Motivationsfaktorer i spelifiering
(2019) SYSK16 20191Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Att motivera personer till användandet av implementerade system är idag en stor utmaning för företag. För att försöka lösa detta försöker många företag använda spelifiering som ett motivationshöjande verktyg. Denna studie behandlar spelifiering och hur motivation delas upp och används vid utvecklandet av spelifierade lösningar. Spelifiering innebär att motivationshöjande spelmekanismer appliceras i sammanhang där det traditionellt sett inte har tillämpats. Forskning inom området bygger i stor utsträckning på en liknande syn av motivation som uppdelbar i extrinsisk och intrinsisk motivation. Detta har ifrågasatts då vissa anser att det är problematiskt att särskilja motivation i olika uppdelningar. I uppsatsen undersöks frågeställningen:... (More)
- Att motivera personer till användandet av implementerade system är idag en stor utmaning för företag. För att försöka lösa detta försöker många företag använda spelifiering som ett motivationshöjande verktyg. Denna studie behandlar spelifiering och hur motivation delas upp och används vid utvecklandet av spelifierade lösningar. Spelifiering innebär att motivationshöjande spelmekanismer appliceras i sammanhang där det traditionellt sett inte har tillämpats. Forskning inom området bygger i stor utsträckning på en liknande syn av motivation som uppdelbar i extrinsisk och intrinsisk motivation. Detta har ifrågasatts då vissa anser att det är problematiskt att särskilja motivation i olika uppdelningar. I uppsatsen undersöks frågeställningen: Hur anpassas designarbetet av spelifiering utifrån extrinsisk och intrinsisk motivation för att öka användarmotivationen? För att svara på detta har kvalitativa intervjuer genomförts med verksamma personer inom området. Uppsatsen leder till slutsatsen att även om motivation delas upp på en teoretisk nivå, är uppdelningen inte av betydelse i den verkliga utformningen av spelifiering. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8979078
- author
- Rogeman, Leo LU and Persson, Rasmus
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Spelifiering, motivation, designstrategi, extrinsisk och intrinsisk motivation
- report number
- INF19-014
- language
- Swedish
- id
- 8979078
- date added to LUP
- 2019-06-19 09:48:19
- date last changed
- 2019-06-19 09:48:19
@misc{8979078, abstract = {{Att motivera personer till användandet av implementerade system är idag en stor utmaning för företag. För att försöka lösa detta försöker många företag använda spelifiering som ett motivationshöjande verktyg. Denna studie behandlar spelifiering och hur motivation delas upp och används vid utvecklandet av spelifierade lösningar. Spelifiering innebär att motivationshöjande spelmekanismer appliceras i sammanhang där det traditionellt sett inte har tillämpats. Forskning inom området bygger i stor utsträckning på en liknande syn av motivation som uppdelbar i extrinsisk och intrinsisk motivation. Detta har ifrågasatts då vissa anser att det är problematiskt att särskilja motivation i olika uppdelningar. I uppsatsen undersöks frågeställningen: Hur anpassas designarbetet av spelifiering utifrån extrinsisk och intrinsisk motivation för att öka användarmotivationen? För att svara på detta har kvalitativa intervjuer genomförts med verksamma personer inom området. Uppsatsen leder till slutsatsen att även om motivation delas upp på en teoretisk nivå, är uppdelningen inte av betydelse i den verkliga utformningen av spelifiering.}}, author = {{Rogeman, Leo and Persson, Rasmus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Motivationsfaktorer i spelifiering}}, year = {{2019}}, }