Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Belöningars effekt på närmandebeteende vid ångestsyndrom hos barn och ungdomar

Ingemansson, Björn LU and Sternudd, Ture LU (2020) PSPR14 20192
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka hur belöningar påverkar barn och ungdomar med (n = 30) och utan (n = 31) ångestsyndrom avseende tendens att närma sig aversiv stimulering. Närmandebeteende har visat sig vara en viktig faktor vid grundforskning om ångest, men hade aldrig undersökts i en klinisk population. Bättre förståelse för denna process har potential att kunna användas för utveckling av framtida behandlingar av ångestsyndrom. Studien hade två syften: (1) att undersöka huruvida ett nytt datoriserat test kunde användas för att mäta närmandebeteenden vid aversiv stimulering hos barn och ungdomar; (2) om barn och ungdomar med och utan ångestsyndrom skiljer sig avseende närmandebeteenden. Under testet fick deltagarna välja... (More)
Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka hur belöningar påverkar barn och ungdomar med (n = 30) och utan (n = 31) ångestsyndrom avseende tendens att närma sig aversiv stimulering. Närmandebeteende har visat sig vara en viktig faktor vid grundforskning om ångest, men hade aldrig undersökts i en klinisk population. Bättre förståelse för denna process har potential att kunna användas för utveckling av framtida behandlingar av ångestsyndrom. Studien hade två syften: (1) att undersöka huruvida ett nytt datoriserat test kunde användas för att mäta närmandebeteenden vid aversiv stimulering hos barn och ungdomar; (2) om barn och ungdomar med och utan ångestsyndrom skiljer sig avseende närmandebeteenden. Under testet fick deltagarna välja mellan ett neutralt eller aversivt stimulus (bild- och ljudkombination) där vissa stimuli belönades med poäng (låtsaspengar) av varierade storlek. Efter testet fick deltagarna skatta hur obehagligt de uppfattade den aversiva stimuleringen. Resultatet visade att testet fungerade som avsett och att närmandebeteende ökade vid högre belöningsnivåer. Den icke-kliniska gruppen närmade sig aversiv stimulering i högre utsträckning än den kliniska gruppen, trots att den aversiva stimuleringen uppfattades som lika obehaglig av båda grupperna. Resultaten stödjer teorier som baserats på djurstudier där motivationskonflikt framhålls som en process som är viktig för att förstå ångestsyndrom. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ingemansson, Björn LU and Sternudd, Ture LU
supervisor
organization
course
PSPR14 20192
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
närmande, undvikande, ångestsyndrom, barn, ungdomar
language
Swedish
id
9002227
date added to LUP
2020-01-23 09:33:08
date last changed
2020-01-23 15:54:14
@misc{9002227,
  abstract     = {{Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka hur belöningar påverkar barn och ungdomar med (n = 30) och utan (n = 31) ångestsyndrom avseende tendens att närma sig aversiv stimulering. Närmandebeteende har visat sig vara en viktig faktor vid grundforskning om ångest, men hade aldrig undersökts i en klinisk population. Bättre förståelse för denna process har potential att kunna användas för utveckling av framtida behandlingar av ångestsyndrom. Studien hade två syften: (1) att undersöka huruvida ett nytt datoriserat test kunde användas för att mäta närmandebeteenden vid aversiv stimulering hos barn och ungdomar; (2) om barn och ungdomar med och utan ångestsyndrom skiljer sig avseende närmandebeteenden. Under testet fick deltagarna välja mellan ett neutralt eller aversivt stimulus (bild- och ljudkombination) där vissa stimuli belönades med poäng (låtsaspengar) av varierade storlek. Efter testet fick deltagarna skatta hur obehagligt de uppfattade den aversiva stimuleringen. Resultatet visade att testet fungerade som avsett och att närmandebeteende ökade vid högre belöningsnivåer. Den icke-kliniska gruppen närmade sig aversiv stimulering i högre utsträckning än den kliniska gruppen, trots att den aversiva stimuleringen uppfattades som lika obehaglig av båda grupperna. Resultaten stödjer teorier som baserats på djurstudier där motivationskonflikt framhålls som en process som är viktig för att förstå ångestsyndrom.}},
  author       = {{Ingemansson, Björn and Sternudd, Ture}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Belöningars effekt på närmandebeteende vid ångestsyndrom hos barn och ungdomar}},
  year         = {{2020}},
}