Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Autonoma fordon som en del av verksamheters transporttjänster

Appelgren, Fredrik LU and Björklund, Linda LU (2019) SMKK60 20191
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
I denna studie har fenomenet autonoma fordon som en del av framtidens transporttjänster diskuterats och avhandlats. Autonoma fordon är en relativt ny och växande teknik inom transporttjänster, vilket ger fenomenet upphov till många intressanta och relevanta forskningsområden. Följande studie har utgått ifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv vad gällande implementeringen av autonoma fordon, då författarnas inriktning på forskning har varit av en samhällsvetenskaplig karaktär. Syftet med studien har varit att utifrån ett kritiskt perspektiv identifiera utmaningar och möjligheter med en implementering av autonoma fordon i försörjningskedjan ur ett företagsperspektiv. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa... (More)
I denna studie har fenomenet autonoma fordon som en del av framtidens transporttjänster diskuterats och avhandlats. Autonoma fordon är en relativt ny och växande teknik inom transporttjänster, vilket ger fenomenet upphov till många intressanta och relevanta forskningsområden. Följande studie har utgått ifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv vad gällande implementeringen av autonoma fordon, då författarnas inriktning på forskning har varit av en samhällsvetenskaplig karaktär. Syftet med studien har varit att utifrån ett kritiskt perspektiv identifiera utmaningar och möjligheter med en implementering av autonoma fordon i försörjningskedjan ur ett företagsperspektiv. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med olika aktörer inom försörjningskedjan. Den analytiska avhandlingen har konstruerats genom en jämförelse mellan empiriskt och teoretiskt material. Analysresultaten har alltså formats genom en tolkning av det empiriska materialet, med stöd ur teorier, vilket går i linje med den induktiva forskningsansats som valts för studien. Teorin har byggts på två pelare, dels med en teoretisk beskrivning av autonoma fordon som en transporttjänst samt begreppet Triple bottom line med dess tre underliggande teman; social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Studien har kunnat identifiera en rad utmaningar och möjligheter för transportaktörer vid implementeringen av autonoma fordon i försörjningskedjan. Det kan konstateras att autonoma fordon kan stärka det sociala hållbarhetsarbete som råder i verksamheter, men att det fortfarande finns en oenighet kring implementeringens faktiska miljöpåverkan och ekonomiska lönsamhet. Slutligen kan det fastslå att autonoma fordon är ett komplext område inom ramen för verksamheters transporttjänster. Studiens resultat ger potential till vidare forskning inom ämnet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Appelgren, Fredrik LU and Björklund, Linda LU
supervisor
organization
alternative title
En fallstudie om utmaningar och möjligheter med implementering av autonoma fordon för godstransporter i försörjningskedjan
course
SMKK60 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Autonoma fordon, Triple bottom line, hållbarhet, utmaningar, möjligheter, transporttjänster, transportsektorn
language
Swedish
id
8985511
date added to LUP
2019-06-24 09:50:08
date last changed
2019-06-24 09:50:08
@misc{8985511,
  abstract     = {{I denna studie har fenomenet autonoma fordon som en del av framtidens transporttjänster diskuterats och avhandlats. Autonoma fordon är en relativt ny och växande teknik inom transporttjänster, vilket ger fenomenet upphov till många intressanta och relevanta forskningsområden. Följande studie har utgått ifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv vad gällande implementeringen av autonoma fordon, då författarnas inriktning på forskning har varit av en samhällsvetenskaplig karaktär. Syftet med studien har varit att utifrån ett kritiskt perspektiv identifiera utmaningar och möjligheter med en implementering av autonoma fordon i försörjningskedjan ur ett företagsperspektiv. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med olika aktörer inom försörjningskedjan. Den analytiska avhandlingen har konstruerats genom en jämförelse mellan empiriskt och teoretiskt material. Analysresultaten har alltså formats genom en tolkning av det empiriska materialet, med stöd ur teorier, vilket går i linje med den induktiva forskningsansats som valts för studien. Teorin har byggts på två pelare, dels med en teoretisk beskrivning av autonoma fordon som en transporttjänst samt begreppet Triple bottom line med dess tre underliggande teman; social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Studien har kunnat identifiera en rad utmaningar och möjligheter för transportaktörer vid implementeringen av autonoma fordon i försörjningskedjan. Det kan konstateras att autonoma fordon kan stärka det sociala hållbarhetsarbete som råder i verksamheter, men att det fortfarande finns en oenighet kring implementeringens faktiska miljöpåverkan och ekonomiska lönsamhet. Slutligen kan det fastslå att autonoma fordon är ett komplext område inom ramen för verksamheters transporttjänster. Studiens resultat ger potential till vidare forskning inom ämnet.}},
  author       = {{Appelgren, Fredrik and Björklund, Linda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Autonoma fordon som en del av verksamheters transporttjänster}},
  year         = {{2019}},
}