Tillgänglighet på webben: En kvalitativ studie om hur program- och kursansvariga förhåller sig till tillgänglighet
(2021) SYSK16 20211Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Utveckling av webben har haft en stor inverkan på människors vardag samtidigt som internetanvändandet fortsätter att öka. Begreppet tillgänglighet har vuxit fram och syftar till att information från webben ska vara enkelt att nå och tillgängligt för alla, även för personer med funktionsvariation. Samtidigt visar studier på att webbplatser inte alltid är tillgängliga och att det kan bero på otillräcklig eller ingen utbildning inom tillgänglighet. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur program- och kursansvariga som undervisar om webb på eftergymnasial nivå förhåller sig till tillgänglighet. Fyra kategorier identifieras med hjälp av tidigare forskning och relaterat till dessa undersöks förhållningssätt. En kvalitativ studie... (More)
- Utveckling av webben har haft en stor inverkan på människors vardag samtidigt som internetanvändandet fortsätter att öka. Begreppet tillgänglighet har vuxit fram och syftar till att information från webben ska vara enkelt att nå och tillgängligt för alla, även för personer med funktionsvariation. Samtidigt visar studier på att webbplatser inte alltid är tillgängliga och att det kan bero på otillräcklig eller ingen utbildning inom tillgänglighet. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur program- och kursansvariga som undervisar om webb på eftergymnasial nivå förhåller sig till tillgänglighet. Fyra kategorier identifieras med hjälp av tidigare forskning och relaterat till dessa undersöks förhållningssätt. En kvalitativ studie genomförs i form av individuella intervjuer med program- och kursansvariga från fyra olika universitet och högskolor. Vårt resultat tyder på god kännedom om centrala begrepp och att tillgänglighet på en webbplats generellt bör eftersträvas. Det indikerar också på att program- och kursansvariga tycker tillgänglighet är ett viktigt ämne och att det finns behov att inkludera det i undervisning. Det framkommer även utmaningar med integration och undervisning av tillgänglighet, däremot verkar det inte påverka program- och kursansvarigas inställning till att fortsätta undervisa i ämnet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9047416
- author
- Dahlberg, John ; Johansson, Jonna and Rusch, Ludwig LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Accessibility on the web: A qualitative study of how program directors and course coordinators relate to accessibility
- course
- SYSK16 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- tillgänglighet, webb, utbildning, funktionsvariation
- report number
- INF21-013
- language
- Swedish
- id
- 9047416
- date added to LUP
- 2021-06-21 11:25:52
- date last changed
- 2021-06-21 11:25:52
@misc{9047416, abstract = {{Utveckling av webben har haft en stor inverkan på människors vardag samtidigt som internetanvändandet fortsätter att öka. Begreppet tillgänglighet har vuxit fram och syftar till att information från webben ska vara enkelt att nå och tillgängligt för alla, även för personer med funktionsvariation. Samtidigt visar studier på att webbplatser inte alltid är tillgängliga och att det kan bero på otillräcklig eller ingen utbildning inom tillgänglighet. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur program- och kursansvariga som undervisar om webb på eftergymnasial nivå förhåller sig till tillgänglighet. Fyra kategorier identifieras med hjälp av tidigare forskning och relaterat till dessa undersöks förhållningssätt. En kvalitativ studie genomförs i form av individuella intervjuer med program- och kursansvariga från fyra olika universitet och högskolor. Vårt resultat tyder på god kännedom om centrala begrepp och att tillgänglighet på en webbplats generellt bör eftersträvas. Det indikerar också på att program- och kursansvariga tycker tillgänglighet är ett viktigt ämne och att det finns behov att inkludera det i undervisning. Det framkommer även utmaningar med integration och undervisning av tillgänglighet, däremot verkar det inte påverka program- och kursansvarigas inställning till att fortsätta undervisa i ämnet.}}, author = {{Dahlberg, John and Johansson, Jonna and Rusch, Ludwig}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Tillgänglighet på webben: En kvalitativ studie om hur program- och kursansvariga förhåller sig till tillgänglighet}}, year = {{2021}}, }