“Jag är jättenöjd.” Blandad enkätstudie om patienters och anhörigas upplevelse och förståelse av ett logopedbesök.
(2019) LOGM81 20191Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med den här studien är att ta reda på hur anhöriga till patienter 0–6 år samt
patienter 7–19 år upplever och förstår den information som logopeder förmedlar vid nybesök eller kontrollbesök på två mottagningar i Sverige.
Metod: En webbaserad enkät besvarades av 11 patienter, 28 anhöriga och 12 logopeder efter avslutat besök. Enkätsvaren analyserades med både kvantitativ och kvalitativ analysmetod.
Resultat: Patienter och anhöriga var nöjda med informationen och logopedbesöket som helhet. Logopederna upplevde att patienter och anhöriga tagit till sig och förstått informationen. Vid jämförelse var överensstämmelsen mellan gruppernas svar signifikant med undantag av frågan om uppgifter.
Slutsatser: Resultatet i den här... (More) - Syfte: Syftet med den här studien är att ta reda på hur anhöriga till patienter 0–6 år samt
patienter 7–19 år upplever och förstår den information som logopeder förmedlar vid nybesök eller kontrollbesök på två mottagningar i Sverige.
Metod: En webbaserad enkät besvarades av 11 patienter, 28 anhöriga och 12 logopeder efter avslutat besök. Enkätsvaren analyserades med både kvantitativ och kvalitativ analysmetod.
Resultat: Patienter och anhöriga var nöjda med informationen och logopedbesöket som helhet. Logopederna upplevde att patienter och anhöriga tagit till sig och förstått informationen. Vid jämförelse var överensstämmelsen mellan gruppernas svar signifikant med undantag av frågan om uppgifter.
Slutsatser: Resultatet i den här studien visar att de patienter och anhöriga som besökt logoped var nöjda med kommunikation, information och bemötande. Logopeder är specialutbildade inom kommunikation och informationsöverföring. Den diskrepans som verkar finnas mellan logopeder och annan vårdpersonal rekommenderas framöver att användas för att utvidga logopeders arbete inom vården, exempelvis gällande kommunikationsutbildning till annan vårdpersonal. Fortsatta studier vad gäller logoped-patientkommunikation behövs på en större population och med tydligare fokus på patienters förståelse samt fokus på sambandet mellan information och patientnöjdhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8991508
- author
- Abrahamsson, Ebba LU and Törnell Uhr, Anna LU
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20191
- year
- 2019
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- logoped-patientkommunikation, patientinformation, patientnöjdhet, logoped
- language
- Swedish
- id
- 8991508
- date added to LUP
- 2019-08-07 15:34:20
- date last changed
- 2019-08-08 03:45:08
@misc{8991508, abstract = {{Syfte: Syftet med den här studien är att ta reda på hur anhöriga till patienter 0–6 år samt patienter 7–19 år upplever och förstår den information som logopeder förmedlar vid nybesök eller kontrollbesök på två mottagningar i Sverige. Metod: En webbaserad enkät besvarades av 11 patienter, 28 anhöriga och 12 logopeder efter avslutat besök. Enkätsvaren analyserades med både kvantitativ och kvalitativ analysmetod. Resultat: Patienter och anhöriga var nöjda med informationen och logopedbesöket som helhet. Logopederna upplevde att patienter och anhöriga tagit till sig och förstått informationen. Vid jämförelse var överensstämmelsen mellan gruppernas svar signifikant med undantag av frågan om uppgifter. Slutsatser: Resultatet i den här studien visar att de patienter och anhöriga som besökt logoped var nöjda med kommunikation, information och bemötande. Logopeder är specialutbildade inom kommunikation och informationsöverföring. Den diskrepans som verkar finnas mellan logopeder och annan vårdpersonal rekommenderas framöver att användas för att utvidga logopeders arbete inom vården, exempelvis gällande kommunikationsutbildning till annan vårdpersonal. Fortsatta studier vad gäller logoped-patientkommunikation behövs på en större population och med tydligare fokus på patienters förståelse samt fokus på sambandet mellan information och patientnöjdhet.}}, author = {{Abrahamsson, Ebba and Törnell Uhr, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{“Jag är jättenöjd.” Blandad enkätstudie om patienters och anhörigas upplevelse och förståelse av ett logopedbesök.}}, year = {{2019}}, }