Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Restidskvotens påverkan på färdmedelsvalet - En undersökning av sambandet för mellanstora kommuner

Olausson, Bob LU and Solvin, David LU (2019) In CODEN: LUTVDG/(TVTT-5302)/1-62/2019 VTVM01 20182
Transport and Roads
Abstract (Swedish)
Restidskvot används som ett mått över kollektivtrafikens attraktivitet, många kommuner delar viljan att göra kollektivtrafiken just attraktivare för att öka andelen resenärer. Stockholms län visade i en rapport för över 25 år sedan ett samband mellan restidskvot och kollektivtrafikandel. Den här rapporten undersöker huruvida ett liknande förhållande existerar för medelstora
kommuner och hur det sambandet ser ut. De kommuner som representerar en medelstor kommun i denna studie är Borås, Halmstad, Jönköping, Sundsvall och Umeå.

En modell har tagits fram för att undersöka sambandet. Framtagningen av modellen var en dynamisk process där flera metoder prövades innan en slutgiltig valdes. Modellframtagningen har syftat till att vara... (More)
Restidskvot används som ett mått över kollektivtrafikens attraktivitet, många kommuner delar viljan att göra kollektivtrafiken just attraktivare för att öka andelen resenärer. Stockholms län visade i en rapport för över 25 år sedan ett samband mellan restidskvot och kollektivtrafikandel. Den här rapporten undersöker huruvida ett liknande förhållande existerar för medelstora
kommuner och hur det sambandet ser ut. De kommuner som representerar en medelstor kommun i denna studie är Borås, Halmstad, Jönköping, Sundsvall och Umeå.

En modell har tagits fram för att undersöka sambandet. Framtagningen av modellen var en dynamisk process där flera metoder prövades innan en slutgiltig valdes. Modellframtagningen har syftat till att vara transparent och objektiv. Modellen är utformad så att den kan användas av och appliceras på andra kommuner utöver de som undersöks. Utgångspunkten för modellen var den insamling av data som kommuner gör i samband med deras resvaneundersökningar. Data över bil- och kollektivtrafikresandet i kommunerna delades in i olika relationer och
reseandelar fördelades över dessa. Med hjälp av reseplanerare från Google maps och lokala kollektivtrafikbolag togs restidskvoter för relationerna fram. I GIS-programmet QGIS användes geodata för att avgöra resornas start- och slutpunkt samt kommuninvånarnas avstånd till hållplats.

Resultatet från modellen presenteras i grafer inspirerade av den från Stockholms län. Det visar att det finns ett samband mellan restidskvoter och kollektivtrafikandelar i de undersökta kommunerna. En lägre restidskvot innebär större andelar kollektivtrafik och förändringen ökar exponentiellt i takt med att restidskvoterna blir lägre. Snittrestiden för bil och kollektivtrafik i
de undersökta relationerna visar att en resa med kollektivtrafik tar mer än dubbelt så lång tid som med bil. Det tyder på att det finns utrymme för förbättring i kommunerna.

En genomgång av de undersökta kommunerna visar att de arbetar för att förbättra
kollektivtrafikens restider, i ett par används begreppet restidskvot som ett mått på attraktivitet och som ett mål för förbättringar. Kortare restid möjliggörs av effektivare kollektivtrafik och i litteratur som studerats visas att tiden har en stor påverkan på valet av resa. Ur litteraturen hämtas ytterligare exempel på faktorer som påverkar vilket färdmedelsval som görs såsom
befolkningstäthet, tillgång till bil, utbud och pris för parkering samt kollektivtrafikens pris, turtäthet och pålitlighet.

Förutsättningarna i kommuner varierar och olika åtgärder är olika effektiva för att sänka restiden, men resultatet slår fast att sänkt restidskvot innebär ökad kollektivtrafikandel och att största ökningen ges när restiden förbättras för de resor där kvoten redan är konkurrenskraftig. (Less)
Abstract
Travel time ratios are a popular way to measure the attractiveness of public transport. There is a demand within the Swedish municipalities for ways to make public transport more popular and increase the number of passengers. This study investigates if a connection between the ratio of travel time and the share of passengers travelling by public transport can be shown for medium sized municipalities. This was investigated by using existing data from travel surveys and travel times gathered from route planners combined with average walking distance created using municipalities’ geodata processed with QGIS. The results shows that a smaller travel time ratio between public transport and car leads to increased use of public transport, and the... (More)
Travel time ratios are a popular way to measure the attractiveness of public transport. There is a demand within the Swedish municipalities for ways to make public transport more popular and increase the number of passengers. This study investigates if a connection between the ratio of travel time and the share of passengers travelling by public transport can be shown for medium sized municipalities. This was investigated by using existing data from travel surveys and travel times gathered from route planners combined with average walking distance created using municipalities’ geodata processed with QGIS. The results shows that a smaller travel time ratio between public transport and car leads to increased use of public transport, and the trend accelerates as the ratio gets smaller. A review of the municipalities shows the work they are doing to improve travel times with public transport. The pre-conditions of lessening the time ratio in a municipality differs, but the results show that any action that leads to a smaller travel time ratio will lead to a bigger share of people travelling by public transport. If improvements are made where the ratio already is at a low level a greater increase should be expected. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Olausson, Bob LU and Solvin, David LU
supervisor
organization
alternative title
The Impact of Mode Travel Time Ratios on Mode Choice - A Study of Its Effect in Medium-Sized Cities
course
VTVM01 20182
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Restidskvot, kollektivtrafik, färdmedelsval, färdmedelsfördelning
publication/series
CODEN: LUTVDG/(TVTT-5302)/1-62/2019
report number
335
ISSN
1653-1922
language
Swedish
id
8988772
date added to LUP
2019-09-04 16:00:16
date last changed
2020-06-11 13:40:04
@misc{8988772,
  abstract     = {{Travel time ratios are a popular way to measure the attractiveness of public transport. There is a demand within the Swedish municipalities for ways to make public transport more popular and increase the number of passengers. This study investigates if a connection between the ratio of travel time and the share of passengers travelling by public transport can be shown for medium sized municipalities. This was investigated by using existing data from travel surveys and travel times gathered from route planners combined with average walking distance created using municipalities’ geodata processed with QGIS. The results shows that a smaller travel time ratio between public transport and car leads to increased use of public transport, and the trend accelerates as the ratio gets smaller. A review of the municipalities shows the work they are doing to improve travel times with public transport. The pre-conditions of lessening the time ratio in a municipality differs, but the results show that any action that leads to a smaller travel time ratio will lead to a bigger share of people travelling by public transport. If improvements are made where the ratio already is at a low level a greater increase should be expected.}},
  author       = {{Olausson, Bob and Solvin, David}},
  issn         = {{1653-1922}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{CODEN: LUTVDG/(TVTT-5302)/1-62/2019}},
  title        = {{Restidskvotens påverkan på färdmedelsvalet - En undersökning av sambandet för mellanstora kommuner}},
  year         = {{2019}},
}