattelagstiftning. En koncern och verksamhet bedriven i ett och samma företag ska behandlas skattemässigt lika. Till ett regelverk kan det vara nödvändigt att införa särregleringar som säkerställer att koncernföretag får samma skattemässiga behandling som ett enskilt företag, det är av anledningen av stor betydelse att lagstiftaren vid utformning av skattelagstiftningen beaktar neutralitetsprincipen och ett avsteg från principens måste vara väl motiverat. En oneutral lagstiftning kan leda till att effektivitet i samhällsekonomin sänks och medföra snedvridningar i skattesystemet.

Vid tillämpningen av den generella ränteavdragsbegränsningsregeln säkerställer inte särregleringen som gäller för koncernföretag att neutraliteten i skattesystemet upprätthålls och koncerner blir skattemässigt diskriminerande i förhållande till verksamhet bedriven inom ett och samma företag. I direktivet mot skatteundandraganden erbjuder EU medlemsstaterna att införa ett av två gruppundantag. Genom att beakta koncernens samlade ekonomiska situation har koncernföretag möjlighet att erhålla ett större ränteavdrag än vad den generella
ränteavdragsbegränsningsregeln medger. Gruppreglerna undanröjer inte de neutralitetsbrister som uppkommer vid tillämningen av regelverket och är inga lämpliga alternativ med hänsyn till hur regelverket i övrigt är utformat. I Sveriges advokatsamfunds remissyttrande presenteras en lösning som möjliggöra för koncerner att åstadkomma samma resultatberäkning och skattemässiga behandling som enskilda företag. Enligt författarens mening kan det ifrågasättas
varför regeringen inte valde att införa denna eller en liknande möjlighet i syfte att säkerställa neutraliteten i skattesystemet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{8967832,
  abstract     = {{On January 1 2019, extensive changes were introduced to the Swedish corporate tax system. From previously only limiting deductions for interest expenses related to internal loans, the corporate tax reform entails that all interest expenses are limited and all Swedish companies are subject to the regulations. The principle of neutrality states that taxpayer’s choice between different options should not be affected by tax legislation. A group and operations carried out in one and the same company shall be treated equally. It may be necessary for a regulatory framework to introduce special regulations which ensures that group companies receive the same tax treatment as an individual company, for this reason it is of great importance that the legislator takes the principle of neutrality into account in the designing of tax legislation and a
deviation from the principle must be well justified. A legislation which is not neutral can reduce the efficiency in the social economy and cause distortions in the tax system.

In the application of the general interest deduction limitation rule the special regulations for group companies does not ensures that the neutrality of the tax system are maintained and groups in the terms of taxation becomes discriminated in relations to operations carried out in one and the same company. In the Anti Tax Avoidance Directive EU offers Members States to introduce one of two group exceptions. By considering the group's overall financial situation companies have the opportunity to receive a larger interest deduction than the general interest deduction limitation rule admits. The group exceptions does not eliminate the neutrality deficiencies that arise when applying the regulations and are not suitable alternatives in the light of how the regulations in general are designed. In the statement of opinion Sveriges advokatsamfund presents a solution that enables groups to achieve the same calculation of results and tax treatment as individual companies. It is in the author's opinion an unfortunate
conclusion that the government did not choose to introduce this or a similar opportunity in order to ensure the neutrality of the tax system.}},
  author       = {{Thulin, Björn}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den generella ränteavdragsbegränsningsregeln - I ljuset av den skatterättsliga neutralitetsprincipen}},
  year         = {{2019}},
}