Att lära sig sitt nya arbete på distans En kvalitativ studie om hur nyanställda lär sig sitt nya arbete på distans
(2022) SOCM04 20212Sociology
Department of Sociology
- Abstract (Swedish)
- I början av 2020 drabbades världen av en pandemi vilket hade en stor påverkan på samhället och människors livsstil. Efter att folkhälsomyndigheten rekommenderat att alla som har möjlighet och kan ska arbeta hemifrån, fick många organisationer ställa om sitt arbetssätt. Det skedde då en förflyttning av arbetet från den fysiska arbetsplatsen till att arbeta hemifrån på distans. Med detta i beaktan har denna kvalitativa studiens syfte varit att undersöka hur nyanställd lär sig sitt nya arbete på distans. Datainsamlingen har skett genom tio stycken semi-strukturerade intervjuer. Samtliga deltagare i denna studie har påbörjat sin anställning på distans där arbetet har skötts digitalt hemifrån. Deltagarna har yrkesroller som innebär att deras... (More)
- I början av 2020 drabbades världen av en pandemi vilket hade en stor påverkan på samhället och människors livsstil. Efter att folkhälsomyndigheten rekommenderat att alla som har möjlighet och kan ska arbeta hemifrån, fick många organisationer ställa om sitt arbetssätt. Det skedde då en förflyttning av arbetet från den fysiska arbetsplatsen till att arbeta hemifrån på distans. Med detta i beaktan har denna kvalitativa studiens syfte varit att undersöka hur nyanställd lär sig sitt nya arbete på distans. Datainsamlingen har skett genom tio stycken semi-strukturerade intervjuer. Samtliga deltagare i denna studie har påbörjat sin anställning på distans där arbetet har skötts digitalt hemifrån. Deltagarna har yrkesroller som innebär att deras arbete i normala fall sköts på arbetsplatsen tillsammans med sina kollegor. Att ha daglig kontakt med sina kollegor för att lösa och hantera olika arbetsuppgifter är en central del av deras arbete. Resultatet har analyserats genom en tematisk analysmetod som resulterade i fyra teman. Dessa var tid, begränsningar att ta kontakt, uppfattning om organisationen och sociala relationer. Resultatet visade att det tog betydligt längre tid för deltagarna att få svar på sina frågor angående olika arbetsuppgifter. Detta gjorde att deltagarna berättade om nya tillvägagångssätt för att kunna lösa arbetsuppgifterna. Resultatet visade även att de nyanställda valde att inte störa sina kollegor gällande frågor om arbetsuppgifter. Det framkom också att det var svårare att få en helhetsuppfattning av sin nya organisation. Slutligen visade det sig att samtliga deltagare upplevde att de sociala relationerna inte blir densamma när man påbörjar sin nyanställning på distans. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9071357
- author
- Östenson, Elin LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCM04 20212
- year
- 2022
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Lärande, Arbetsplatslärande, Formellt och Informellt lärande, Lärandeprocesser, Organisatorisk socialisation.
- language
- Swedish
- id
- 9071357
- date added to LUP
- 2022-01-12 17:16:13
- date last changed
- 2022-01-12 17:16:13
@misc{9071357, abstract = {{I början av 2020 drabbades världen av en pandemi vilket hade en stor påverkan på samhället och människors livsstil. Efter att folkhälsomyndigheten rekommenderat att alla som har möjlighet och kan ska arbeta hemifrån, fick många organisationer ställa om sitt arbetssätt. Det skedde då en förflyttning av arbetet från den fysiska arbetsplatsen till att arbeta hemifrån på distans. Med detta i beaktan har denna kvalitativa studiens syfte varit att undersöka hur nyanställd lär sig sitt nya arbete på distans. Datainsamlingen har skett genom tio stycken semi-strukturerade intervjuer. Samtliga deltagare i denna studie har påbörjat sin anställning på distans där arbetet har skötts digitalt hemifrån. Deltagarna har yrkesroller som innebär att deras arbete i normala fall sköts på arbetsplatsen tillsammans med sina kollegor. Att ha daglig kontakt med sina kollegor för att lösa och hantera olika arbetsuppgifter är en central del av deras arbete. Resultatet har analyserats genom en tematisk analysmetod som resulterade i fyra teman. Dessa var tid, begränsningar att ta kontakt, uppfattning om organisationen och sociala relationer. Resultatet visade att det tog betydligt längre tid för deltagarna att få svar på sina frågor angående olika arbetsuppgifter. Detta gjorde att deltagarna berättade om nya tillvägagångssätt för att kunna lösa arbetsuppgifterna. Resultatet visade även att de nyanställda valde att inte störa sina kollegor gällande frågor om arbetsuppgifter. Det framkom också att det var svårare att få en helhetsuppfattning av sin nya organisation. Slutligen visade det sig att samtliga deltagare upplevde att de sociala relationerna inte blir densamma när man påbörjar sin nyanställning på distans.}}, author = {{Östenson, Elin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att lära sig sitt nya arbete på distans En kvalitativ studie om hur nyanställda lär sig sitt nya arbete på distans}}, year = {{2022}}, }