Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Using AR gaze-based interaction to control IoT devices

Arvebratt, Alexander LU and Magnusson, Fredrik LU (2021) MAMM01 20211
Ergonomics and Aerosol Technology
Abstract
Augmented Reality (AR) has lately gained a lot of momentum with popular applications such as Pokémon Go and Snapchat. Also, AR is becoming increasingly popular as a supportive tool for measuring objects and instructing users who are struggling with complex tasks. Moreover, head-worn AR glasses can have the potential of assisting people who needs their hands elsewhere or are unable to use their hands at all. By pairing AR glasses with eye-tracking, the technology can become even more accessible since it is possible to adopt gaze-based interaction.

This master thesis aims to explore whether you can control Internet of Things devices by solely using eye-gaze as input. A prototype using the AR glasses Magic Leap 1 have been created and... (More)
Augmented Reality (AR) has lately gained a lot of momentum with popular applications such as Pokémon Go and Snapchat. Also, AR is becoming increasingly popular as a supportive tool for measuring objects and instructing users who are struggling with complex tasks. Moreover, head-worn AR glasses can have the potential of assisting people who needs their hands elsewhere or are unable to use their hands at all. By pairing AR glasses with eye-tracking, the technology can become even more accessible since it is possible to adopt gaze-based interaction.

This master thesis aims to explore whether you can control Internet of Things devices by solely using eye-gaze as input. A prototype using the AR glasses Magic Leap 1 have been created and tested against the native smartphone applications for Sonos speakers and Philips Hue lamps. The study was conducted with 20 test participants and then evaluated and scored based on different usability and workload factors. The results show that gaze-based interaction is viable and usable, but that today’s hardware is too cumbersome to use as an everyday equipment. (Less)
Abstract (Swedish)
Förstärkt verklighet (AR), augmented reality på engelska, har på sistone fått stor uppmärksamhet från kända applikationer som Pokémon Go och Snapchat. AR har dessutom blivit alltmer populärt som dels mätverktyg men också för att instruera och hjälpa användare som jobbar med komplexa arbetsuppgifter. Huvud-burna AR-glasögon kan dessutom ha stor potential att assistera människor vars händer är upptagna eller personer som saknar förmågan att använda dem. Genom att kombinera AR-glasögon med ögonspårning kan teknologin bli ännu mer användbar eftersom det då är möjligt att använda ögonbaserad interaktion.

Det här examensarbetet syftar till att utforska huruvida det är möjligt att kontrollera uppkopplade enheter, Internet of Things på... (More)
Förstärkt verklighet (AR), augmented reality på engelska, har på sistone fått stor uppmärksamhet från kända applikationer som Pokémon Go och Snapchat. AR har dessutom blivit alltmer populärt som dels mätverktyg men också för att instruera och hjälpa användare som jobbar med komplexa arbetsuppgifter. Huvud-burna AR-glasögon kan dessutom ha stor potential att assistera människor vars händer är upptagna eller personer som saknar förmågan att använda dem. Genom att kombinera AR-glasögon med ögonspårning kan teknologin bli ännu mer användbar eftersom det då är möjligt att använda ögonbaserad interaktion.

Det här examensarbetet syftar till att utforska huruvida det är möjligt att kontrollera uppkopplade enheter, Internet of Things på engelska, genom att enbart använda ögonen som interaktionssätt. En prototyp som använder sig av AR-glasögonen Magic Leap 1 har utvecklats och testats mot de traditionella mobilapplikationerna för Sonos-högtalare och Philips Hue-lampor. Studien testades på 20 personer där faktorer som användbarhet och arbetsbelastning betygsattes. Resultatet visade att ögonbaserad interaktion är hållbar och användbar, men att dagens hårdvara ännu är för besvärlig att använda sig av för att fungera som ett vardagligt verktyg. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Arvebratt, Alexander LU and Magnusson, Fredrik LU
supervisor
organization
course
MAMM01 20211
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Augmented Reality, Eye-tracking, Gaze-based interaction, Internet of Things, Interaction design
language
English
id
9058576
date added to LUP
2021-06-24 12:59:42
date last changed
2021-06-24 12:59:42
@misc{9058576,
  abstract     = {{Augmented Reality (AR) has lately gained a lot of momentum with popular applications such as Pokémon Go and Snapchat. Also, AR is becoming increasingly popular as a supportive tool for measuring objects and instructing users who are struggling with complex tasks. Moreover, head-worn AR glasses can have the potential of assisting people who needs their hands elsewhere or are unable to use their hands at all. By pairing AR glasses with eye-tracking, the technology can become even more accessible since it is possible to adopt gaze-based interaction.

This master thesis aims to explore whether you can control Internet of Things devices by solely using eye-gaze as input. A prototype using the AR glasses Magic Leap 1 have been created and tested against the native smartphone applications for Sonos speakers and Philips Hue lamps. The study was conducted with 20 test participants and then evaluated and scored based on different usability and workload factors. The results show that gaze-based interaction is viable and usable, but that today’s hardware is too cumbersome to use as an everyday equipment.}},
  author       = {{Arvebratt, Alexander and Magnusson, Fredrik}},
  language     = {{eng}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Using AR gaze-based interaction to control IoT devices}},
  year         = {{2021}},
}