Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Kompetensutveckling inom anställningen - problem och lösningar inom civilrätten

Ferngren, Caroline LU (2019) JURM02 20192
Department of Law
Faculty of Law
Abstract
Digitization, technology development and globalization mean that Sweden is taking big steps from an industrial society to a knowledge society. In line with this change, the demands on the employee, the employer – and on society increase. Workers' knowledge is the most important resource in society, and it is a resource that is constantly being recaptured. It is not enough to educate new generations – the welfare society requires lifelong learning. For all. But whose responsibility will it be to ensure that knowledge is in place?

By using an analytical method, the thesis examines the legal conditions for the introduction of a requirement for skills development within employment. The thesis has a de ferenda and a de lata perspective in... (More)
Digitization, technology development and globalization mean that Sweden is taking big steps from an industrial society to a knowledge society. In line with this change, the demands on the employee, the employer – and on society increase. Workers' knowledge is the most important resource in society, and it is a resource that is constantly being recaptured. It is not enough to educate new generations – the welfare society requires lifelong learning. For all. But whose responsibility will it be to ensure that knowledge is in place?

By using an analytical method, the thesis examines the legal conditions for the introduction of a requirement for skills development within employment. The thesis has a de ferenda and a de lata perspective in Swedish context. By analyzing both the Employment Protection Act (LAS) as well as collective agreements and the EU's employment policy the legal situation in relation to skills development is described. This is supplemented by a shorter field study through interviews with the social partners that highlight potential problems and solutions.

The result of the investigation strongly indicates an increased employer responsibility for skills development within the employment, especially in the light of potentially impaired employment protection. In order to ensure that a competence reform really becomes general and mandatory, the state should be involved, with both financial means and as the supervisory body. (Less)
Abstract (Swedish)
Digitalisering, teknikutveckling och globalisering gör att Sverige tar stora steg från industrisamhälle till kunskapssamhälle. I takt med den förändringen ökar också kravet på arbetstagaren, arbetsgivaren – och på samhället. Arbetstagarnas kunskap utgör den viktigaste resursen i samhället, och det är en resurs som hela tiden måste återerövras. Det räcker inte att utbilda nya generationer – välfärdssamhället förutsätter livslångt lärande. För alla. Men vems ansvar blir det att se till att kunskapen finns på plats? Vem står den risken?

Genom rättsanalytisk metod undersöker uppsatsen de juridiska förutsättningarna för införandet av ett krav på kompetensutveckling inom anställningen. Uppsatsen har ett de lege ferenda samt ett de lege... (More)
Digitalisering, teknikutveckling och globalisering gör att Sverige tar stora steg från industrisamhälle till kunskapssamhälle. I takt med den förändringen ökar också kravet på arbetstagaren, arbetsgivaren – och på samhället. Arbetstagarnas kunskap utgör den viktigaste resursen i samhället, och det är en resurs som hela tiden måste återerövras. Det räcker inte att utbilda nya generationer – välfärdssamhället förutsätter livslångt lärande. För alla. Men vems ansvar blir det att se till att kunskapen finns på plats? Vem står den risken?

Genom rättsanalytisk metod undersöker uppsatsen de juridiska förutsättningarna för införandet av ett krav på kompetensutveckling inom anställningen. Uppsatsen har ett de lege ferenda samt ett de lege lata-perspektiv i svensk kontext. Genom att analysera såväl anställningsskyddslagen (LAS) och dess förarbeten som kollektivavtal och EU:s sysselsättningspolitik ges en bild av rättsläget i relation till kompetensutveckling. Det kompletteras med en kortare fältstudie genom intervjuer med arbetsmarknadens parter som belyser potentiella problem och lösningar.

Resultatet av utredningen talar starkt för ett utökat arbetsgivaransvar för kompetensutveckling inom anställningen, framförallt i ljuset av potentiellt förändrade turordningsregler. För att säkerställa att en kompetensreform verkligen blir allmän och obligatorisk bör dock staten medverka, med såväl finansiella medel som i egenskap av kontrollinstans. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ferngren, Caroline LU
supervisor
organization
alternative title
Skills development in employment - problems and solutions in civil law
course
JURM02 20192
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
arbetsrätt
language
Swedish
id
9000551
date added to LUP
2020-01-31 11:34:59
date last changed
2020-03-17 07:53:44
@misc{9000551,
  abstract     = {{Digitization, technology development and globalization mean that Sweden is taking big steps from an industrial society to a knowledge society. In line with this change, the demands on the employee, the employer – and on society increase. Workers' knowledge is the most important resource in society, and it is a resource that is constantly being recaptured. It is not enough to educate new generations – the welfare society requires lifelong learning. For all. But whose responsibility will it be to ensure that knowledge is in place?

By using an analytical method, the thesis examines the legal conditions for the introduction of a requirement for skills development within employment. The thesis has a de ferenda and a de lata perspective in Swedish context. By analyzing both the Employment Protection Act (LAS) as well as collective agreements and the EU's employment policy the legal situation in relation to skills development is described. This is supplemented by a shorter field study through interviews with the social partners that highlight potential problems and solutions. 

The result of the investigation strongly indicates an increased employer responsibility for skills development within the employment, especially in the light of potentially impaired employment protection. In order to ensure that a competence reform really becomes general and mandatory, the state should be involved, with both financial means and as the supervisory body.}},
  author       = {{Ferngren, Caroline}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Kompetensutveckling inom anställningen - problem och lösningar inom civilrätten}},
  year         = {{2019}},
}