Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Data Literacy: Den svenska IT-tjänstesektorns kompetensförsörjning inom dataläskunnighet

Färdig, Karl LU and Lindström, Gustav LU (2021) SYSK16 20211
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Den tillsynes exponentiellt ökande mängden data och dess kringliggande tjänster och processer ställer nya krav på hur människor behandlar och tillgodogör sig data. Denna förmåga; Data Literacy, eller dataläskunnighet, blir allt viktigare allt eftersom data får en större roll i vårt samhälle och våra liv. Denna studie, baserad på sex intervjuer med personer på ledande positioner vid stora företag inom den svenska IT-tjänstesektorn, avser att undersöka hur de som driver den digitala utvecklingen arbetar med att bilda sina medarbetare inom Data Literacy. Studien finner en relativt låg kännedom kring begreppet och dess betydelse samt få konkreta initiativ för att förändra detta. Däremot upptäcks flera Data Literacy-korrelerande kompetenskrav... (More)
Den tillsynes exponentiellt ökande mängden data och dess kringliggande tjänster och processer ställer nya krav på hur människor behandlar och tillgodogör sig data. Denna förmåga; Data Literacy, eller dataläskunnighet, blir allt viktigare allt eftersom data får en större roll i vårt samhälle och våra liv. Denna studie, baserad på sex intervjuer med personer på ledande positioner vid stora företag inom den svenska IT-tjänstesektorn, avser att undersöka hur de som driver den digitala utvecklingen arbetar med att bilda sina medarbetare inom Data Literacy. Studien finner en relativt låg kännedom kring begreppet och dess betydelse samt få konkreta initiativ för att förändra detta. Däremot upptäcks flera Data Literacy-korrelerande kompetenskrav inom ämnena Big Data och BI&A där IT-tjänsteföretagen har ett större och mer strukturerat kompetensförsörjningsarbete. Studien finner även att den svenska IT-tjänstesektorn sammantaget anser sig besitta en högre nivå av Data Literacy än genomsnittet och att deras ständiga arbete inom datarelaterade projekt möjliggör att lära sig om Data Literacy praktiskt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Färdig, Karl LU and Lindström, Gustav LU
supervisor
organization
alternative title
Data Literacy: The Swedish IT service sector’s educational efforts towards Data Literacy
course
SYSK16 20211
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Data Literacy, Big Data Literacy, Dataläskunnighet, Kompetensförsörjning, Business Intelligence
report number
INF21-018
language
Swedish
id
9053086
date added to LUP
2021-06-21 11:31:27
date last changed
2021-06-21 11:31:27
@misc{9053086,
  abstract     = {{Den tillsynes exponentiellt ökande mängden data och dess kringliggande tjänster och processer ställer nya krav på hur människor behandlar och tillgodogör sig data. Denna förmåga; Data Literacy, eller dataläskunnighet, blir allt viktigare allt eftersom data får en större roll i vårt samhälle och våra liv. Denna studie, baserad på sex intervjuer med personer på ledande positioner vid stora företag inom den svenska IT-tjänstesektorn, avser att undersöka hur de som driver den digitala utvecklingen arbetar med att bilda sina medarbetare inom Data Literacy. Studien finner en relativt låg kännedom kring begreppet och dess betydelse samt få konkreta initiativ för att förändra detta. Däremot upptäcks flera Data Literacy-korrelerande kompetenskrav inom ämnena Big Data och BI&A där IT-tjänsteföretagen har ett större och mer strukturerat kompetensförsörjningsarbete. Studien finner även att den svenska IT-tjänstesektorn sammantaget anser sig besitta en högre nivå av Data Literacy än genomsnittet och att deras ständiga arbete inom datarelaterade projekt möjliggör att lära sig om Data Literacy praktiskt.}},
  author       = {{Färdig, Karl and Lindström, Gustav}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Data Literacy: Den svenska IT-tjänstesektorns kompetensförsörjning inom dataläskunnighet}},
  year         = {{2021}},
}