Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Subjektiva faktorers uppskattade värde i förhandling och sambandet till big five

Hörnberg Lindgren, Joel LU (2022) PSYK11 20212
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
Förhandlingsforskning har fokuserat på den distributiva förhandlingen och delvis förbisett viktiga socialpsykologiska variabler. Syftet med studien var att analysera socialpsykologiska subjektiva faktorer och bidra till förhandlingsforskningen, genom att identifiera vilka av studiens subjektiva faktorer som värderades högst i dels en privat, dels en affärsrelaterad förhandling samt undersöka om uppskattningen av faktorerna skiljer sig åt beroende på skiljaktigheter i big five personality traits. Studiens metod var en korrelationsstudie med en kvantitativ ansats. Svaren insamlades genom en webbenkät med bekvämlighetsurval över 18 år (n = 31). Vid affärsrelaterad förhandling har faktorer som respekt, rättvisa och god attityd rankats högt.... (More)
Förhandlingsforskning har fokuserat på den distributiva förhandlingen och delvis förbisett viktiga socialpsykologiska variabler. Syftet med studien var att analysera socialpsykologiska subjektiva faktorer och bidra till förhandlingsforskningen, genom att identifiera vilka av studiens subjektiva faktorer som värderades högst i dels en privat, dels en affärsrelaterad förhandling samt undersöka om uppskattningen av faktorerna skiljer sig åt beroende på skiljaktigheter i big five personality traits. Studiens metod var en korrelationsstudie med en kvantitativ ansats. Svaren insamlades genom en webbenkät med bekvämlighetsurval över 18 år (n = 31). Vid affärsrelaterad förhandling har faktorer som respekt, rättvisa och god attityd rankats högt. Vid privat förhandling rankades faktorer som positivitet, långsiktig relation till motparten och fredlighet högt. Faktorer som signifikant skiljde sig från varandra basera på om de var en privat eller affärsrelaterad förhandling var att förhandlingen ska vara rättvis, effektiv, etiskt korrekt med flera. Avslutningsvis visade studien att en individ som skattats högt i personlighetsdraget extraversion skiljer i hur denne värdesätter faktorn rättvisa. Desto högre en individ skattats i extraversion desto mer värdesätter individen rättvisa i affärsrelaterade förhandlingar till skillnad från privat förhandling. Vidare visar studien att individ med hög skattning av personlighetsdraget agreeableness visar signifikant skillnad i hur de värdesätter respekt, motparten kan erkänna fel och vinna förhandlingen. Individ med hög skattning av agreeableness värdesätter variablerna högre i affärsrelaterad förhandling än privat. (Less)
Popular Abstract
Negotiation research has focused on the distributive negotiation and partly overlooked important social psychological variables. The purpose of the study was to analyze social psychological subjective factors and contribute to negotiation research, by identifying which of the study's subjective factors were valued most in a private and a business-related negotiation and examining whether the assessment of the factors differs depending on differences in big five personality traits. The study method was a correlation study with a quantitative approach. The answers were collected through an online survey with convenience selection over 18 years (n = 31). In business-related negotiations, factors such as respect, justice and good attitude have... (More)
Negotiation research has focused on the distributive negotiation and partly overlooked important social psychological variables. The purpose of the study was to analyze social psychological subjective factors and contribute to negotiation research, by identifying which of the study's subjective factors were valued most in a private and a business-related negotiation and examining whether the assessment of the factors differs depending on differences in big five personality traits. The study method was a correlation study with a quantitative approach. The answers were collected through an online survey with convenience selection over 18 years (n = 31). In business-related negotiations, factors such as respect, justice and good attitude have been ranked highly. In private negotiation, factors such as positivity, long-term relationship with the other party and peace were ranked highly. Factors that differed significantly from each other based on whether they were a private or business-related negotiation were that the negotiation should be fair, efficient, ethically correct, and more. The study also showed that an individual who is highly valued in the personality trait extraversion differs in how he values the factor justice. The higher an individual is valued in extraversion, the more the individual values justice in business-related negotiations as opposed to private negotiations. Furthermore, the study shows that individuals with a high appreciation of the personality trait agreeableness show a significant difference in how they value respect, the other party can admit mistakes and win the negotiation. An individual with a high estimate of agreeableness values the variables higher in business- related negotiation than privately. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hörnberg Lindgren, Joel LU
supervisor
organization
course
PSYK11 20212
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
negotiation, subjective factors, big five, social psychology, social negotiation, förhandling, subjektiva faktorer, socialpsykologi, social förhandling
language
Swedish
id
9072036
date added to LUP
2022-01-19 08:38:16
date last changed
2022-01-19 08:38:16
@misc{9072036,
  abstract     = {{Förhandlingsforskning har fokuserat på den distributiva förhandlingen och delvis förbisett viktiga socialpsykologiska variabler. Syftet med studien var att analysera socialpsykologiska subjektiva faktorer och bidra till förhandlingsforskningen, genom att identifiera vilka av studiens subjektiva faktorer som värderades högst i dels en privat, dels en affärsrelaterad förhandling samt undersöka om uppskattningen av faktorerna skiljer sig åt beroende på skiljaktigheter i big five personality traits. Studiens metod var en korrelationsstudie med en kvantitativ ansats. Svaren insamlades genom en webbenkät med bekvämlighetsurval över 18 år (n = 31). Vid affärsrelaterad förhandling har faktorer som respekt, rättvisa och god attityd rankats högt. Vid privat förhandling rankades faktorer som positivitet, långsiktig relation till motparten och fredlighet högt. Faktorer som signifikant skiljde sig från varandra basera på om de var en privat eller affärsrelaterad förhandling var att förhandlingen ska vara rättvis, effektiv, etiskt korrekt med flera. Avslutningsvis visade studien att en individ som skattats högt i personlighetsdraget extraversion skiljer i hur denne värdesätter faktorn rättvisa. Desto högre en individ skattats i extraversion desto mer värdesätter individen rättvisa i affärsrelaterade förhandlingar till skillnad från privat förhandling. Vidare visar studien att individ med hög skattning av personlighetsdraget agreeableness visar signifikant skillnad i hur de värdesätter respekt, motparten kan erkänna fel och vinna förhandlingen. Individ med hög skattning av agreeableness värdesätter variablerna högre i affärsrelaterad förhandling än privat.}},
  author       = {{Hörnberg Lindgren, Joel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Subjektiva faktorers uppskattade värde i förhandling och sambandet till big five}},
  year         = {{2022}},
}