Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt

Linell, Martin LU and Baric, Robert (2020) VMTL01 20201
Division of Building Services
Division of Building Physics
Department of Building and Environmental Technology
Department of Construction Sciences
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
Titel:
Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt

Författare:
Robert Baric & Martin Linell

Handledare:
Stefan Olander, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion,
Lunds Tekniska Högskola
Johan Andersson, Partneringledare, Skanska Sverige

Examinator:
Radhlinah Aulin, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion,
Lunds Tekniska Högskola

Partnering:
Partnering är en samverkansform mellan beställare, entreprenörer,
konsulter, leverantörer och kunder som tillämpas framförallt i komplexa
byggnads- och anläggningsprojekt. Istället för den traditionella
byggprocessen där beställaren och entreprenören är på olika sidor av
bordet skapar man tillsammans en gemensam... (More)
Sammanfattning
Titel:
Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt

Författare:
Robert Baric & Martin Linell

Handledare:
Stefan Olander, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion,
Lunds Tekniska Högskola
Johan Andersson, Partneringledare, Skanska Sverige

Examinator:
Radhlinah Aulin, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion,
Lunds Tekniska Högskola

Partnering:
Partnering är en samverkansform mellan beställare, entreprenörer,
konsulter, leverantörer och kunder som tillämpas framförallt i komplexa
byggnads- och anläggningsprojekt. Istället för den traditionella
byggprocessen där beställaren och entreprenören är på olika sidor av
bordet skapar man tillsammans en gemensam organisation. Personer
med rätt kompetens och inställning väljs noggrant för att tillsammans
bygga en god gemenskap som lägger grunden för projektet. När
essentiell kompetens och erfarenhet involveras i tidigt skede skapas
störst värde.

Frågeställning:
Är ett partneringprojekt mer lönsamt än ett traditionellt fastprisprojekt
för en entreprenör?

Vilka ekonomiska mervärden skapas för kundernas investeringar genom
ett partneringprojekt?

Metod:
Metoden för studiens första frågeställning utgjordes av en dokumentanalys samt en sekundärdatainsamling. För den andra frågeställningen utgjordes studien av en kvalitativ metod i form av semi-
strukturerade intervjuer.

Slutsats:
Det finns olika sätt att betrakta skillnaden i lönsamhet på dessa
projekttyper, men utifrån undersökningen som gjorts på externa projekt
hos Skanska Hus Syd så kommer man fram till att jämförelsen främst är
till fördel av partneringprojekt. Med en konstant ökande omsättning av
partneringprojekt varje år, som på många vis går förbi fastprisprojekt,
så gör det partnering mest aktuellt för att få en större utdelning.
Kollar man dessutom på hur marginalen utvecklar sig från anbud till
projektslut så observeras en mycket stabilare trend i att hålla sig till
anbudsmarginal i partnering samtidigt som man har lika höga
förväntningar av lönsamhet i respektive projekttyp.
I en sammanslagning av alla projekt som utförts i partnering respektive
traditionellt sätt så håller sig partnering i regel till den slutmarginal som
man räknat med från början. I traditionella fastprisprojekt brukar
marginalen genomsnittligt sjunka med 2,1 %.

De generella ekonomiska mervärdena som skapades för beställarna i
denna studien var:
• Beställaren får rätt produkt till rätt pris inom ett kortare tidsspann
• Beställaren betalar endast för riskerna som sker
• Beställaren är mer involverad
• Beställaren får i projektet ett trevligare arbetsklimat
• Beställaren får mer valuta för pengarna
• Beställaren får en mer kostnadseffektiv entreprenad (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Detta examensarbete undersöker ifall ett partneringprojekt är mer lönsamt än ett traditionellt fastprisprojekt samt vilka ekonomiska mervärden som skapas för kundens investering.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Linell, Martin LU and Baric, Robert
supervisor
organization
alternative title
The economical profit in partnering - a case study of completed projects
course
VMTL01 20201
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Partnering, samverkansform, projekt, komplext, ekonomi, lönsamhet, beställare, entreprenör
report number
20/5609
other publication id
LUTVDG/TVBP-20/5609-SE
language
Swedish
additional info
Handledare: Stefan Olander
Examinator: Radhlinah Aulin
id
9012975
date added to LUP
2020-06-10 13:42:32
date last changed
2020-06-10 13:42:32
@misc{9012975,
  abstract     = {{Sammanfattning
Titel: 
Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt

Författare: 
Robert Baric & Martin Linell

Handledare: 
Stefan Olander, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion, 
Lunds Tekniska Högskola
Johan Andersson, Partneringledare, Skanska Sverige

Examinator: 
Radhlinah Aulin, Universitetslektor, Avdelning för Byggproduktion,
Lunds Tekniska Högskola

Partnering: 
Partnering är en samverkansform mellan beställare, entreprenörer,
konsulter, leverantörer och kunder som tillämpas framförallt i komplexa
byggnads- och anläggningsprojekt. Istället för den traditionella
byggprocessen där beställaren och entreprenören är på olika sidor av
bordet skapar man tillsammans en gemensam organisation. Personer
med rätt kompetens och inställning väljs noggrant för att tillsammans
bygga en god gemenskap som lägger grunden för projektet. När
essentiell kompetens och erfarenhet involveras i tidigt skede skapas
störst värde.

Frågeställning: 
Är ett partneringprojekt mer lönsamt än ett traditionellt fastprisprojekt
för en entreprenör?

Vilka ekonomiska mervärden skapas för kundernas investeringar genom
ett partneringprojekt?

Metod: 
Metoden för studiens första frågeställning utgjordes av en dokumentanalys samt en sekundärdatainsamling. För den andra frågeställningen utgjordes studien av en kvalitativ metod i form av semi-
strukturerade intervjuer.

Slutsats: 
Det finns olika sätt att betrakta skillnaden i lönsamhet på dessa
projekttyper, men utifrån undersökningen som gjorts på externa projekt
hos Skanska Hus Syd så kommer man fram till att jämförelsen främst är
till fördel av partneringprojekt. Med en konstant ökande omsättning av
partneringprojekt varje år, som på många vis går förbi fastprisprojekt,
så gör det partnering mest aktuellt för att få en större utdelning.
Kollar man dessutom på hur marginalen utvecklar sig från anbud till
projektslut så observeras en mycket stabilare trend i att hålla sig till
anbudsmarginal i partnering samtidigt som man har lika höga
förväntningar av lönsamhet i respektive projekttyp.
I en sammanslagning av alla projekt som utförts i partnering respektive
traditionellt sätt så håller sig partnering i regel till den slutmarginal som
man räknat med från början. I traditionella fastprisprojekt brukar
marginalen genomsnittligt sjunka med 2,1 %.

De generella ekonomiska mervärdena som skapades för beställarna i
denna studien var:
• Beställaren får rätt produkt till rätt pris inom ett kortare tidsspann
• Beställaren betalar endast för riskerna som sker
• Beställaren är mer involverad
• Beställaren får i projektet ett trevligare arbetsklimat
• Beställaren får mer valuta för pengarna
• Beställaren får en mer kostnadseffektiv entreprenad}},
  author       = {{Linell, Martin and Baric, Robert}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Ekonomiska nyttan med partnering – en fallstudie av avslutade projekt}},
  year         = {{2020}},
}