Elevhälsans uppfattning om arbetsterapi för grundskoleelever med psykisk ohälsa efter en pedagogisk intervention i form av information om arbetsterpi - En kvalitativ tvärsnittsstudie
(2019) ATPK62 20191Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar i Sverige. Skolan är en av de miljöer som barn spenderar mycket tid i och forskning visar att detta kan påverka deras hälsa. Svenska skolor saknar idag modeller för att förstå och tolka barns svårigheter utifrån ett aktivitets- och delaktighetsperspektiv. Ny kompetens behövs i skolan och arbetsterapi skulle kunna vara ett komplement till elevhälsans befintliga arbete för elever med psykisk ohälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka elevhälsoteamets uppfattning om arbetsterapi för grundskoleelever med psykisk ohälsa efter en pedagogisk intervention om arbetsterapi riktad till elevhälsoteamet, samt att undersöka hur elevhälsan resonerar kring aktivitet och delaktighet för elever med... (More)
- Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar i Sverige. Skolan är en av de miljöer som barn spenderar mycket tid i och forskning visar att detta kan påverka deras hälsa. Svenska skolor saknar idag modeller för att förstå och tolka barns svårigheter utifrån ett aktivitets- och delaktighetsperspektiv. Ny kompetens behövs i skolan och arbetsterapi skulle kunna vara ett komplement till elevhälsans befintliga arbete för elever med psykisk ohälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka elevhälsoteamets uppfattning om arbetsterapi för grundskoleelever med psykisk ohälsa efter en pedagogisk intervention om arbetsterapi riktad till elevhälsoteamet, samt att undersöka hur elevhälsan resonerar kring aktivitet och delaktighet för elever med psykisk ohälsa. Metod: Fokusgruppsintervjuer genomfördes med fyra olika elevhälsoteam efter en pedagogisk intervention i form av information om arbetsterapi utformad av författarna. Data analyserades med en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Elevhälsan upplever att en arbetsterapeut skulle komplettera deras befintliga arbete med ny kompetens och nya perspektiv. Deltagarna fick ny kunskap om vikten av helhetsperspektiv och tidsanvändning genom interventionen. Elevhälsans resonemang kring aktivitet och delaktighet visade att elever med psykisk ohälsa kan ha problem med närvaro eller ha aktivitetsobalans. Slutsats: Studiens pedagogiska intervention kan användas för att sprida kunskap om arbetsterapi till elevhälsoteam. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8981294
- author
- Berlin, Cornelia LU and Olsson, Marina LU
- supervisor
- organization
- course
- ATPK62 20191
- year
- 2019
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- arbetsterapi, aktivitet och delaktighet, elevhälsa, psykisk ohälsa, arbetsterapeutiska interventioner
- language
- Swedish
- id
- 8981294
- date added to LUP
- 2019-06-26 11:10:31
- date last changed
- 2019-06-26 11:10:31
@misc{8981294, abstract = {{Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar i Sverige. Skolan är en av de miljöer som barn spenderar mycket tid i och forskning visar att detta kan påverka deras hälsa. Svenska skolor saknar idag modeller för att förstå och tolka barns svårigheter utifrån ett aktivitets- och delaktighetsperspektiv. Ny kompetens behövs i skolan och arbetsterapi skulle kunna vara ett komplement till elevhälsans befintliga arbete för elever med psykisk ohälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka elevhälsoteamets uppfattning om arbetsterapi för grundskoleelever med psykisk ohälsa efter en pedagogisk intervention om arbetsterapi riktad till elevhälsoteamet, samt att undersöka hur elevhälsan resonerar kring aktivitet och delaktighet för elever med psykisk ohälsa. Metod: Fokusgruppsintervjuer genomfördes med fyra olika elevhälsoteam efter en pedagogisk intervention i form av information om arbetsterapi utformad av författarna. Data analyserades med en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Elevhälsan upplever att en arbetsterapeut skulle komplettera deras befintliga arbete med ny kompetens och nya perspektiv. Deltagarna fick ny kunskap om vikten av helhetsperspektiv och tidsanvändning genom interventionen. Elevhälsans resonemang kring aktivitet och delaktighet visade att elever med psykisk ohälsa kan ha problem med närvaro eller ha aktivitetsobalans. Slutsats: Studiens pedagogiska intervention kan användas för att sprida kunskap om arbetsterapi till elevhälsoteam.}}, author = {{Berlin, Cornelia and Olsson, Marina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Elevhälsans uppfattning om arbetsterapi för grundskoleelever med psykisk ohälsa efter en pedagogisk intervention i form av information om arbetsterpi - En kvalitativ tvärsnittsstudie}}, year = {{2019}}, }