Intelligenta Transportsystem - En kvalitativ studie kring integritet i självkörande kollektivtrafik
(2021) SYSK16 20211Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Städer arbetar för att bli mer smarta och ta del av digitaliseringens framfart, vilket ger upphov till datainsamling. Självkörande kollektivtrafik är något som testats och varit verksamt i flera år, men ändå har Sverige inte kommit lika långt som andra länder. Syftet med denna uppsats är att utföra en kvalitativ undersökning om hur utvalda företag och en statlig myndighet arbetar mot lösningar inom självkörande kollektivtrafik och kartlägga vilka aspekter som måste ses över för att de tekniska kraven inte ska inkräkta på individens integritet. Litteraturen tar upp de nivåerna som finns inom självkörande kollektivtrafik, samt en överblick om de tekniska kraven ett självkörande fordon har. För att skydda integriteten avhandlas lagar som... (More)
- Städer arbetar för att bli mer smarta och ta del av digitaliseringens framfart, vilket ger upphov till datainsamling. Självkörande kollektivtrafik är något som testats och varit verksamt i flera år, men ändå har Sverige inte kommit lika långt som andra länder. Syftet med denna uppsats är att utföra en kvalitativ undersökning om hur utvalda företag och en statlig myndighet arbetar mot lösningar inom självkörande kollektivtrafik och kartlägga vilka aspekter som måste ses över för att de tekniska kraven inte ska inkräkta på individens integritet. Litteraturen tar upp de nivåerna som finns inom självkörande kollektivtrafik, samt en överblick om de tekniska kraven ett självkörande fordon har. För att skydda integriteten avhandlas lagar som GDPR, NIS-direktivet och Kamerabevakningslagen. Resultatet visar att de intervjuade är eniga om att det inte är mer data än det som behövs som samlas in. Det visar även att lagar och förordningar såsom GDPR och Kamerabevakningslagen ibland kan hindra ett självkörande fordons framfart. Slutsatsen som kan dras är att det som krävs för att självkörande kollektivtrafik inte ska inkräkta på en individs integritet är ett samspel mellan verksamhetsbehov, syfte för informationsinsamling och att arbeta med de lagar som är tillämpade inom området för att skydda den personliga integriteten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9047407
- author
- Samson, Lisen LU and Niklasson, Ida LU
- supervisor
-
- Paul Pierce LU
- organization
- course
- SYSK16 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- smart stad, självkörande kollektivtrafik, personlig integritet, kamerabevakning, GDPR
- report number
- INF21-040
- language
- Swedish
- id
- 9047407
- date added to LUP
- 2021-06-21 12:05:43
- date last changed
- 2021-06-21 12:05:43
@misc{9047407, abstract = {{Städer arbetar för att bli mer smarta och ta del av digitaliseringens framfart, vilket ger upphov till datainsamling. Självkörande kollektivtrafik är något som testats och varit verksamt i flera år, men ändå har Sverige inte kommit lika långt som andra länder. Syftet med denna uppsats är att utföra en kvalitativ undersökning om hur utvalda företag och en statlig myndighet arbetar mot lösningar inom självkörande kollektivtrafik och kartlägga vilka aspekter som måste ses över för att de tekniska kraven inte ska inkräkta på individens integritet. Litteraturen tar upp de nivåerna som finns inom självkörande kollektivtrafik, samt en överblick om de tekniska kraven ett självkörande fordon har. För att skydda integriteten avhandlas lagar som GDPR, NIS-direktivet och Kamerabevakningslagen. Resultatet visar att de intervjuade är eniga om att det inte är mer data än det som behövs som samlas in. Det visar även att lagar och förordningar såsom GDPR och Kamerabevakningslagen ibland kan hindra ett självkörande fordons framfart. Slutsatsen som kan dras är att det som krävs för att självkörande kollektivtrafik inte ska inkräkta på en individs integritet är ett samspel mellan verksamhetsbehov, syfte för informationsinsamling och att arbeta med de lagar som är tillämpade inom området för att skydda den personliga integriteten.}}, author = {{Samson, Lisen and Niklasson, Ida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Intelligenta Transportsystem - En kvalitativ studie kring integritet i självkörande kollektivtrafik}}, year = {{2021}}, }