Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Klimatavtal mot nya höjder? Sverige som statlig aktör i förhandlingarna om ett marknadsbaserat styrmedel för internationellt flyg

Sandin, Gunilla LU (2019) MVEM30 20182
Studies in Environmental Science
Abstract
In this study, Sweden’s role in the negotiations towards managing greenhouse gas emissions from international aviation in the UN specialized agency International Civil Aviation Organisation (ICAO) is analysed. In 2016, ICAO decided to implement an emissions offsetting mechanism for international aviation, called CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction System for International Aviation). CORSIA has been criticized for not contributing to any actual emission reductions from international aviation. Therefore, the aim of the study is to examine if Sweden, as a country with ambitious domestic objectives for climate change policy, can work for a more ambitious climate framework for international aviation. This is examined through interviews with... (More)
In this study, Sweden’s role in the negotiations towards managing greenhouse gas emissions from international aviation in the UN specialized agency International Civil Aviation Organisation (ICAO) is analysed. In 2016, ICAO decided to implement an emissions offsetting mechanism for international aviation, called CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction System for International Aviation). CORSIA has been criticized for not contributing to any actual emission reductions from international aviation. Therefore, the aim of the study is to examine if Sweden, as a country with ambitious domestic objectives for climate change policy, can work for a more ambitious climate framework for international aviation. This is examined through interviews with Swedish delegates in ICAO and with an observer in the international negotiations from an environmental NGO. The analysis is conducted through a theoretical framework focusing on the interplay between the national and the international level, based on Robert Putnam’s metaphor of international negotiations as two-level games, Dana Fisher’s theory of the global environmental system and earlier empirical research. The results show that Sweden is constrained in the negotiations because of states with prominent international interests, and that Sweden and other European countries have made significant compromises in the negotiations. However, the European countries have been successful in including the possibility to increase the emissions reduction goal for CORSIA over time. This indicates that the European countries, including Sweden, have some bargaining leverage in future work for a more effective framework. Even so, it seems that a more ambitious emissions reduction goal will be hard to attain. The study gives an insight into the possibilities and constraints that Sweden faces in the negotiations for a climate deal for international aviation. It contributes to research on international climate regimes, specifically the relatively new policy area of managing greenhouse gas emissions from international transport. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Uppsatsens syfte är att undersöka Sveriges möjligheter att verka för ambitiösa styrmedel för minskad klimatpåverkan från internationellt flyg inom FN:s flygorgan ICAO. Det undersöks utifrån införandet av klimatkompensationssystemet CORSIA. Studien visar att Sverige som mindre stat har begränsade möjligheter att påverka de internationella förhandlingarna. Tillsammans med övriga europeiska länder har de dock till viss del lyckats sätta agendan för förhandlingarna genom att driva igenom möjligheten att efterhand skärpa upp utsläppsmålet för CORSIA.

Mellan 1990 och 2015 ökade koldioxidutsläppen från flygbränsle med 105 procent enligt International Energy Agency, och utsläppen förväntas fortsätta öka i snabb takt. För att bidra till... (More)
Uppsatsens syfte är att undersöka Sveriges möjligheter att verka för ambitiösa styrmedel för minskad klimatpåverkan från internationellt flyg inom FN:s flygorgan ICAO. Det undersöks utifrån införandet av klimatkompensationssystemet CORSIA. Studien visar att Sverige som mindre stat har begränsade möjligheter att påverka de internationella förhandlingarna. Tillsammans med övriga europeiska länder har de dock till viss del lyckats sätta agendan för förhandlingarna genom att driva igenom möjligheten att efterhand skärpa upp utsläppsmålet för CORSIA.

Mellan 1990 och 2015 ökade koldioxidutsläppen från flygbränsle med 105 procent enligt International Energy Agency, och utsläppen förväntas fortsätta öka i snabb takt. För att bidra till Parisavtalets mål om högst två graders uppvärmning behöver utsläppen från internationellt flyg minska. FN:s samarbetsorgan för internationellt flyg, International Civil Aviation Organisation (ICAO), har haft ansvar för att utveckla styrmedel för flygets klimatpåverkan. Fram till början av 2010-talet gick arbetet trögt, men de senaste åren har styrmedlet CORSIA förhandlats fram med målet att stabilisera utsläppen från internationellt flyg på 2020 års nivåer. Den svenska regeringen har som mål att vara pådrivande för internationella styrmedel inom ICAO och avser att verka för en ökad ambitionsnivå för CORSIA. Kan de göra det, och i sådana fall hur? Dessa frågor är relevanta att söka svar på för att bedöma Sveriges möjligheter att bidra till att lösa den utmaning som flygets snabbt ökande växthusgasutsläpp innebär.

Uppsatsens resultat indikerar att Sveriges möjligheter att verka för en höjd ambitionsnivå för CORSIA är begränsade. I de internationella förhandlingarna är det svårt för Sverige att påverka stater med större motstånd mot internationella avtal. Tillsammans med övriga medlemsstater i EU har de behövt genomföra flera kompromisser för att få ett internationellt avtal på plats. Den framtida internationella utvecklingen är avgörande för om det internationella avtalet implementeras, samt för Sveriges och övriga europeiska länders möjligheter att så småningom skärpa upp utsläppsmålet.

Studien ger inblick i de förutsättningar som Sverige möter i det relativt nya policyområde som utgörs av internationella styrmedel för flygets klimatpåverkan. Den fungerar som utgångspunkt för fortsatt forskning som kan ge policyaktörer i Sverige och stater med liknande förutsättningar ökad kunskap om möjligheterna att bedriva ambitiös internationell klimatpolitik. Sverige är en mindre stat i internationella sammanhang, men detsamma gäller en stor del av världens stater. Inblick i mindre staters möjligheter att verka för kraftfull internationell klimatpolitik är av stor relevans för att bedöma andra än de stora staternas möjligheter att verka för utsläppsminskningar inom internationella transporter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sandin, Gunilla LU
supervisor
organization
course
MVEM30 20182
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Aviation International Negotiations Climate Politics Sweden Europe
language
Swedish
id
8969376
date added to LUP
2019-03-04 13:44:25
date last changed
2019-03-04 13:44:25
@misc{8969376,
  abstract     = {{In this study, Sweden’s role in the negotiations towards managing greenhouse gas emissions from international aviation in the UN specialized agency International Civil Aviation Organisation (ICAO) is analysed. In 2016, ICAO decided to implement an emissions offsetting mechanism for international aviation, called CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction System for International Aviation). CORSIA has been criticized for not contributing to any actual emission reductions from international aviation. Therefore, the aim of the study is to examine if Sweden, as a country with ambitious domestic objectives for climate change policy, can work for a more ambitious climate framework for international aviation. This is examined through interviews with Swedish delegates in ICAO and with an observer in the international negotiations from an environmental NGO. The analysis is conducted through a theoretical framework focusing on the interplay between the national and the international level, based on Robert Putnam’s metaphor of international negotiations as two-level games, Dana Fisher’s theory of the global environmental system and earlier empirical research. The results show that Sweden is constrained in the negotiations because of states with prominent international interests, and that Sweden and other European countries have made significant compromises in the negotiations. However, the European countries have been successful in including the possibility to increase the emissions reduction goal for CORSIA over time. This indicates that the European countries, including Sweden, have some bargaining leverage in future work for a more effective framework. Even so, it seems that a more ambitious emissions reduction goal will be hard to attain. The study gives an insight into the possibilities and constraints that Sweden faces in the negotiations for a climate deal for international aviation. It contributes to research on international climate regimes, specifically the relatively new policy area of managing greenhouse gas emissions from international transport.}},
  author       = {{Sandin, Gunilla}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Klimatavtal mot nya höjder? Sverige som statlig aktör i förhandlingarna om ett marknadsbaserat styrmedel för internationellt flyg}},
  year         = {{2019}},
}