Mikrostrukturell utveckling i narrativer hos sju- till nioåriga en- och flerspråkiga elever.
(2019) LOGM81 20191Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om mikrostrukturell utveckling i narrativer hos en- och flerspråkiga elever i åldrarna sju till nio år. Ett sekundärt syfte var att klargöra om det förekom skillnader i utveckling mellan en- och flerspråkiga elever över sju månaders tid.
Metod: Femtiofyra en- och flerspråkiga elever berättade vid två olika testtillfällen till bildserien Fågelungarna från MAIN. Inspelningarna transkriberades och analyserades därefter i datorprogrammet SALT.
Resultat: Resultaten visade hos en- och flerspråkiga elever.
vid testtillfälle ett och två . När de mikrostrukturella måtten användes för att studera utvecklingen mellan en- och flerspråkiga elever fanns inga skillnader. På gruppnivå förbättrades de... (More) - Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om mikrostrukturell utveckling i narrativer hos en- och flerspråkiga elever i åldrarna sju till nio år. Ett sekundärt syfte var att klargöra om det förekom skillnader i utveckling mellan en- och flerspråkiga elever över sju månaders tid.
Metod: Femtiofyra en- och flerspråkiga elever berättade vid två olika testtillfällen till bildserien Fågelungarna från MAIN. Inspelningarna transkriberades och analyserades därefter i datorprogrammet SALT.
Resultat: Resultaten visade hos en- och flerspråkiga elever.
vid testtillfälle ett och två . När de mikrostrukturella måtten användes för att studera utvecklingen mellan en- och flerspråkiga elever fanns inga skillnader. På gruppnivå förbättrades de mikrostrukturella måtten yttrandemedellängd och lexikal variation signifikant över sju månader.
Slutsats:
Språklig utredning bör inte begränsas testtillfälle då språk är dynamiskt och under ständig utveckling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8991522
- author
- Engarås, My LU and Olling, Tilda LU
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20191
- year
- 2019
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- narrativ, mikrostruktur, enspråkighet, flerspråkighet, mikrostrukturella mått
- language
- Swedish
- id
- 8991522
- date added to LUP
- 2019-08-07 15:32:41
- date last changed
- 2019-08-08 03:45:09
@misc{8991522, abstract = {{Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om mikrostrukturell utveckling i narrativer hos en- och flerspråkiga elever i åldrarna sju till nio år. Ett sekundärt syfte var att klargöra om det förekom skillnader i utveckling mellan en- och flerspråkiga elever över sju månaders tid. Metod: Femtiofyra en- och flerspråkiga elever berättade vid två olika testtillfällen till bildserien Fågelungarna från MAIN. Inspelningarna transkriberades och analyserades därefter i datorprogrammet SALT. Resultat: Resultaten visade hos en- och flerspråkiga elever. vid testtillfälle ett och två . När de mikrostrukturella måtten användes för att studera utvecklingen mellan en- och flerspråkiga elever fanns inga skillnader. På gruppnivå förbättrades de mikrostrukturella måtten yttrandemedellängd och lexikal variation signifikant över sju månader. Slutsats: Språklig utredning bör inte begränsas testtillfälle då språk är dynamiskt och under ständig utveckling.}}, author = {{Engarås, My and Olling, Tilda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Mikrostrukturell utveckling i narrativer hos sju- till nioåriga en- och flerspråkiga elever.}}, year = {{2019}}, }