Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Monetära nyttor för buller och luftföroreningar vid ett reducerat lastbilsflöde

Chung, Guang Wen LU (2020) VTVL01 20201
Transport and Roads
Abstract (Swedish)
I Helsingborg stad finns idag en önskan att använda mer hållbara transportmedel vid godstransporter. Staden har fem industrispår som används i liten utsträckning, mestadels av godstransportarbetet sker med lastbilar. I ett samråd med Helsingborgs stadskontor vill de ha svar på vad för nyttor gällande miljöeffekter det blir vid ett reducerat lastbilsflöde.

Syftet med denna studie är att studera buller och emissioner samt presentera dess monetära värde vid minskat lastbilsflöde till och från Helsingborgs hamn. För att uppnå detta syfte har två frågeställningar formulerats:

• Vilka värden uppmäts för bullernivåer och emissioner gällande dagens och ett scenario med reducerat lastbilsflöde?
• Vad för samhällsekonomiska nyttor finns... (More)
I Helsingborg stad finns idag en önskan att använda mer hållbara transportmedel vid godstransporter. Staden har fem industrispår som används i liten utsträckning, mestadels av godstransportarbetet sker med lastbilar. I ett samråd med Helsingborgs stadskontor vill de ha svar på vad för nyttor gällande miljöeffekter det blir vid ett reducerat lastbilsflöde.

Syftet med denna studie är att studera buller och emissioner samt presentera dess monetära värde vid minskat lastbilsflöde till och från Helsingborgs hamn. För att uppnå detta syfte har två frågeställningar formulerats:

• Vilka värden uppmäts för bullernivåer och emissioner gällande dagens och ett scenario med reducerat lastbilsflöde?
• Vad för samhällsekonomiska nyttor finns till följd av reducerade nivåer på buller och luftföroreningar?

Denna studie har mestadels utförts genom att studera litteratur, bland annat från vetenskapliga artiklar, böcker och online hemsidor. Litteraturstudien har använts för att bredda kunskapen om miljöeffekterna buller och luftföroreningar samt hur dessa monetärt värderas. Utifrån litteraturen presenterades också nödvändig information till parametrar som har använts i beräkningar av resultaten. En litteraturstudie har tillämpats i alla situationer förutom vid framtagning av parametern lastbilsflöde i Helsingborgs hamn, då kompletterades litteraturstudien med en observationsstudie som gav resultatet 1741 fordon per dygn. Observationsstudien utfördes genom en manuell räkning av lastbilar för att matematiskt kunna beräkna ett värde för lastbilsflödet. Resultat för studien har presenterats genom att använda datorprogrammen Microsoft Excel och Buller Väg II. Datorprogrammet Buller Väg II hade inbyggda matematiska ekvationer, med hjälp av indata på bland annat trafikflöde, väglutning, medelhastighet etc. räknade programmet ut bullernivåer på en väg i Helsingborgs hamn. Beräkningar har även utförts i Microsoft Excel för att visa resultat på utsläppsmängder, monetära värden (buller och luftföroreningar) och monetär nytta (buller och luftföroreningar) av reducerat lastbilsflöde.

Slutsatserna för studien blev:
• Riktvärden från förordning (2015:216) uppfylls då dagens lastbilstrafikflöde används med mottagaravståndet 100 meter. Förordningen följs också när lastbilsflödet reduceras med 50 procent då bostäderna byggs samma mottagaravstånd som för dagens trafikflöde.

• Det finns högst procentuell monetär nytta när lastbilsflödet reduceras med 50 procent från dagens lastbilsflöde och samtidigt har mottagaravståndet 100 meter från väg Oljehamnsleden.

• Utsläppsmängderna för olika luftföroreningar förändras proportionerligt med trafikmängden, detta innebär att om lastbilsflödet halveras så halveras också utsläppsmängderna.

• För en körsträcka i Helsingborgs kommun är lokala och globala effekter mest påtagliga. Utsläppsämnena som har högst bidragande monetär nytta är partiklar, kväveoxider och koldioxid. Konsekvenserna blir då mindre hälsopåverkan, försurning av olika miljöer samt minskad global uppvärmning som är i linje med miljömålet Begränsad klimatpåverkan.

Nyckelord: buller, luftföroreningar, trafikvolym samt samhällsekonomiska beräkningar för miljöeffekter (Less)
Abstract
In Helsingborg city, there is today a desire to use more sustainable options of freight transport. The city has five industrial tracks that are used to a small extent, most of the freight transport are done by trucks. In consultation with the City of Helsingborg, they wanted answers to what the benefits of environmental effects a reduced truck flow contributed to.

The purpose of this essay is to study noise pollution, emissions from trucks and to present its monetary value in case of reduced truck flow to and from the port of Helsingborg. In order to achieve this goal, two question have been presented:

• How high or low are the noise levels and emissions regarding currently and in scenario with reduced truck flow?
• What kind of... (More)
In Helsingborg city, there is today a desire to use more sustainable options of freight transport. The city has five industrial tracks that are used to a small extent, most of the freight transport are done by trucks. In consultation with the City of Helsingborg, they wanted answers to what the benefits of environmental effects a reduced truck flow contributed to.

The purpose of this essay is to study noise pollution, emissions from trucks and to present its monetary value in case of reduced truck flow to and from the port of Helsingborg. In order to achieve this goal, two question have been presented:

• How high or low are the noise levels and emissions regarding currently and in scenario with reduced truck flow?
• What kind of socio-economic benefits are here due to reduced levels of noise and air pollution?

This study has mostly been carried out by studying literature, including scientific articles, books and online websites. The literature study has been used to broaden the knowledge about the environmental effects of noise and air pollution and how these are monetarily valued. From the literature study necessary information was presented to parameters, in calculating the results. A literature study has been applied in all situations except for the determination of truck flow parameter in the port of Helsingborg, whereby the literature study was replaced with an observational study. The observational study was performed by a manual counting of trucks in order to mathematically calculate a value for the truck flow. The truck flow parameter was calculated to 1741 vehicles per day. The results in this study has been presented by the computer programs Buller Väg II and Microsoft Excel. Buller Väg II's computer program had built-in mathematical equations, using input data on traffic flow, road inclination, average speed, etc., the program calculated noise levels on a road in the port of Helsingborg. Calculations have also been performed in Microsoft Excel to show results on emissions, monetary values (noise and air pollution) and monetary benefits (noise and air pollution) of reduced truck flow.

The conclusions for the study were:

• Guidelines from regulation (2015:216) are fulfilled when today's truck traffic flow is used with the receiver distance 100 meters. The regulation is also followed when truck traffic is reduced by 50 percent at the same receiver distance as today’s truck flow when housing is to be built.

• There is a maximum percentage of monetary benefit when truck flow is reduced by 50 percent from today's truck flow with the recipient distance 100 meters from road Oljehamnsleden.
• The emission amounts for various air pollutants change proportionally to the traffic volume, which means that if the truck flow is halved, the emission amounts are also halved.

• For a mileage in the municipality of Helsingborg, local and global effects are most evident. The emission substances that have the highest contributing monetary benefit are particles, nitrogen oxides and carbon dioxide. The consequences will then be less health impacts, acidification of different environments and reduced global warming that is in line with the environmental objective Begränsad klimatpåverkan.

Keywords: noise pollution, traffic volumes, air pollution and socio-economic calculations for environmental effects (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Chung, Guang Wen LU
supervisor
organization
alternative title
Monetary benefits for noise and air pollution at a reduced truck flow
course
VTVL01 20201
year
type
M3 - Professional qualifications ( - 4 Years)
subject
keywords
Buller, luftföroreningar, trafikvolym samt samhällsekonomiska beräkningar för miljöeffekter
language
Swedish
id
9015169
date added to LUP
2020-06-09 15:24:39
date last changed
2020-06-10 08:16:47
@misc{9015169,
  abstract     = {{In Helsingborg city, there is today a desire to use more sustainable options of freight transport. The city has five industrial tracks that are used to a small extent, most of the freight transport are done by trucks. In consultation with the City of Helsingborg, they wanted answers to what the benefits of environmental effects a reduced truck flow contributed to.

The purpose of this essay is to study noise pollution, emissions from trucks and to present its monetary value in case of reduced truck flow to and from the port of Helsingborg. In order to achieve this goal, two question have been presented: 

•	How high or low are the noise levels and emissions regarding currently and in scenario with reduced truck flow? 
•	What kind of socio-economic benefits are here due to reduced levels of noise and air pollution?

This study has mostly been carried out by studying literature, including scientific articles, books and online websites. The literature study has been used to broaden the knowledge about the environmental effects of noise and air pollution and how these are monetarily valued. From the literature study necessary information was presented to parameters, in calculating the results. A literature study has been applied in all situations except for the determination of truck flow parameter in the port of Helsingborg, whereby the literature study was replaced with an observational study. The observational study was performed by a manual counting of trucks in order to mathematically calculate a value for the truck flow. The truck flow parameter was calculated to 1741 vehicles per day. The results in this study has been presented by the computer programs Buller Väg II and Microsoft Excel. Buller Väg II's computer program had built-in mathematical equations, using input data on traffic flow, road inclination, average speed, etc., the program calculated noise levels on a road in the port of Helsingborg. Calculations have also been performed in Microsoft Excel to show results on emissions, monetary values (noise and air pollution) and monetary benefits (noise and air pollution) of reduced truck flow.

The conclusions for the study were:

•	Guidelines from regulation (2015:216) are fulfilled when today's truck traffic flow is used with the receiver distance 100 meters. The regulation is also followed when truck traffic is reduced by 50 percent at the same receiver distance as today’s truck flow when housing is to be built. 

•	There is a maximum percentage of monetary benefit when truck flow is reduced by 50 percent from today's truck flow with the recipient distance 100 meters from road Oljehamnsleden.
•	The emission amounts for various air pollutants change proportionally to the traffic volume, which means that if the truck flow is halved, the emission amounts are also halved.

•	For a mileage in the municipality of Helsingborg, local and global effects are most evident. The emission substances that have the highest contributing monetary benefit are particles, nitrogen oxides and carbon dioxide. The consequences will then be less health impacts, acidification of different environments and reduced global warming that is in line with the environmental objective Begränsad klimatpåverkan.

Keywords: noise pollution, traffic volumes, air pollution and socio-economic calculations for environmental effects}},
  author       = {{Chung, Guang Wen}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Monetära nyttor för buller och luftföroreningar vid ett reducerat lastbilsflöde}},
  year         = {{2020}},
}