Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Rör(l)igt mål mot ökad återvinning av plast - En studie av den svenska dagligvaruhandelns mål om materialåtervinningsbara plastförpackningar

Svantesson, Anna LU (2019) MVEM30 20191
Studies in Environmental Science
Abstract
Packaging stands for the largest use of plastic today and increased recycling of plastic packaging must be urged to maintain our natural resources. Plastic packaging is essential in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) industry, however the environmental impact of plastic packaging implies that the industry should take responsibility in this matter.
The purpose of this study is to define which actors are involved in the Swedish FMCG industry’s goal of fully recyclable plastic packaging by the year of 2022. In addition, this study aims to find out how the network of actors is managed, operates and perceived difficulties in achieving the goal. The study is executed by mapping the network of actors and semi-structured interviews with these... (More)
Packaging stands for the largest use of plastic today and increased recycling of plastic packaging must be urged to maintain our natural resources. Plastic packaging is essential in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) industry, however the environmental impact of plastic packaging implies that the industry should take responsibility in this matter.
The purpose of this study is to define which actors are involved in the Swedish FMCG industry’s goal of fully recyclable plastic packaging by the year of 2022. In addition, this study aims to find out how the network of actors is managed, operates and perceived difficulties in achieving the goal. The study is executed by mapping the network of actors and semi-structured interviews with these actors are performed.

The results suggest positive aspects of the industry’s goal, as it encourages cooperation and technical development. Different actors are included in the network, from manufacturers of plastic packaging to recyclers. The diversity of actors entails different types of knowledge within the network. However, knowledge is mentioned as insufficient and scarce financial resources and competitiveness between actors leads to a lack of exchange of knowledge between actors. Due to competitiveness between actors, common strategies how to reach the goal have not been phrased. Each actor has to develop its own strategies, which due to insufficient knowledge entails uncertainty. In addition, within the network different vocabulary and definitions of recyclable are being used, which constrains communication between the actors.

The analysis visualizes positive aspects of the network consisting of different actors from the plastic packaging value chain. The goal is common for the industry but the operative work is mostly individual. Due to the lack of cooperation, technical obstacles and inadequate political decisions goal completion by the year of 2022 can be difficult. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Produktionen av plast ökar snabbt och ständigt. Användningen, eller snarare brister i användningen av plast, uppmärksammas i allt större utsträckning. Ständigt publiceras bilder i media som visar stora berg av plastavfall som flyter omkring i haven. En stor andel av plastavfallet består av förpackningar. Den aktuella studiens utgångspunkt har därför varit en nationell målsättning som vill minska plastförpackningars miljöpåverkan. Den svenska dagligvaruhandeln har ett gemensamt mål om att samtliga plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022, det vill säga att plastförpackningar ska kunna omvandlas till att bli nya plastprodukter. Studien har undersökt vilka aktörer involveras i dagligvaruhandelns mål, hur dessa arbetar samt... (More)
Produktionen av plast ökar snabbt och ständigt. Användningen, eller snarare brister i användningen av plast, uppmärksammas i allt större utsträckning. Ständigt publiceras bilder i media som visar stora berg av plastavfall som flyter omkring i haven. En stor andel av plastavfallet består av förpackningar. Den aktuella studiens utgångspunkt har därför varit en nationell målsättning som vill minska plastförpackningars miljöpåverkan. Den svenska dagligvaruhandeln har ett gemensamt mål om att samtliga plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022, det vill säga att plastförpackningar ska kunna omvandlas till att bli nya plastprodukter. Studien har undersökt vilka aktörer involveras i dagligvaruhandelns mål, hur dessa arbetar samt svårigheter i att målet kan nås.

Resultatet av studien visar att branschens mål involverar ett stort antal aktörer som branschorganisationer, återvinningsföretag, butikskedjor och producenter av dagligvaror och förpackningar. Kunskap nämns som nyckeln för att kunna nå målet, men den menas vara bristfällig hos flera aktörer. Flera aktörer konkurrerar med varandra, vilket medför att det anses svårt att formulera och dela gemensamma strategier och kunskap. Dessutom används olika begrepp för materialåtervinning av nätverkets olika aktörer.

På grund av den stora mängden plastförpackningar på hyllorna i dagligvaruhandeln är det betydelsefullt att branschen tagit fram ett gemensamt mål om materialåtervinningsbara plastförpackningar. Målet menas vara gemensamt för branschen, men det finns två olika målsättningar som dagligvaruhandelns två olika branschorganisationer tagit fram. Om branschens mål ska nås om mindre än tre år pekar studiens resultat på att det behövs samarbete mellan de olika aktörerna i större utsträckning i form av fler gemensamma strategier, delning av resurser i form av kunskap och finansiella medel och ett gemensamt begrepp för materialåtervinningsbar. Avsaknad av ett gemensamt begrepp och betydelse av materialåtervinningsbar var förvånande med tanke på de ägar-, kund- och samarbetsrelationer som finns mellan aktörerna. Med tanke på ägarrelationer mellan bransch- och återvinningsaktörer var det även förvånande att tillräckliga resurser hos en av de rådgivande återvinningsaktörerna inte tillgodosetts. Det menas bidra till att kunskap inte kan spridas i tillräckligt stor utsträckning. Men det behövs även politiska beslut och tekniska framsteg som gör det enklare att utforma en materialåtervinningsbar plastförpackning. Branschens mål kan på så vis bidra till att driva på både teknisk och politisk utveckling som främjar användningen av materialåtervinningsbar plast. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svantesson, Anna LU
supervisor
organization
course
MVEM30 20191
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Recyclable, plastic, packaging, FMCG, network management Materialåtervinningsbar, plast, förpackningar, dagligvaruhandeln, nätverk
language
Swedish
id
8989121
date added to LUP
2019-07-02 09:26:00
date last changed
2019-07-02 09:26:00
@misc{8989121,
  abstract     = {{Packaging stands for the largest use of plastic today and increased recycling of plastic packaging must be urged to maintain our natural resources. Plastic packaging is essential in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) industry, however the environmental impact of plastic packaging implies that the industry should take responsibility in this matter.
The purpose of this study is to define which actors are involved in the Swedish FMCG industry’s goal of fully recyclable plastic packaging by the year of 2022. In addition, this study aims to find out how the network of actors is managed, operates and perceived difficulties in achieving the goal. The study is executed by mapping the network of actors and semi-structured interviews with these actors are performed. 

The results suggest positive aspects of the industry’s goal, as it encourages cooperation and technical development. Different actors are included in the network, from manufacturers of plastic packaging to recyclers. The diversity of actors entails different types of knowledge within the network. However, knowledge is mentioned as insufficient and scarce financial resources and competitiveness between actors leads to a lack of exchange of knowledge between actors. Due to competitiveness between actors, common strategies how to reach the goal have not been phrased. Each actor has to develop its own strategies, which due to insufficient knowledge entails uncertainty. In addition, within the network different vocabulary and definitions of recyclable are being used, which constrains communication between the actors.
 
The analysis visualizes positive aspects of the network consisting of different actors from the plastic packaging value chain. The goal is common for the industry but the operative work is mostly individual. Due to the lack of cooperation, technical obstacles and inadequate political decisions goal completion by the year of 2022 can be difficult.}},
  author       = {{Svantesson, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Rör(l)igt mål mot ökad återvinning av plast - En studie av den svenska dagligvaruhandelns mål om materialåtervinningsbara plastförpackningar}},
  year         = {{2019}},
}