Nyexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under det första yrkesverksamma året
(2021) SJSK20 20211Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Tidigare studier redovisar att en stor del nyexaminerade sjuksköterskor (NS) överväger att lämna yrket inom det första året. NS uppger att det finns en märkbar kunskapsklyfta mellan grundutbildningen och den kliniska kontexten. Syfte: Syftet med studien är att belysa NS erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under deras första yrkesverksamma år. Metod: Studien är en icke-systematisk litteraturstudie som omfattar nio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat: Analysen utföll i fyra teman och 11 subteman. De NS uppgav att det fanns en kunskapsklyfta mellan teori och den kliniska verksamheten, främst gällande bristande professionellt självförtroende och kompetens. Verksamhetens introduktion, kollegor samt... (More)
- Bakgrund: Tidigare studier redovisar att en stor del nyexaminerade sjuksköterskor (NS) överväger att lämna yrket inom det första året. NS uppger att det finns en märkbar kunskapsklyfta mellan grundutbildningen och den kliniska kontexten. Syfte: Syftet med studien är att belysa NS erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under deras första yrkesverksamma år. Metod: Studien är en icke-systematisk litteraturstudie som omfattar nio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat: Analysen utföll i fyra teman och 11 subteman. De NS uppgav att det fanns en kunskapsklyfta mellan teori och den kliniska verksamheten, främst gällande bristande professionellt självförtroende och kompetens. Verksamhetens introduktion, kollegor samt transitionsprogram var avgörande faktorer för utveckling av den nya professionen. Trots påfrestningar under transitionen upplevde de NS en vilja att lära sig, som bidrog till en inre motivation och drivkraft att utvecklas. Slutsats: NS behöver erhålla bättre stöd under transitionsprocessen från vårdorganisationen samt att lärosätet bör integrera de kliniska färdigheterna i större utsträckning under utbildningen, och på så sätt minska den upplevda kunskapsklyftan mellan teori och praktik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9054263
- author
- Hammarlund, Karin LU and Kåhrström, Emy LU
- supervisor
-
- Sören Nordh LU
- organization
- course
- SJSK20 20211
- year
- 2021
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Nyexaminerade sjuksköterskor, upplevelser, transitionschock, första året, erfarenheter, novis
- language
- Swedish
- id
- 9054263
- date added to LUP
- 2021-11-26 10:43:37
- date last changed
- 2021-11-26 10:43:37
@misc{9054263, abstract = {{Bakgrund: Tidigare studier redovisar att en stor del nyexaminerade sjuksköterskor (NS) överväger att lämna yrket inom det första året. NS uppger att det finns en märkbar kunskapsklyfta mellan grundutbildningen och den kliniska kontexten. Syfte: Syftet med studien är att belysa NS erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under deras första yrkesverksamma år. Metod: Studien är en icke-systematisk litteraturstudie som omfattar nio kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat: Analysen utföll i fyra teman och 11 subteman. De NS uppgav att det fanns en kunskapsklyfta mellan teori och den kliniska verksamheten, främst gällande bristande professionellt självförtroende och kompetens. Verksamhetens introduktion, kollegor samt transitionsprogram var avgörande faktorer för utveckling av den nya professionen. Trots påfrestningar under transitionen upplevde de NS en vilja att lära sig, som bidrog till en inre motivation och drivkraft att utvecklas. Slutsats: NS behöver erhålla bättre stöd under transitionsprocessen från vårdorganisationen samt att lärosätet bör integrera de kliniska färdigheterna i större utsträckning under utbildningen, och på så sätt minska den upplevda kunskapsklyftan mellan teori och praktik.}}, author = {{Hammarlund, Karin and Kåhrström, Emy}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Nyexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av transitionen in i sjuksköterskeprofessionen under det första yrkesverksamma året}}, year = {{2021}}, }