Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Medborgardialoger för jämlikt deltagande? En jämförande fallstudie om implementeringen av SKL:s riktlinjer i kommunerna Botkyrka och Lidingö

Homander, Simon LU and Fjelner Collins, Annie LU (2019) STVA22 20191
Department of Political Science
Abstract (Swedish)
Medborgardialoger blir en allt vanligare metod för att stärka den representativa demokratin och uppmuntra till aktivt politiskt deltagande. Trots den allt större spridningen av metoden har den kritiserats för att potentiellt kunna öka den politiska ojämlikhet som finns mellan grupper i samhället. Sveriges Kommuner och Landsting har i syfte att utveckla och förbättra arbetet med medborgardialoger tagit fram en handbok i medborgardialog. I vår jämförande fallstudie belyser vi kärnan i handboken genom att summera riktlinjerna SKL tar upp för en lyckad medborgardialog och sedan använda dessa extraherade riktlinjer som en analysram för att undersöka kritiken om ökad ojämlikhet. Vi analyserar hur två kommuner i Stockholms län med olika... (More)
Medborgardialoger blir en allt vanligare metod för att stärka den representativa demokratin och uppmuntra till aktivt politiskt deltagande. Trots den allt större spridningen av metoden har den kritiserats för att potentiellt kunna öka den politiska ojämlikhet som finns mellan grupper i samhället. Sveriges Kommuner och Landsting har i syfte att utveckla och förbättra arbetet med medborgardialoger tagit fram en handbok i medborgardialog. I vår jämförande fallstudie belyser vi kärnan i handboken genom att summera riktlinjerna SKL tar upp för en lyckad medborgardialog och sedan använda dessa extraherade riktlinjer som en analysram för att undersöka kritiken om ökad ojämlikhet. Vi analyserar hur två kommuner i Stockholms län med olika socioekonomisk status, Botkyrka och Lidingö, implementerat riktlinjerna i sitt arbete med medborgardialoger rörande stadsförnyelse. Först analyseras fallen individuellt och mäts enligt SKL:s riktlinjer och jämförs sedan med varandra. Resultaten från den första delen av analysen visar att kommunerna i vissa fall gjort ett gediget arbete med att implementera medborgardialog, men ändå på många punkter misslyckats med att följa SKL:s riktlinjer. I den andra delen diskuteras hur arbetet i kommunerna skilt sig åt beroende på den socioekonomiska ojämlikheten dem emellan, men också hur de trots dem ofta haft liknande problematik. Avslutningsvis reflekterar vi över de studerade dialogernas utfall och problematiserar hur framtida medborgardialoger kan undvika att bidra till ojämlika strukturer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Homander, Simon LU and Fjelner Collins, Annie LU
supervisor
organization
course
STVA22 20191
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Medborgardialog, socioekonomisk jämlikhet, politisk jämlikhet, deltagande, deliberativ demokrati
language
Swedish
id
8975658
date added to LUP
2019-09-06 12:27:02
date last changed
2019-09-06 12:27:02
@misc{8975658,
  abstract     = {{Medborgardialoger blir en allt vanligare metod för att stärka den representativa demokratin och uppmuntra till aktivt politiskt deltagande. Trots den allt större spridningen av metoden har den kritiserats för att potentiellt kunna öka den politiska ojämlikhet som finns mellan grupper i samhället. Sveriges Kommuner och Landsting har i syfte att utveckla och förbättra arbetet med medborgardialoger tagit fram en handbok i medborgardialog. I vår jämförande fallstudie belyser vi kärnan i handboken genom att summera riktlinjerna SKL tar upp för en lyckad medborgardialog och sedan använda dessa extraherade riktlinjer som en analysram för att undersöka kritiken om ökad ojämlikhet. Vi analyserar hur två kommuner i Stockholms län med olika socioekonomisk status, Botkyrka och Lidingö, implementerat riktlinjerna i sitt arbete med medborgardialoger rörande stadsförnyelse. Först analyseras fallen individuellt och mäts enligt SKL:s riktlinjer och jämförs sedan med varandra. Resultaten från den första delen av analysen visar att kommunerna i vissa fall gjort ett gediget arbete med att implementera medborgardialog, men ändå på många punkter misslyckats med att följa SKL:s riktlinjer. I den andra delen diskuteras hur arbetet i kommunerna skilt sig åt beroende på den socioekonomiska ojämlikheten dem emellan, men också hur de trots dem ofta haft liknande problematik. Avslutningsvis reflekterar vi över de studerade dialogernas utfall och problematiserar hur framtida medborgardialoger kan undvika att bidra till ojämlika strukturer.}},
  author       = {{Homander, Simon and Fjelner Collins, Annie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Medborgardialoger för jämlikt deltagande? En jämförande fallstudie om implementeringen av SKL:s riktlinjer i kommunerna Botkyrka och Lidingö}},
  year         = {{2019}},
}