"Det är ju enklare att fånga en Pikachu än en IS-rekryterare" - En antropologisk studie av Pokémon Go
(2019) SANK02 20182Social Anthropology
- Abstract (Swedish)
- Under sommaren 2016 slog mobilspelet Pokémon Go igenom världen runt inom loppet av dagar. Samtidigt präglades världen av oroligheter i form av politisk instabilitet och diverse humanitära kriser. I den här uppsatsen ämnar jag undersöka varför Pokémon Go blev ett globalt fenomen ur ett antropologiskt perspektiv. För att besvara detta undersöker jag till en början bakgrunden till spelet med paralleller till religiösa och kulturella traditioner. Vidare beskriver jag begreppet ”Augmented Reality” (AR), vilket är tekniken som används i spelet. Jag tar därigenom upp vilka tekniska och sociala förutsättningar möjliggjorde att spelet fick en så stark genomslagskraft. Jag analyserar även spelarnas motiv till att de spelar som bakgrund för att... (More)
- Under sommaren 2016 slog mobilspelet Pokémon Go igenom världen runt inom loppet av dagar. Samtidigt präglades världen av oroligheter i form av politisk instabilitet och diverse humanitära kriser. I den här uppsatsen ämnar jag undersöka varför Pokémon Go blev ett globalt fenomen ur ett antropologiskt perspektiv. För att besvara detta undersöker jag till en början bakgrunden till spelet med paralleller till religiösa och kulturella traditioner. Vidare beskriver jag begreppet ”Augmented Reality” (AR), vilket är tekniken som används i spelet. Jag tar därigenom upp vilka tekniska och sociala förutsättningar möjliggjorde att spelet fick en så stark genomslagskraft. Jag analyserar även spelarnas motiv till att de spelar som bakgrund för att därefter se vilka roller nostalgi och samlande har i kontexten av spelet och den samtid då det slog igenom. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8968049
- author
- Ytterberg, Emelie LU
- supervisor
- organization
- course
- SANK02 20182
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Pokémon Go, Augmented Reality, AR, Nostalgi, Samlande, Socialantropologi
- language
- Swedish
- id
- 8968049
- date added to LUP
- 2019-01-25 10:04:34
- date last changed
- 2019-01-25 10:04:34
@misc{8968049, abstract = {{Under sommaren 2016 slog mobilspelet Pokémon Go igenom världen runt inom loppet av dagar. Samtidigt präglades världen av oroligheter i form av politisk instabilitet och diverse humanitära kriser. I den här uppsatsen ämnar jag undersöka varför Pokémon Go blev ett globalt fenomen ur ett antropologiskt perspektiv. För att besvara detta undersöker jag till en början bakgrunden till spelet med paralleller till religiösa och kulturella traditioner. Vidare beskriver jag begreppet ”Augmented Reality” (AR), vilket är tekniken som används i spelet. Jag tar därigenom upp vilka tekniska och sociala förutsättningar möjliggjorde att spelet fick en så stark genomslagskraft. Jag analyserar även spelarnas motiv till att de spelar som bakgrund för att därefter se vilka roller nostalgi och samlande har i kontexten av spelet och den samtid då det slog igenom.}}, author = {{Ytterberg, Emelie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Det är ju enklare att fånga en Pikachu än en IS-rekryterare" - En antropologisk studie av Pokémon Go}}, year = {{2019}}, }