Frågan, svaret eller allt däremellan? - om berättelser om innovationers mekanismer, effekter och funktioner
(2020) SOCK04 20192Department of Sociology
Sociology
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Innovation har varit ett buzzword de senaste trettio åren och framförs ofta som den
främsta lösningen på många av samhällets problem. Begreppet används både så frekvent och
över så många kontexter att dess betydelse för framtida policyinitiativ knappast tycks kunna
överskattas. Samtidigt, finns fortfarande en betydande oklarhet kring begreppets betydelse.
Emedan en sådan tvetydighet kanske inte är helt ovanlig bland politiskt laddade begrepp,
sticker innovation ut på så sätt att begreppets konnotationer, trots dessas mångfaldighet, till
överväldigande del är positiva eller väldigt positiva. Begreppets popularitet i kombination
med dess flexibilitet gör det till ett intressant studieobjekt. Vad kan ett begrepp som så många,... (More) - Bakgrund: Innovation har varit ett buzzword de senaste trettio åren och framförs ofta som den
främsta lösningen på många av samhällets problem. Begreppet används både så frekvent och
över så många kontexter att dess betydelse för framtida policyinitiativ knappast tycks kunna
överskattas. Samtidigt, finns fortfarande en betydande oklarhet kring begreppets betydelse.
Emedan en sådan tvetydighet kanske inte är helt ovanlig bland politiskt laddade begrepp,
sticker innovation ut på så sätt att begreppets konnotationer, trots dessas mångfaldighet, till
överväldigande del är positiva eller väldigt positiva. Begreppets popularitet i kombination
med dess flexibilitet gör det till ett intressant studieobjekt. Vad kan ett begrepp som så många,
så olika aktörer är så starka proponenter för egentligen innehålla?
Syfte: Denna undersöknings syfte är att genom diskursanalys av en av Vinnovas
innovationsagendor studera vilka mekanismer och effekter fenomenet innovation beskrivs ha.
Slutsatser: Undersökningens slutsatser är att innovation i det undersökta materialet både
framställs som ett mål i sig och som ett medel. Detta resultat kommer sig av att materialet
främst lyfter fram en bild av att skolans egentliga problem är en brist på innovation och
innovativa individer. Innovation beskrivs nämligen också som något individer behöver
anpassa sitt synsätt för att kunna realisera. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9005166
- author
- Karlsson, Linnea LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCK04 20192
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- innovation, diskursanalys, nyliberalism
- language
- Swedish
- id
- 9005166
- date added to LUP
- 2020-02-17 09:03:50
- date last changed
- 2020-02-17 09:03:50
@misc{9005166, abstract = {{Bakgrund: Innovation har varit ett buzzword de senaste trettio åren och framförs ofta som den främsta lösningen på många av samhällets problem. Begreppet används både så frekvent och över så många kontexter att dess betydelse för framtida policyinitiativ knappast tycks kunna överskattas. Samtidigt, finns fortfarande en betydande oklarhet kring begreppets betydelse. Emedan en sådan tvetydighet kanske inte är helt ovanlig bland politiskt laddade begrepp, sticker innovation ut på så sätt att begreppets konnotationer, trots dessas mångfaldighet, till överväldigande del är positiva eller väldigt positiva. Begreppets popularitet i kombination med dess flexibilitet gör det till ett intressant studieobjekt. Vad kan ett begrepp som så många, så olika aktörer är så starka proponenter för egentligen innehålla? Syfte: Denna undersöknings syfte är att genom diskursanalys av en av Vinnovas innovationsagendor studera vilka mekanismer och effekter fenomenet innovation beskrivs ha. Slutsatser: Undersökningens slutsatser är att innovation i det undersökta materialet både framställs som ett mål i sig och som ett medel. Detta resultat kommer sig av att materialet främst lyfter fram en bild av att skolans egentliga problem är en brist på innovation och innovativa individer. Innovation beskrivs nämligen också som något individer behöver anpassa sitt synsätt för att kunna realisera.}}, author = {{Karlsson, Linnea}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Frågan, svaret eller allt däremellan? - om berättelser om innovationers mekanismer, effekter och funktioner}}, year = {{2020}}, }