Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Ett huvudcykelstråk i Malmö - Cykelns roll i planeringen

Håkansson, Kristofer LU and Lagerqvist, Jonas LU (2019) In CODEN: LUTVDG/(TVTT-5298)/1- 83/2019 VTVM01 20191
Transport and Roads
Abstract (Swedish)
Sveriges transportpolitiska mål belyser vikten av hållbara resor. En nationell cykelstrategi är framtagen som en del i att uppnå det övergripande målet. Cykelplanering måste ske på ett tidigt stadium och vara med under hela planprocessen och bilen måste komma i andra hand i stadsplaneringen. En bra grund i planeringen är att försöka beskriva funktionen i ett differentierat cykelnät, en uppdelning på huvud- och lokalnät. Detta examensarbete behandlar cykelns roll i stadsplaneringen på både nationell, regional och lokal nivå. Olika hinder i cykelplaneringen tas även upp. Detta görs med en litteraturstudie och framställning av ett huvudcykelstråk i Malmö. Resultatet från en workshop presenteras även i rapporten. Ett intressant resultat från... (More)
Sveriges transportpolitiska mål belyser vikten av hållbara resor. En nationell cykelstrategi är framtagen som en del i att uppnå det övergripande målet. Cykelplanering måste ske på ett tidigt stadium och vara med under hela planprocessen och bilen måste komma i andra hand i stadsplaneringen. En bra grund i planeringen är att försöka beskriva funktionen i ett differentierat cykelnät, en uppdelning på huvud- och lokalnät. Detta examensarbete behandlar cykelns roll i stadsplaneringen på både nationell, regional och lokal nivå. Olika hinder i cykelplaneringen tas även upp. Detta görs med en litteraturstudie och framställning av ett huvudcykelstråk i Malmö. Resultatet från en workshop presenteras även i rapporten. Ett intressant resultat från workshopen var att det inte verkar finnas några hinder för att planera ett huvudcykelstråk i Malmö. Det är kommunerna själva som har det största ansvaret för att cykelinfrastruktur byggs som i sin tur ger en stads invånare möjligheter till att resa hållbart. Det föreslagna stråket som presenteras i rapporten kan vara början till fler liknande cykelstråk runt om i staden. Detta skulle kunna hjälpa Malmö att uppnå sitt cykelmål som är att 30 procent av alla resor i staden ska ske med cykel år 2030. (Less)
Popular Abstract
The Swedish transport policy objectives show the importance of sustainable transportation. A national bicycle strategy is developed to help achieve the general objective regarding transportation. The bicycle must be included in the whole process with the car coming in second hand. Basic recommendations for cities are to arrange their bicycle network in at least two parts, a main cycle network and a basic cycle network. This master thesis analyses what role the bicycle has in general urban planning at national, regional and local levels. The analyse also tries to find potential difficulties in bicycle planning. A literature study and a proposed main bicycle path in Malmö is presented in this report. The results from a held workshop is also... (More)
The Swedish transport policy objectives show the importance of sustainable transportation. A national bicycle strategy is developed to help achieve the general objective regarding transportation. The bicycle must be included in the whole process with the car coming in second hand. Basic recommendations for cities are to arrange their bicycle network in at least two parts, a main cycle network and a basic cycle network. This master thesis analyses what role the bicycle has in general urban planning at national, regional and local levels. The analyse also tries to find potential difficulties in bicycle planning. A literature study and a proposed main bicycle path in Malmö is presented in this report. The results from a held workshop is also presented. The interesting result from the workshop was that it did not seem to be any problem with obstructions while planning a main bicycle path. Other results showed that it is the municipality that has the greatest responsibility that bicycle infrastructure is being built and to make it easy for people to travel in a sustainable way. The suggested main bicycle path in Malmö could be a useful guide for implementing the requests of many more bicycle paths just like it around the city. This should help Malmö to reach their target that 30 percent of all transportation in the city is made by bike by year 2030. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Håkansson, Kristofer LU and Lagerqvist, Jonas LU
supervisor
organization
alternative title
A main bicycle path in Malmö - the role of the bicycle in transport planning
course
VTVM01 20191
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
bicycle, bicycle policy, bicycle network, bicycle highway, transport planning, bicycle infrastructure, cykel, cykelplanering, huvudcykelstråk, Malmö
publication/series
CODEN: LUTVDG/(TVTT-5298)/1- 83/2019
report number
331
ISSN
1653-1922
language
Swedish
id
8978991
date added to LUP
2019-06-04 09:04:57
date last changed
2019-06-04 09:04:57
@misc{8978991,
  abstract     = {{Sveriges transportpolitiska mål belyser vikten av hållbara resor. En nationell cykelstrategi är framtagen som en del i att uppnå det övergripande målet. Cykelplanering måste ske på ett tidigt stadium och vara med under hela planprocessen och bilen måste komma i andra hand i stadsplaneringen. En bra grund i planeringen är att försöka beskriva funktionen i ett differentierat cykelnät, en uppdelning på huvud- och lokalnät. Detta examensarbete behandlar cykelns roll i stadsplaneringen på både nationell, regional och lokal nivå. Olika hinder i cykelplaneringen tas även upp. Detta görs med en litteraturstudie och framställning av ett huvudcykelstråk i Malmö. Resultatet från en workshop presenteras även i rapporten. Ett intressant resultat från workshopen var att det inte verkar finnas några hinder för att planera ett huvudcykelstråk i Malmö. Det är kommunerna själva som har det största ansvaret för att cykelinfrastruktur byggs som i sin tur ger en stads invånare möjligheter till att resa hållbart. Det föreslagna stråket som presenteras i rapporten kan vara början till fler liknande cykelstråk runt om i staden. Detta skulle kunna hjälpa Malmö att uppnå sitt cykelmål som är att 30 procent av alla resor i staden ska ske med cykel år 2030.}},
  author       = {{Håkansson, Kristofer and Lagerqvist, Jonas}},
  issn         = {{1653-1922}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{CODEN: LUTVDG/(TVTT-5298)/1- 83/2019}},
  title        = {{Ett huvudcykelstråk i Malmö - Cykelns roll i planeringen}},
  year         = {{2019}},
}