Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel
(2020) FEKH29 20201Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel
Seminariedatum: 2020-06-03
Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Viktor Fanedl, Sandra Persson och Mikaela Vanselius
Handledare: Nikos Macheridis
Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse för var gap uppstår i köpprocessen, hur olika faktorer påverkar uppkomsten av dessa gap och vilken betydelse dessa faktorer har i förhållande till varandra, vid konsumtion av hållbara livsmedel hos hållbarhetsintresserade unga i åldern 18-29 år.
Metod: Studien har en kvalitativ... (More) - Examensarbetets titel: Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel
Seminariedatum: 2020-06-03
Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP
Författare: Viktor Fanedl, Sandra Persson och Mikaela Vanselius
Handledare: Nikos Macheridis
Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse för var gap uppstår i köpprocessen, hur olika faktorer påverkar uppkomsten av dessa gap och vilken betydelse dessa faktorer har i förhållande till varandra, vid konsumtion av hållbara livsmedel hos hållbarhetsintresserade unga i åldern 18-29 år.
Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod med en abduktivt forskningsansats. Studien är genomförd utifrån ett tolkningsperspektiv och ett socialkonstruktionistiskt perspektiv.
Teoretiska perspektiv: Den genomförda studien utgår från fyra teorier om konsumentbeteende: Attitude-behavior gap , Theory of planned behavior , SHIFT och Value-belief-norm theory. Dessa används för att skapa en förståelse för bakomliggande faktorer till att gap uppkommer i köpprocessen. Vidare har AIDA-modellen använts för att skapa en förståelse för mellan vilka steg i köpprocessen som gap uppstår.
Empiri: Det empiriska materialet består av 12 semistrukturerade intervjuer genomförda med hållbarhetsintresserade unga i åldrarna 18-29 år.
Resultat: De faktorer som skapar betydelsefulla gap i AIDA-modellen är kunskap, värderingar, incitament, vanor och social omgivning. Gap uppkommer utifrån analysen mellan samtliga steg i AIDA-modellen . Faktorerna attityd och enskilda individen anses utifrån respondenternas svar inte vara betydande faktorer för uppkomsten av gap i AIDA-modellen . De faktorer som har störst betydelse för uppkomsten av gap är utifrån respondenternas svar faktorerna incitament och vanor. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9017848
- author
- Persson, Sandra LU ; Fanedl, Viktor LU and Vanselius, Mikaela LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20201
- year
- 2020
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Hållbar konsumtion, Livsmedel, Gap, AIDA-modellen, Konsumentbeteende
- language
- Swedish
- id
- 9017848
- date added to LUP
- 2020-07-08 10:52:46
- date last changed
- 2020-07-08 10:52:46
@misc{9017848, abstract = {{Examensarbetets titel: Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel Seminariedatum: 2020-06-03 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Viktor Fanedl, Sandra Persson och Mikaela Vanselius Handledare: Nikos Macheridis Syfte: Uppsatsen syftar till att skapa en förståelse för var gap uppstår i köpprocessen, hur olika faktorer påverkar uppkomsten av dessa gap och vilken betydelse dessa faktorer har i förhållande till varandra, vid konsumtion av hållbara livsmedel hos hållbarhetsintresserade unga i åldern 18-29 år. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod med en abduktivt forskningsansats. Studien är genomförd utifrån ett tolkningsperspektiv och ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: Den genomförda studien utgår från fyra teorier om konsumentbeteende: Attitude-behavior gap , Theory of planned behavior , SHIFT och Value-belief-norm theory. Dessa används för att skapa en förståelse för bakomliggande faktorer till att gap uppkommer i köpprocessen. Vidare har AIDA-modellen använts för att skapa en förståelse för mellan vilka steg i köpprocessen som gap uppstår. Empiri: Det empiriska materialet består av 12 semistrukturerade intervjuer genomförda med hållbarhetsintresserade unga i åldrarna 18-29 år. Resultat: De faktorer som skapar betydelsefulla gap i AIDA-modellen är kunskap, värderingar, incitament, vanor och social omgivning. Gap uppkommer utifrån analysen mellan samtliga steg i AIDA-modellen . Faktorerna attityd och enskilda individen anses utifrån respondenternas svar inte vara betydande faktorer för uppkomsten av gap i AIDA-modellen . De faktorer som har störst betydelse för uppkomsten av gap är utifrån respondenternas svar faktorerna incitament och vanor.}}, author = {{Persson, Sandra and Fanedl, Viktor and Vanselius, Mikaela}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gapar unga konsumenter efter hållbara livsmedel? - En kvalitativ studie av möjliga gap i köpprocessen och dess bakomliggande faktorer vid ungas konsumtion av hållbara livsmedel}}, year = {{2020}}, }