Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv

Johansson, Therese LU ; Jartelius, Emelie LU and Åkesson, Johanna LU (2020) FEKH29 20192
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv
Seminariedatum: 2020-01-16
Kurs: FEKH29, Examensarbete i Marknadsföring på Kandidatnivå, Företagsekonomi, 15 HP
Författare: Emelie Jartelius, Therese Johansson och Johanna Åkesson
Handledare: Clara Gustafsson
Fem nyckelord: Webrooming, showrooming, omnichannel, köpprocessen, FFF-modellen
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utforska hur digitala och fysiska klädbutiker samspelar för att bidra till teoriutveckling inom web- och showrooming.
Metod: Uppsatsen utgår från en deduktiv ansats och är skriven med en kvantitativ forskningsstrategi och ur ett positivistiskt förhållningssätt. Hypoteser... (More)
Examensarbetets titel: Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv
Seminariedatum: 2020-01-16
Kurs: FEKH29, Examensarbete i Marknadsföring på Kandidatnivå, Företagsekonomi, 15 HP
Författare: Emelie Jartelius, Therese Johansson och Johanna Åkesson
Handledare: Clara Gustafsson
Fem nyckelord: Webrooming, showrooming, omnichannel, köpprocessen, FFF-modellen
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utforska hur digitala och fysiska klädbutiker samspelar för att bidra till teoriutveckling inom web- och showrooming.
Metod: Uppsatsen utgår från en deduktiv ansats och är skriven med en kvantitativ forskningsstrategi och ur ett positivistiskt förhållningssätt. Hypoteser ställs och testas utifrån underlaget från empirin. Urvalet som tillämpas i enkäten är unga vuxna konsumenter. Data från enkäten sammanställs och behandlas i SPSS Statistics.
Teoretiska perspektiv: Genom en kombination av teorier om omnichannel med fokus på web- och showrooming, tillsammans med köpprocessen och FFF-modellen, får arbetet en grund som möjliggör analys av resultatet som är inhämtat från empirin.
Empiri: Empirin är det underlag som insamlas genom den digitala enkätundersökningen.
Resultat: Uppsatsens resultat visar att unga vuxna konsumenter främst använder sig av digitala kanaler vid både informationssökning om kläder och vid klädköp. Då webrooming även används i stor utsträckning, tyder det på att det finns ett samspel mellan digitala och fysiska butiker där fysiska butiker fortfarande fyller en betydelsefull funktion. Faktorerna bekvämlighet, tid och produktbredd är viktiga för millennials när de handlar kläder i en digital butik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Therese LU ; Jartelius, Emelie LU and Åkesson, Johanna LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20192
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Webrooming, showrooming, omnichannel, köpprocessen, FFF-modellen
language
Swedish
id
9004524
date added to LUP
2020-02-13 13:57:35
date last changed
2020-02-13 13:57:35
@misc{9004524,
  abstract     = {{Examensarbetets titel: Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv
Seminariedatum: 2020-01-16
Kurs: FEKH29, Examensarbete i Marknadsföring på Kandidatnivå, Företagsekonomi, 15 HP 
Författare: Emelie Jartelius, Therese Johansson och Johanna Åkesson
Handledare: Clara Gustafsson
Fem nyckelord: Webrooming, showrooming, omnichannel, köpprocessen, FFF-modellen
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utforska hur digitala och fysiska klädbutiker samspelar för att bidra till teoriutveckling inom web- och showrooming. 
Metod: Uppsatsen utgår från en deduktiv ansats och är skriven med en kvantitativ forskningsstrategi och ur ett positivistiskt förhållningssätt. Hypoteser ställs och testas utifrån underlaget från empirin. Urvalet som tillämpas i enkäten är unga vuxna konsumenter. Data från enkäten sammanställs och behandlas i SPSS Statistics.
Teoretiska perspektiv: Genom en kombination av teorier om omnichannel med fokus på web- och showrooming, tillsammans med köpprocessen och FFF-modellen, får arbetet en grund som möjliggör analys av resultatet som är inhämtat från empirin. 
Empiri: Empirin är det underlag som insamlas genom den digitala enkätundersökningen.
Resultat: Uppsatsens resultat visar att unga vuxna konsumenter främst använder sig av digitala kanaler vid både informationssökning om kläder och vid klädköp. Då webrooming även används i stor utsträckning, tyder det på att det finns ett samspel mellan digitala och fysiska butiker där fysiska butiker fortfarande fyller en betydelsefull funktion. Faktorerna bekvämlighet, tid och produktbredd är viktiga för millennials när de handlar kläder i en digital butik.}},
  author       = {{Johansson, Therese and Jartelius, Emelie and Åkesson, Johanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Den nya digitala köpprocessen - En kvantitativ uppsats om web- och showrooming ur millennials konsumentperspektiv}},
  year         = {{2020}},
}