Crew Resource Management i en akut- och ambulanssjukvårds kontext- en systematisk litteraturöversikt
(2021) AMSM22 20212Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Abstrakt
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa och beskriva på vilket sätt Crew Resource Management (CRM) används och vilka effekter det ger i akut- och ambulanssjukvårds kontext. Bakgrund: CRM kommer ursprungligen från flygindustrin och har sedan millennieskiftet implementerats i hälso- och sjukvården. Bristande kommunikation är en stor bidragande faktor till att vårdskador uppstår, något CRM avser minska genom en effektivare kommunikationsöverföring. CRM består av olika grundkomponenter, exempelvis kommunikation och teamarbete. Idén med CRM i hälso- och sjukvården är att skapa en säkrare vård genom att optimera teamets resurser. Metod: Den systematiska litteraturöversikten utfördes med en integrativ metod.... (More) - Abstrakt
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa och beskriva på vilket sätt Crew Resource Management (CRM) används och vilka effekter det ger i akut- och ambulanssjukvårds kontext. Bakgrund: CRM kommer ursprungligen från flygindustrin och har sedan millennieskiftet implementerats i hälso- och sjukvården. Bristande kommunikation är en stor bidragande faktor till att vårdskador uppstår, något CRM avser minska genom en effektivare kommunikationsöverföring. CRM består av olika grundkomponenter, exempelvis kommunikation och teamarbete. Idén med CRM i hälso- och sjukvården är att skapa en säkrare vård genom att optimera teamets resurser. Metod: Den systematiska litteraturöversikten utfördes med en integrativ metod. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Cinahl, PsycInfo och Web of Science, vilket resulterade i 33 artiklar som inkluderades i resultatet. Resultat: Tre huvudkategorier identifierades; Simulationsträning, Patientsäkerhet och CRM-färdigheter. Till CRM-färdigheter identifierades tre underkategorier: Kommunikation, Teamarbete och Ledarskap. CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där CRM-färdigheter som kommunikation, teamarbete och ledarskap ökar med simulationsträning. Konklusion: CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där positiva effekter ses i CRM-färdigheter, men där någon ökad patientsäkerhet inte går att påvisa. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9069299
- author
- Nilsson, Emil LU and Persson, Andreas LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Crew Resource Management in a context of emergency- and prehospital care- a systematic review
- course
- AMSM22 20212
- year
- 2021
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Crew Resource Management, akutsjukvård, ambulanssjukvård, simulationsträning, patientsäkerhet, säkervård.
- language
- Swedish
- id
- 9069299
- date added to LUP
- 2021-12-21 13:00:16
- date last changed
- 2021-12-21 15:06:53
@misc{9069299, abstract = {{Abstrakt Syfte: Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa och beskriva på vilket sätt Crew Resource Management (CRM) används och vilka effekter det ger i akut- och ambulanssjukvårds kontext. Bakgrund: CRM kommer ursprungligen från flygindustrin och har sedan millennieskiftet implementerats i hälso- och sjukvården. Bristande kommunikation är en stor bidragande faktor till att vårdskador uppstår, något CRM avser minska genom en effektivare kommunikationsöverföring. CRM består av olika grundkomponenter, exempelvis kommunikation och teamarbete. Idén med CRM i hälso- och sjukvården är att skapa en säkrare vård genom att optimera teamets resurser. Metod: Den systematiska litteraturöversikten utfördes med en integrativ metod. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Cinahl, PsycInfo och Web of Science, vilket resulterade i 33 artiklar som inkluderades i resultatet. Resultat: Tre huvudkategorier identifierades; Simulationsträning, Patientsäkerhet och CRM-färdigheter. Till CRM-färdigheter identifierades tre underkategorier: Kommunikation, Teamarbete och Ledarskap. CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där CRM-färdigheter som kommunikation, teamarbete och ledarskap ökar med simulationsträning. Konklusion: CRM i akut- och ambulanssjukvård är studerat i simulerad miljö där positiva effekter ses i CRM-färdigheter, men där någon ökad patientsäkerhet inte går att påvisa.}}, author = {{Nilsson, Emil and Persson, Andreas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Crew Resource Management i en akut- och ambulanssjukvårds kontext- en systematisk litteraturöversikt}}, year = {{2021}}, }