Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Terapeutisk allians i spädbarnspsykiatrisk samspelsbehandling En studie av hur mätning av progress i behandlingen kan öppna upp för ökad relationell lyhördhet i föräldraskapet

Brandt, Anna LU and Nilsson, Linda LU (2021) PPTP06 20211
Department of Psychology
Abstract
The aim of the thesis was to develop an instrumentto support the therapeutic processin Infant Psychiatric Treatment. This was developedin accordance withFeedbackInformed Treatment,where therapist and patient calibrateworking methods andcontent through systematic feedback of progress andrelationship. The instrument wasapplied in an interactive treatment context and administeredto parents in 20 casesduring sessions at the Infant Psychiatry Ward in Malmöand Trelleborg. Theoriesabout young children's relational needs were linkedto concepts such asreflectivefunctioning,mentalizationandaffect regulation.Research on how to apply aninterpersonal approach in the sessions was highlightedas an opportunity to broadenthe parent's relational repertoire.... (More)
The aim of the thesis was to develop an instrumentto support the therapeutic processin Infant Psychiatric Treatment. This was developedin accordance withFeedbackInformed Treatment,where therapist and patient calibrateworking methods andcontent through systematic feedback of progress andrelationship. The instrument wasapplied in an interactive treatment context and administeredto parents in 20 casesduring sessions at the Infant Psychiatry Ward in Malmöand Trelleborg. Theoriesabout young children's relational needs were linkedto concepts such asreflectivefunctioning,mentalizationandaffect regulation.Research on how to apply aninterpersonal approach in the sessions was highlightedas an opportunity to broadenthe parent's relational repertoire. The questionsfor the parents to answer were; howthey had felt with their children in everyday lifesince the previous session, how theyhad felt mentally, how they had felt in the couplerelationship and to what extent theythought these variables were related to the treatment.When the estimates werecompiled, results showed that the parents' mentalstate improved during the treatmentperiod and that the number of joyful moments of interactionwith the child initiallyincreased, but then reduced. As the sessions continued,the parents estimated that to agreater extentthe childrenwould also perceive thetreatment as helpful. The therapistsdescribed great clinical gains with this working methodin regards to alliance andpotential of adapting the treatment accordingly (Less)
Abstract (Swedish)
Syftet med studien var att utveckla och prova ett instrument som stöd i den terapeutiska processen i spädbarnspsykiatriskt behandlingsarbete. Instrumentet togs fram i enlighet med sk. Feedback Informed Treatment där terapeut och patient kalibrerar arbetssätt och innehåll genom systematisk återkoppling av progress och relation i behandlingen. Instrumentet anpassades till en samspelsbehandlingskontext och administrerades vid alla föräldrasamtal under behandlingskontakten i 20 ärenden vid spädbarnspsykiatrin i Malmö och Trelleborg. Teorier kring små barns relationella behov länkades samman med begrepp som reflective functioning, mentalisering och affektreglering. Forskning om hur man kan använda sig av ett relationellt arbetssätt i... (More)
Syftet med studien var att utveckla och prova ett instrument som stöd i den terapeutiska processen i spädbarnspsykiatriskt behandlingsarbete. Instrumentet togs fram i enlighet med sk. Feedback Informed Treatment där terapeut och patient kalibrerar arbetssätt och innehåll genom systematisk återkoppling av progress och relation i behandlingen. Instrumentet anpassades till en samspelsbehandlingskontext och administrerades vid alla föräldrasamtal under behandlingskontakten i 20 ärenden vid spädbarnspsykiatrin i Malmö och Trelleborg. Teorier kring små barns relationella behov länkades samman med begrepp som reflective functioning, mentalisering och affektreglering. Forskning om hur man kan använda sig av ett relationellt arbetssätt i terapisituationen lyftes fram som en möjlighet att bredda förälderns repertoar i kontakten med barnet. Frågorna föräldrarna fick svara på handlade om hur de haft det tillsammans med sina barn i vardagen sedan föregående session, hur de hade mått psykiskt, hur de haft det i parrelationen och i hur hög utsträckning de tänkte att dessa variabler hängde samman med behandlingen. När skattningarna sammanställdes visade resultatet att föräldrarnas psykiska mående förbättrats under behandlingstiden och att antalet roliga samspelsstunder i vardagen med barnet ökat initialt för att sedan bli färre. Efterhand som behandlingen fortgick skattade föräldrarna att de i högre utsträckning trodde att även barnen skulle uppfatta behandlingen som hjälpsam. De terapeuter som använde instrumentet beskrev stora kliniska vinster avseende allians och möjlighet att anpassa behandlingsinsatsen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Brandt, Anna LU and Nilsson, Linda LU
supervisor
organization
course
PPTP06 20211
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
process-studie, samspelsbehandling, feedback informed treatment, allians, reflective functioning, deliberate practice
language
Swedish
id
9047117
date added to LUP
2021-06-10 08:59:00
date last changed
2021-06-10 08:59:00
@misc{9047117,
  abstract     = {{The aim of the thesis was to develop an instrumentto support the therapeutic processin Infant Psychiatric Treatment. This was developedin accordance withFeedbackInformed Treatment,where therapist and patient calibrateworking methods andcontent through systematic feedback of progress andrelationship. The instrument wasapplied in an interactive treatment context and administeredto parents in 20 casesduring sessions at the Infant Psychiatry Ward in Malmöand Trelleborg. Theoriesabout young children's relational needs were linkedto concepts such asreflectivefunctioning,mentalizationandaffect regulation.Research on how to apply aninterpersonal approach in the sessions was highlightedas an opportunity to broadenthe parent's relational repertoire. The questionsfor the parents to answer were; howthey had felt with their children in everyday lifesince the previous session, how theyhad felt mentally, how they had felt in the couplerelationship and to what extent theythought these variables were related to the treatment.When the estimates werecompiled, results showed that the parents' mentalstate improved during the treatmentperiod and that the number of joyful moments of interactionwith the child initiallyincreased, but then reduced. As the sessions continued,the parents estimated that to agreater extentthe childrenwould also perceive thetreatment as helpful. The therapistsdescribed great clinical gains with this working methodin regards to alliance andpotential of adapting the treatment accordingly}},
  author       = {{Brandt, Anna and Nilsson, Linda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Terapeutisk allians i spädbarnspsykiatrisk samspelsbehandling En studie av hur mätning av progress i behandlingen kan öppna upp för ökad relationell lyhördhet i föräldraskapet}},
  year         = {{2021}},
}