Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Rösta på oss!

Brandt, Julia LU (2020) SKOK11 20201
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Vart fjärde år, i valtider, uppstår en viss typ av kommunikation då och enbart då. Valaffischer trycks än idag i stora upplagor och sätts upp vid valda platser i hela Sverige, vilket leder till en stor exponering hos invånarna. Denna stora uppvisning har dock inte lett till någon större forskningsinsats på valaffischer, utan det finns ett mycket smalt utbud av studier av svenska valaffischer.

Forskning om politisk kommunikation har däremot som helhet utökats och ett område har fått ökad uppmärksamhet: personifiering. I korthet innebär detta ett större fokus på personliga egenskaper och privatliv till nackdel för sakpolitik och den politiska diskussionen. Följer valaffischer denna utveckling bör även hos valaffischer urskönjas en ökad... (More)
Vart fjärde år, i valtider, uppstår en viss typ av kommunikation då och enbart då. Valaffischer trycks än idag i stora upplagor och sätts upp vid valda platser i hela Sverige, vilket leder till en stor exponering hos invånarna. Denna stora uppvisning har dock inte lett till någon större forskningsinsats på valaffischer, utan det finns ett mycket smalt utbud av studier av svenska valaffischer.

Forskning om politisk kommunikation har däremot som helhet utökats och ett område har fått ökad uppmärksamhet: personifiering. I korthet innebär detta ett större fokus på personliga egenskaper och privatliv till nackdel för sakpolitik och den politiska diskussionen. Följer valaffischer denna utveckling bör även hos valaffischer urskönjas en ökad grad av personifiering.

Syftet med denna studie är att undersöka valaffischer och ge en helhetsbild av valaffischers funktion och personifering från 1970 till 2018. Valaffischerna är från Centerpartiet och Liberalerna (fd Folkpartiet) och från fyra olika valår från 1970 till 2018. Analysen skedde genom semiotisk analys, myntat av Barthes, med denotation, konnotation och budskap som tre påbyggande nivåer.

Studien visar att en ökad grad av personifiering inte finns, utan att det finns fördelat över samtliga år och valaffischer. Överlag fann studien att personifiering var starkt representerade hos alla valaffischer och till högst nivå hos Centerpartiet. Kategoriseringen av affischernas funktionalitet visar att majoriteten av affischerna är argumenterade till sin art, med långsiktigt imagebyggande som näst vanligast kategori.

Genom denna studie ämnar jag att bredda studiefältet av valaffischer och ge inblick i ett växande fenomen inom politisk kommunikation. (Less)
Popular Abstract
Every fourth year at, during elections, a certain type of communication appears. Election posters are still today printed in large quantities and placed at locations all throughout Sweden, which entails a large exposure to the inhabitants. Yet, this display has not lead to a great amount of research on election posters, but there is a small number of studies of Swedish election posters.

Research about political communication has on the opposite increased and one area has as of late grown: personification. In summary, this means a larger focus on personal abilities and personal life to the disadvantage for “policies of substance”, i.e political discussions on the issues rather than traits of politicians. If election posters follow the... (More)
Every fourth year at, during elections, a certain type of communication appears. Election posters are still today printed in large quantities and placed at locations all throughout Sweden, which entails a large exposure to the inhabitants. Yet, this display has not lead to a great amount of research on election posters, but there is a small number of studies of Swedish election posters.

Research about political communication has on the opposite increased and one area has as of late grown: personification. In summary, this means a larger focus on personal abilities and personal life to the disadvantage for “policies of substance”, i.e political discussions on the issues rather than traits of politicians. If election posters follow the general development in political communication, personification should as well increase in election posters.

The purpose of this study is to examine election posters and give a wide perspective of the function of election posters, as well as personification, from the year 1970 to 2018. The election posters are from the Center Party and the Liberal Party (formerly People’s party) and amounts to eight; four comperative elections from the election of 1970 to 2018. The analysis was performed through semiotic analysis, coined by Rolan Barthes, with denotation, connocation and “budskap” (message”) as three continuous levels.

The study reveals that an increased amount of personification could not be found, but rather evenly distrubited through all years and election posters. Overall, the study found that personification was strongly represented amongst all election posters and to the highest degree at the Center Party. The categorization of posters functionality shows that a majority of the posters are argumentative in their nature, with long-term image building as the second most common category.

With this study I aim to widen the study field of election posters and give insight in a growing phenomenon in political communication. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Brandt, Julia LU
supervisor
organization
alternative title
En semiotisk studie om valaffischer år 1970 - 2018
course
SKOK11 20201
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
politik, politisk kommunikation, personifikation, valaffischer, semiotisk analys, Centerpartiet, Liberalerna
language
Swedish
id
9016011
date added to LUP
2020-06-11 09:03:13
date last changed
2020-06-11 09:03:13
@misc{9016011,
  abstract     = {{Vart fjärde år, i valtider, uppstår en viss typ av kommunikation då och enbart då. Valaffischer trycks än idag i stora upplagor och sätts upp vid valda platser i hela Sverige, vilket leder till en stor exponering hos invånarna. Denna stora uppvisning har dock inte lett till någon större forskningsinsats på valaffischer, utan det finns ett mycket smalt utbud av studier av svenska valaffischer.

Forskning om politisk kommunikation har däremot som helhet utökats och ett område har fått ökad uppmärksamhet: personifiering. I korthet innebär detta ett större fokus på personliga egenskaper och privatliv till nackdel för sakpolitik och den politiska diskussionen. Följer valaffischer denna utveckling bör även hos valaffischer urskönjas en ökad grad av personifiering.

Syftet med denna studie är att undersöka valaffischer och ge en helhetsbild av valaffischers funktion och personifering från 1970 till 2018. Valaffischerna är från Centerpartiet och Liberalerna (fd Folkpartiet) och från fyra olika valår från 1970 till 2018. Analysen skedde genom semiotisk analys, myntat av Barthes, med denotation, konnotation och budskap som tre påbyggande nivåer.

Studien visar att en ökad grad av personifiering inte finns, utan att det finns fördelat över samtliga år och valaffischer. Överlag fann studien att personifiering var starkt representerade hos alla valaffischer och till högst nivå hos Centerpartiet. Kategoriseringen av affischernas funktionalitet visar att majoriteten av affischerna är argumenterade till sin art, med långsiktigt imagebyggande som näst vanligast kategori.

Genom denna studie ämnar jag att bredda studiefältet av valaffischer och ge inblick i ett växande fenomen inom politisk kommunikation.}},
  author       = {{Brandt, Julia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Rösta på oss!}},
  year         = {{2020}},
}