KM och KMS i agil systemutveckling
(2020) SYSK16 20201Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen syftar till att redogöra för kunskapsdelning inom och mellan team i agil systemutveckling, KM-systems roll för kunskapsdelning samt utmaningar med KM-system för kunskapsutbyte. Litteraturen belyser kunskap som resurs och behovet av att förstå att kunskap existerar i olika former och omvandlas och utvecklas kontinuerligt när den används. Vidare belyser litteraturen varför KM-arbete skapar värde för verksamheter samt olika kunskapsgenererande processer och hur arbetet kan läggas upp för att gynna dessa. Även organisationskulturens betydelse för KM-arbete belyses. Eftersom vår empiriska studie syftar till att undersöka KM och KMS i en agil systemutvecklingsmiljö har teorier även studerats kring agila metoder samt betydelse av... (More)
- Uppsatsen syftar till att redogöra för kunskapsdelning inom och mellan team i agil systemutveckling, KM-systems roll för kunskapsdelning samt utmaningar med KM-system för kunskapsutbyte. Litteraturen belyser kunskap som resurs och behovet av att förstå att kunskap existerar i olika former och omvandlas och utvecklas kontinuerligt när den används. Vidare belyser litteraturen varför KM-arbete skapar värde för verksamheter samt olika kunskapsgenererande processer och hur arbetet kan läggas upp för att gynna dessa. Även organisationskulturens betydelse för KM-arbete belyses. Eftersom vår empiriska studie syftar till att undersöka KM och KMS i en agil systemutvecklingsmiljö har teorier även studerats kring agila metoder samt betydelse av samarbete och kunskapsdelning för agilt arbete. Litteraturen belyser också viktiga funktioner och KM-systems roll i arbetet samt utmaningar med KM-system för kunskapsdelning. Litteraturen har kopplats till den genomförda empiriska intervjustudien och resultaten som framkommer i studien diskuteras i relation till litteraturen. Vår undersökning visar att kunskaper kontinuerligt inhämtas genom att kunskaper tillförs organisationen, att kunskaper delas genom social interaktion och dokumentation samt att kunskaper skapas genom olika kunskapsgenererande processer. KM-system lagrar och tillgängliggör relevant kunskap, men utmaningar med KM-system är att hålla kunskap uppdaterad, sökbar och sammanlänkad med kunskaper som inte lagras i KM-systemet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9012016
- author
- Klavebäck, Jonas LU ; Mårtensson, Johan LU and Schött, Malte LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie av kunskapsdelning i agil systemutveckling i en distribuerad organisation
- course
- SYSK16 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Knowledge Management, KM-system, agil systemutveckling, agila principer, kunskapsomvandling, kunskapsdelning
- report number
- INF20-02
- language
- Swedish
- id
- 9012016
- date added to LUP
- 2020-06-26 14:05:05
- date last changed
- 2020-06-26 14:05:05
@misc{9012016, abstract = {{Uppsatsen syftar till att redogöra för kunskapsdelning inom och mellan team i agil systemutveckling, KM-systems roll för kunskapsdelning samt utmaningar med KM-system för kunskapsutbyte. Litteraturen belyser kunskap som resurs och behovet av att förstå att kunskap existerar i olika former och omvandlas och utvecklas kontinuerligt när den används. Vidare belyser litteraturen varför KM-arbete skapar värde för verksamheter samt olika kunskapsgenererande processer och hur arbetet kan läggas upp för att gynna dessa. Även organisationskulturens betydelse för KM-arbete belyses. Eftersom vår empiriska studie syftar till att undersöka KM och KMS i en agil systemutvecklingsmiljö har teorier även studerats kring agila metoder samt betydelse av samarbete och kunskapsdelning för agilt arbete. Litteraturen belyser också viktiga funktioner och KM-systems roll i arbetet samt utmaningar med KM-system för kunskapsdelning. Litteraturen har kopplats till den genomförda empiriska intervjustudien och resultaten som framkommer i studien diskuteras i relation till litteraturen. Vår undersökning visar att kunskaper kontinuerligt inhämtas genom att kunskaper tillförs organisationen, att kunskaper delas genom social interaktion och dokumentation samt att kunskaper skapas genom olika kunskapsgenererande processer. KM-system lagrar och tillgängliggör relevant kunskap, men utmaningar med KM-system är att hålla kunskap uppdaterad, sökbar och sammanlänkad med kunskaper som inte lagras i KM-systemet.}}, author = {{Klavebäck, Jonas and Mårtensson, Johan and Schött, Malte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{KM och KMS i agil systemutveckling}}, year = {{2020}}, }