The Green Aisle - En kvalitativ studie om hur hållbarhet visualiseras på livsmedelsförpackningar
(2019) SKOK11 20191Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Hållbarhet har länge varit ett omtalat begrepp och fenomen som stått högt upp på många organisationers agenda, inte minst inom livsmedelsindustrin. Tidigare forskning inom hållbarhetskommunikation på livsmedelsförpackningar har tenderat att fokusera på andra aspekter än det visuella, och vidare har semiotisk forskning betraktats som något av en bristvara. Syftet med denna uppsats var därför att bidra med kunskap kring hur hållbarhetskommunikation visualiseras på livsmedelsförpackningar, samt vad det får för konsekvenser för hållbar konsumtionsutveckling utifrån teorier om hållbarhetsrepresentationer och symbolisk konsumtion. Studien tillämpade en socialsemiotisk multimodal analys av 14 ekologiska produkter samt 14 konventionella produkter... (More)
- Hållbarhet har länge varit ett omtalat begrepp och fenomen som stått högt upp på många organisationers agenda, inte minst inom livsmedelsindustrin. Tidigare forskning inom hållbarhetskommunikation på livsmedelsförpackningar har tenderat att fokusera på andra aspekter än det visuella, och vidare har semiotisk forskning betraktats som något av en bristvara. Syftet med denna uppsats var därför att bidra med kunskap kring hur hållbarhetskommunikation visualiseras på livsmedelsförpackningar, samt vad det får för konsekvenser för hållbar konsumtionsutveckling utifrån teorier om hållbarhetsrepresentationer och symbolisk konsumtion. Studien tillämpade en socialsemiotisk multimodal analys av 14 ekologiska produkter samt 14 konventionella produkter från två av Sveriges ledande livsmedelskedjor. Resultatet visar att visualiseringen av hållbarhet skiljer sig mellan de ekologiska och konventionella livsmedelsförpackningarna. De ekologiska produkterna framhäver exempelvis sina ekologiska märkningar genom att anpassa semiotiska resurser som färg och komposition. De konventionella produkterna anspelar däremot i stor utsträckning på stereotypa, naturligt förekommande element för att kompensera för det faktum att de saknar samma ekologiska certifieringar. Resultatet ger vidare konkreta exempel på hur hållbarhet kommunikativt visualiseras och ger en vidare förståelse för vad detta får för konsekvenser för hållbar framtida konsumtion. Detta kan vara av intresse både för kommunikatörer som arbetar med visuell kommunikation och hållbarhetsfrågor, men också för den enskilde livsmedelskonsumenten. (Less)
- Popular Abstract
- For quite some time, sustainability has been a frequently mentioned word and phenomenon of vast importance for organisations, especially within the food industry. Previous research within sustainability communication on food packages has focused on other aspects than the visual, and semiotic research has furthermore been lacking. The purpose of this study was therefore to contribute with knowledge on how sustainability communication expresses itself visually on food packages, and furthermore what consequences the visualisation has for future development of sustainable consumption with regards to theories concerning sustainability representations and symbolic consumption. The study applied a multimodal semiotic analysis method on 14 organic... (More)
- For quite some time, sustainability has been a frequently mentioned word and phenomenon of vast importance for organisations, especially within the food industry. Previous research within sustainability communication on food packages has focused on other aspects than the visual, and semiotic research has furthermore been lacking. The purpose of this study was therefore to contribute with knowledge on how sustainability communication expresses itself visually on food packages, and furthermore what consequences the visualisation has for future development of sustainable consumption with regards to theories concerning sustainability representations and symbolic consumption. The study applied a multimodal semiotic analysis method on 14 organic products and 14 conventional products from two of Sweden’s largest grocery chains. The result demonstrates that the visualisation of sustainability differs between the organic and conventional food packages. The organic products emphasise their certified organic labels by adapting semiotic resources such as colour and composition. The conventional products, on the other hand, largely allude to stereotypical nature elements to compensate for the fact that they lack the same labels. Furthermore, the result gives concrete examples of how sustainability visualises communicatively, and also a wider understanding of what consequences this has for a sustainable consumption in the future. This can be of interest both for communicators who work with visual communication and sustainability matters, as well as for the average grocery consumer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8979407
- author
- Sandgren, Cathrine LU and Witting, Victor
- supervisor
- organization
- course
- SKOK11 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- strategisk kommunikation, hållbarhetskommunikation, visuella hållbarhetsrepresentationer, produktförpackningar, semiotiska resurser, symbolisk konsumtion
- language
- Swedish
- id
- 8979407
- date added to LUP
- 2019-07-04 10:58:29
- date last changed
- 2019-07-04 10:58:34
@misc{8979407, abstract = {{Hållbarhet har länge varit ett omtalat begrepp och fenomen som stått högt upp på många organisationers agenda, inte minst inom livsmedelsindustrin. Tidigare forskning inom hållbarhetskommunikation på livsmedelsförpackningar har tenderat att fokusera på andra aspekter än det visuella, och vidare har semiotisk forskning betraktats som något av en bristvara. Syftet med denna uppsats var därför att bidra med kunskap kring hur hållbarhetskommunikation visualiseras på livsmedelsförpackningar, samt vad det får för konsekvenser för hållbar konsumtionsutveckling utifrån teorier om hållbarhetsrepresentationer och symbolisk konsumtion. Studien tillämpade en socialsemiotisk multimodal analys av 14 ekologiska produkter samt 14 konventionella produkter från två av Sveriges ledande livsmedelskedjor. Resultatet visar att visualiseringen av hållbarhet skiljer sig mellan de ekologiska och konventionella livsmedelsförpackningarna. De ekologiska produkterna framhäver exempelvis sina ekologiska märkningar genom att anpassa semiotiska resurser som färg och komposition. De konventionella produkterna anspelar däremot i stor utsträckning på stereotypa, naturligt förekommande element för att kompensera för det faktum att de saknar samma ekologiska certifieringar. Resultatet ger vidare konkreta exempel på hur hållbarhet kommunikativt visualiseras och ger en vidare förståelse för vad detta får för konsekvenser för hållbar framtida konsumtion. Detta kan vara av intresse både för kommunikatörer som arbetar med visuell kommunikation och hållbarhetsfrågor, men också för den enskilde livsmedelskonsumenten.}}, author = {{Sandgren, Cathrine and Witting, Victor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{The Green Aisle - En kvalitativ studie om hur hållbarhet visualiseras på livsmedelsförpackningar}}, year = {{2019}}, }