Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Etisk grön marknadskommunikation - ett nutida företags väg till framgång

Carlsson, Louise LU and Lindfors, Lisa (2019) SKDK11 20191
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Etisk grön marknadsföring har blivit en allt viktigare kommunikationsstrategi för företag och varumärken att implementera efter att fler konsumenter har börjat bry sig om etiska och gröna frågor. Samtidigt är det av vikt för varumärken att få konsumenter att vilja bli förknippade med just det egna varumärket i den konkurrenskraftiga marknad som existerar i dag. Denna kvalitativa studie ämnar att bidra med kunskap kring hur etisk grön marknadskommunikation kan användas som ett symboliskt verktyg för att skapa förutsättningar för konsumenters identitetsskapande och på så sätt främja relationsbyggande. För att studera detta analyseras ett svenskt livsmedelsföretags Instagraminlägg, där en textuell samt visuell retorisk analys används för att... (More)
Etisk grön marknadsföring har blivit en allt viktigare kommunikationsstrategi för företag och varumärken att implementera efter att fler konsumenter har börjat bry sig om etiska och gröna frågor. Samtidigt är det av vikt för varumärken att få konsumenter att vilja bli förknippade med just det egna varumärket i den konkurrenskraftiga marknad som existerar i dag. Denna kvalitativa studie ämnar att bidra med kunskap kring hur etisk grön marknadskommunikation kan användas som ett symboliskt verktyg för att skapa förutsättningar för konsumenters identitetsskapande och på så sätt främja relationsbyggande. För att studera detta analyseras ett svenskt livsmedelsföretags Instagraminlägg, där en textuell samt visuell retorisk analys används för att få fram vilka retoriska verktyg som används i företagets etiska gröna marknadskommunikation för att uppmana konsumenter till ett mer etiskt och miljömedvetet liv. Vidare studeras hur denna etiska gröna marknadskommunikation, och de retoriska verktygen, kan skapa förutsättningar för konsumenters identitetsskapande. Studien finner att etisk grön marknadskommunikation är starkt retoriskt utformad och framför allt innehåller ethos- och pathos-argument. Dessa argument kan dels motivera konsumenter till etisk grön konsumtion men även framkalla en förändringsvilja hos dem, vilken i sin tur skapar goda förutsättningar för att konsumenterna rekonstruerar sina identiteter efter målbilden varumärket förmedlar. Studien visar därmed att etisk grön marknadskommunikation är ett kraftfullt, symboliskt verktyg som kan skapa starka förutsättningar för konsumenters identitetsskapande, vilket i sin tur kan främja en personlig relation mellan konsumenten och varumärket som gör att konsumenten vill fortsätta konsumera just det varumärket. (Less)
Abstract
Ethical green marketing has become an increasingly important strategy for companies and brands to implement as more consumers have become concerned about ethical and green questions. In this highly competitive market, it’s also important for brands to make consumers interested in being associated with that particular brand. This qualitative study aims to contribute with knowledge about how ethical green marketing can be used as a symbolic tool to create prerequisites for consumers’ identity formation, to further foster a relationship between the consumer and the brand. To examine this, a Swedish food company’s Instagram posts are analyzed through a textual and visual rhetorical analysis to discover what rhetoric tools are used in the... (More)
Ethical green marketing has become an increasingly important strategy for companies and brands to implement as more consumers have become concerned about ethical and green questions. In this highly competitive market, it’s also important for brands to make consumers interested in being associated with that particular brand. This qualitative study aims to contribute with knowledge about how ethical green marketing can be used as a symbolic tool to create prerequisites for consumers’ identity formation, to further foster a relationship between the consumer and the brand. To examine this, a Swedish food company’s Instagram posts are analyzed through a textual and visual rhetorical analysis to discover what rhetoric tools are used in the company’s ethical green marketing to encourage consumers to a more ethical and environmentally lifestyle. Further, the study examines how this ethical green marketing, and the rhetorical tools, can create prerequisites for consumers’ creation of identity. The results of the study show that ethical green marketing is strongly rhetorical och especially contains ethos and pathos arguments. These arguments can both encourage consumers to ethical green consumption and also induce a will for change, which further can create strong prerequisites for the consumer to reconstruct its identity alike the one the brand is presenting. The study therefore shows that ethical green consumption is a powerful, symbolic tool that can create strong prerequisites for consumers creation of identity, which further can foster a personal relationship between the consumer and the brand that makes the consumer interested in continuing to consume that particular brand. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{8994094,
  abstract     = {{Ethical green marketing has become an increasingly important strategy for companies and brands to implement as more consumers have become concerned about ethical and green questions. In this highly competitive market, it’s also important for brands to make consumers interested in being associated with that particular brand. This qualitative study aims to contribute with knowledge about how ethical green marketing can be used as a symbolic tool to create prerequisites for consumers’ identity formation, to further foster a relationship between the consumer and the brand. To examine this, a Swedish food company’s Instagram posts are analyzed through a textual and visual rhetorical analysis to discover what rhetoric tools are used in the company’s ethical green marketing to encourage consumers to a more ethical and environmentally lifestyle. Further, the study examines how this ethical green marketing, and the rhetorical tools, can create prerequisites for consumers’ creation of identity. The results of the study show that ethical green marketing is strongly rhetorical och especially contains ethos and pathos arguments. These arguments can both encourage consumers to ethical green consumption and also induce a will for change, which further can create strong prerequisites for the consumer to reconstruct its identity alike the one the brand is presenting. The study therefore shows that ethical green consumption is a powerful, symbolic tool that can create strong prerequisites for consumers creation of identity, which further can foster a personal relationship between the consumer and the brand that makes the consumer interested in continuing to consume that particular brand.}},
  author       = {{Carlsson, Louise and Lindfors, Lisa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Etisk grön marknadskommunikation - ett nutida företags väg till framgång}},
  year         = {{2019}},
}