Kan Polens och Belarus ekonomiska tillväxt förklaras med hjälp av Acemoglu & Robinsons teori om inkluderande kontra extraherande institutioner?
(2021) STVA22 20211Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Vår ambition med studien är att undersöka om de två ländernas olika utfall trots väldigt lika förutsättningar beror på att ländernas institutioner är inkluderande eller extraherande. För att undersöka detta kommer vi att använda A&R’s teoretiska ramverk.
För att besvara vår frågeställning, så kommer vi i vår studie att demonstrera att skillnaderna i ekonomisk tillväxt mellan Polen och Belarus kan förklaras av skillnader i hur inkluderande eller extraherande ett lands ekonomiska och politiska institutioner är.
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9044435
- author
- Hellmark, Johan LU and Mulolli, Rina
- supervisor
- organization
- course
- STVA22 20211
- year
- 2021
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Inkluderande institutioner, Extraherande institutioner, Acemoglu och Robinson, ekonomisk tillväxt.
- language
- Swedish
- id
- 9044435
- date added to LUP
- 2021-07-06 12:41:28
- date last changed
- 2021-07-06 12:41:28
@misc{9044435, abstract = {{Vår ambition med studien är att undersöka om de två ländernas olika utfall trots väldigt lika förutsättningar beror på att ländernas institutioner är inkluderande eller extraherande. För att undersöka detta kommer vi att använda A&R’s teoretiska ramverk. För att besvara vår frågeställning, så kommer vi i vår studie att demonstrera att skillnaderna i ekonomisk tillväxt mellan Polen och Belarus kan förklaras av skillnader i hur inkluderande eller extraherande ett lands ekonomiska och politiska institutioner är.}}, author = {{Hellmark, Johan and Mulolli, Rina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan Polens och Belarus ekonomiska tillväxt förklaras med hjälp av Acemoglu & Robinsons teori om inkluderande kontra extraherande institutioner?}}, year = {{2021}}, }