Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En kvalitativ undersökning av högskolestudenters smartphoneanvändning

Persson, Ella LU ; Marhaug, Fanny LU and Forsberg, Max LU (2019) MKVA22 20191
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Den här uppsatsens syfte har varit att förstå hur studenters smartphone inkorporeras i deras vardag med fokus på fritid och studieliv. Vi har utfört djupintervjuer med fem studenter i åldrarna 21-26 för att förstå vilken roll smartphonen har i deras liv och hur den används. Tidigare forskning visar exempel på hur beroende en person kan bli av sin smartphone för att få ihop sitt vardagsliv. Den visar även att teknologin kan vara en distraktion och bidra till svårigheter att bibehålla fokus. Våra frågeställningar berör vilken roll smartphonen har i studenters vardag, hur den inkorporeras i studierna samt om dess användningsområde skiljer sig mellan fritid och studietid. Den insamlade empirin har redovisats och analyseras med hjälp av... (More)
Den här uppsatsens syfte har varit att förstå hur studenters smartphone inkorporeras i deras vardag med fokus på fritid och studieliv. Vi har utfört djupintervjuer med fem studenter i åldrarna 21-26 för att förstå vilken roll smartphonen har i deras liv och hur den används. Tidigare forskning visar exempel på hur beroende en person kan bli av sin smartphone för att få ihop sitt vardagsliv. Den visar även att teknologin kan vara en distraktion och bidra till svårigheter att bibehålla fokus. Våra frågeställningar berör vilken roll smartphonen har i studenters vardag, hur den inkorporeras i studierna samt om dess användningsområde skiljer sig mellan fritid och studietid. Den insamlade empirin har redovisats och analyseras med hjälp av Domestication theory och Boundary Management. Resultatet visar att studenterna i princip är ständigt uppkopplade och att smartphonen är mer eller mindre konstant närvarande. Några försöker lägga ifrån sig sin smartphone för att studera då alla anser att smartphonen kan bli en distraktion i studierna. Smartphonen används som en paus i studierna där studenterna har en micro-rutin att kolla notiser och kommunicera med andra. Den kan även ses som ett hjälpmedel och beskrivs av en student som “sin högra hand” som får vardagen att fungera. Resultatet av empirin visade att smartphonen fått en viktig roll i samhället och att på grund av det har studenter svårare att separera studier och fritidsliv. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Persson, Ella LU ; Marhaug, Fanny LU and Forsberg, Max LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20191
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Smartphone, Domesticering, Digitalisering, Djupintervju, Högskolestudenter
language
Swedish
id
8993377
date added to LUP
2019-09-03 08:03:37
date last changed
2019-09-03 08:03:37
@misc{8993377,
  abstract     = {{Den här uppsatsens syfte har varit att förstå hur studenters smartphone inkorporeras i deras vardag med fokus på fritid och studieliv. Vi har utfört djupintervjuer med fem studenter i åldrarna 21-26 för att förstå vilken roll smartphonen har i deras liv och hur den används. Tidigare forskning visar exempel på hur beroende en person kan bli av sin smartphone för att få ihop sitt vardagsliv. Den visar även att teknologin kan vara en distraktion och bidra till svårigheter att bibehålla fokus. Våra frågeställningar berör vilken roll smartphonen har i studenters vardag, hur den inkorporeras i studierna samt om dess användningsområde skiljer sig mellan fritid och studietid. Den insamlade empirin har redovisats och analyseras med hjälp av Domestication theory och Boundary Management. Resultatet visar att studenterna i princip är ständigt uppkopplade och att smartphonen är mer eller mindre konstant närvarande. Några försöker lägga ifrån sig sin smartphone för att studera då alla anser att smartphonen kan bli en distraktion i studierna. Smartphonen används som en paus i studierna där studenterna har en micro-rutin att kolla notiser och kommunicera med andra. Den kan även ses som ett hjälpmedel och beskrivs av en student som “sin högra hand” som får vardagen att fungera. Resultatet av empirin visade att smartphonen fått en viktig roll i samhället och att på grund av det har studenter svårare att separera studier och fritidsliv.}},
  author       = {{Persson, Ella and Marhaug, Fanny and Forsberg, Max}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En kvalitativ undersökning av högskolestudenters smartphoneanvändning}},
  year         = {{2019}},
}