Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Tro & Tvivel

Boman, Julius LU ; Repetto, Anton and Stavervik, Isac (2019) FEKH29 20191
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka Damallsvenskans varumärke utifrån ett
legitimitetsperspektiv för att få djupare förståelse av hur legitimitet kan påverka ett varumärke.

Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts med ett hermeneutiskt perspektiv. Studiens forskningsansats är abduktiv och rör sig därför mellan empiri och teori för att få förståelsen att växa fram successivt. Teori hämtas från sekundärkällor i form av böcker och vetenskapliga artiklar, medan primärkällor består sex stycken djupgående intervjuer i syfte att lyckas genomföra den kvalitativa undersökningen.

Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen innefattar varumärke, legitimitet och varumärkeslegitimitet.

Empiri: Det empiriska materialet... (More)
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka Damallsvenskans varumärke utifrån ett
legitimitetsperspektiv för att få djupare förståelse av hur legitimitet kan påverka ett varumärke.

Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts med ett hermeneutiskt perspektiv. Studiens forskningsansats är abduktiv och rör sig därför mellan empiri och teori för att få förståelsen att växa fram successivt. Teori hämtas från sekundärkällor i form av böcker och vetenskapliga artiklar, medan primärkällor består sex stycken djupgående intervjuer i syfte att lyckas genomföra den kvalitativa undersökningen.

Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen innefattar varumärke, legitimitet och varumärkeslegitimitet.

Empiri: Det empiriska materialet består primärt av sex stycken djupgående intervjuer med ledande representanter från EFD och fem fotbollsklubbar i Damallsvenskan. Därutöver består det empiriska materialet sekundärt av rapporter från Upplevelseinstitutet samt kompletterande empiri från andra sekundärkällor såsom SVT och EFD samt uttalanden från relevanta intressenter. Det empiriska materialet presenteras i samband med analysen.

Resultat: Damallsvenskans varumärke har påverkats utifrån olika sätt av legitimitet. Uppfattningen är att man kan tolka att ledande representanter från EFD och fotbollsklubbar tidigare arbetade och resonerade mer kring kognitiv eller moralisk legitimitet. I viss mån görs detta fortfarande, men man kan tolka att deras uppfattning numera är att resonera och arbeta mer kring pragmatisk utbyteslegitimitet. (Less)
Popular Abstract
Purpose: The purpose of this paper is to investigate Damallsvenskan's brand from a legitimacy perspective in order to gain a deeper understanding of how legitimacy can affect a brand.

Methodology: A qualitative study has been conducted with a hermeneutic perspective. The study's research approach is abductive and thus alternates between empirical theory and theory in order to gain understanding gradually. Theory is obtained from secondary sources in the form of books and scientific articles, while primary sources refer to six in-depth interviews.

Theoretical perspectives: The theoretical frame of reference consists of three theories: brand, legitimacy and brand legitimacy.

Empirical foundation: The empirical material primarily... (More)
Purpose: The purpose of this paper is to investigate Damallsvenskan's brand from a legitimacy perspective in order to gain a deeper understanding of how legitimacy can affect a brand.

Methodology: A qualitative study has been conducted with a hermeneutic perspective. The study's research approach is abductive and thus alternates between empirical theory and theory in order to gain understanding gradually. Theory is obtained from secondary sources in the form of books and scientific articles, while primary sources refer to six in-depth interviews.

Theoretical perspectives: The theoretical frame of reference consists of three theories: brand, legitimacy and brand legitimacy.

Empirical foundation: The empirical material primarily consists of six in-depth interviews with leading representatives from EFD and five football clubs in Damallsvenskan. In addition and secondarily, the empirical material also consist of secondary data such as reports from Upplevelseinstitutet and complementary empirical data from other secondary sources such as SVT and EFD, as well as statements from relevant stakeholders. The empirical material is
presented in connection with the analysis.

Conclusions: Damallsvenskan's brand has been influenced by various ways of legitimacy. The view is that one can interpret that leading representatives from EFD and football clubs previously worked and reasoned more about cognitive or moral legitimacy. To some extent, this is still being done, but one can interpret that their view is now to reason and work more with pragmatic exchange legitimacy. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Boman, Julius LU ; Repetto, Anton and Stavervik, Isac
supervisor
organization
course
FEKH29 20191
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Damallsvenskan, Varumärke, Legitimitet, Varumärkeslegitimitet, Fotboll.
language
Swedish
id
8993094
date added to LUP
2019-08-27 14:02:23
date last changed
2019-08-27 14:02:23
@misc{8993094,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka Damallsvenskans varumärke utifrån ett
legitimitetsperspektiv för att få djupare förståelse av hur legitimitet kan påverka ett varumärke.

Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts med ett hermeneutiskt perspektiv. Studiens forskningsansats är abduktiv och rör sig därför mellan empiri och teori för att få förståelsen att växa fram successivt. Teori hämtas från sekundärkällor i form av böcker och vetenskapliga artiklar, medan primärkällor består sex stycken djupgående intervjuer i syfte att lyckas genomföra den kvalitativa undersökningen.

Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen innefattar varumärke, legitimitet och varumärkeslegitimitet.

Empiri: Det empiriska materialet består primärt av sex stycken djupgående intervjuer med ledande representanter från EFD och fem fotbollsklubbar i Damallsvenskan. Därutöver består det empiriska materialet sekundärt av rapporter från Upplevelseinstitutet samt kompletterande empiri från andra sekundärkällor såsom SVT och EFD samt uttalanden från relevanta intressenter. Det empiriska materialet presenteras i samband med analysen.

Resultat: Damallsvenskans varumärke har påverkats utifrån olika sätt av legitimitet. Uppfattningen är att man kan tolka att ledande representanter från EFD och fotbollsklubbar tidigare arbetade och resonerade mer kring kognitiv eller moralisk legitimitet. I viss mån görs detta fortfarande, men man kan tolka att deras uppfattning numera är att resonera och arbeta mer kring pragmatisk utbyteslegitimitet.}},
  author       = {{Boman, Julius and Repetto, Anton and Stavervik, Isac}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Tro & Tvivel}},
  year         = {{2019}},
}