Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

“For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” Om att bli till, dö, återfödas & existera via manus & musik i Todd Phillips Joker

Björkman, Helene LU (2021) FIVK01 20211
Film Studies
Abstract (Swedish)
Den här uppsatsen är en komparativ studie mellan originalmanuset till och slutversionen av filmen Joker (Todd Phillips, 2019), tillsammans med en djupgående undersökning av den instrumentala filmmusikens uppbyggnad utifrån Claudia Gorbman och Pauline Reays tankar om den instrumentala musikens roll i filmtexten.
Baserat på resultaten av dessa analyser görs sedan en tolkning av filmen med utgångspunkt i George Herbert Meads teorier kring hur människan skapar sitt jag och sin tillhörighet, Erving Goffmans idéer om att framträda sitt jag på en front-respektive backstage samt Jean Baudrillard och Friedrich Nietzsches tankar om kopior, original och verklighet.
De största slutsatserna handlar om hur den instrumentala filmmusiken har gett upphov... (More)
Den här uppsatsen är en komparativ studie mellan originalmanuset till och slutversionen av filmen Joker (Todd Phillips, 2019), tillsammans med en djupgående undersökning av den instrumentala filmmusikens uppbyggnad utifrån Claudia Gorbman och Pauline Reays tankar om den instrumentala musikens roll i filmtexten.
Baserat på resultaten av dessa analyser görs sedan en tolkning av filmen med utgångspunkt i George Herbert Meads teorier kring hur människan skapar sitt jag och sin tillhörighet, Erving Goffmans idéer om att framträda sitt jag på en front-respektive backstage samt Jean Baudrillard och Friedrich Nietzsches tankar om kopior, original och verklighet.
De största slutsatserna handlar om hur den instrumentala filmmusiken har gett upphov till ändringar från originalmanuset till slutversionen av filmen som varit bärande både i skapandet av den fiktiva karaktären Arthur Fleck/Joker och i skapandet av hans jag och identitet(er) inuti filmens dieges. (Less)
Popular Abstract
This thesis is a comparative study of the original script for the film Joker (Todd Phillips, 2019) and the final cut of the film, along with a close examination of the structure of instrumental score for the film, using Claudia Gorbman and Pauline Reay’s ideas on the impact of the instrumental score on the film text.
From the results of this analysis an interpretation of the film is then made, using George Herbert Mead’s theories regarding social belonging and the creation of the self, Erving Goffman’s ideas on front-and back stage performances of the self, along with Jean Baudrillard and Friedrich Nietzsche’s thoughts concerning copies, originals and reality.
The primary results of the thesis state that the changes the instrumental... (More)
This thesis is a comparative study of the original script for the film Joker (Todd Phillips, 2019) and the final cut of the film, along with a close examination of the structure of instrumental score for the film, using Claudia Gorbman and Pauline Reay’s ideas on the impact of the instrumental score on the film text.
From the results of this analysis an interpretation of the film is then made, using George Herbert Mead’s theories regarding social belonging and the creation of the self, Erving Goffman’s ideas on front-and back stage performances of the self, along with Jean Baudrillard and Friedrich Nietzsche’s thoughts concerning copies, originals and reality.
The primary results of the thesis state that the changes the instrumental score evoked on the original script have played a central part in both the creation of the fictive character Arthur Fleck/Joker as well as in the creation of his self/selves and identity/identities within the film’s diegesis. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Björkman, Helene LU
supervisor
organization
alternative title
“For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” On birth, death and rebirth through script and music in Todd Phillips Joker
course
FIVK01 20211
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Joker, Arthur Fleck, Todd Phillips, film, comics, psychology, music, Hildur Gudnadottir, origin, reality, copies, Jean Baudrillard, Friedrich Nietzsche, Claudia Gorbman, Pauline Reays, film music, score, George Herbert Mead, Erving Goffman, script, character
language
Swedish
id
9075656
date added to LUP
2022-02-21 10:56:14
date last changed
2022-02-21 10:56:14
@misc{9075656,
  abstract     = {{Den här uppsatsen är en komparativ studie mellan originalmanuset till och slutversionen av filmen Joker (Todd Phillips, 2019), tillsammans med en djupgående undersökning av den instrumentala filmmusikens uppbyggnad utifrån Claudia Gorbman och Pauline Reays tankar om den instrumentala musikens roll i filmtexten.
Baserat på resultaten av dessa analyser görs sedan en tolkning av filmen med utgångspunkt i George Herbert Meads teorier kring hur människan skapar sitt jag och sin tillhörighet, Erving Goffmans idéer om att framträda sitt jag på en front-respektive backstage samt Jean Baudrillard och Friedrich Nietzsches tankar om kopior, original och verklighet.
De största slutsatserna handlar om hur den instrumentala filmmusiken har gett upphov till ändringar från originalmanuset till slutversionen av filmen som varit bärande både i skapandet av den fiktiva karaktären Arthur Fleck/Joker och i skapandet av hans jag och identitet(er) inuti filmens dieges.}},
  author       = {{Björkman, Helene}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{“For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” Om att bli till, dö, återfödas & existera via manus & musik i Todd Phillips Joker}},
  year         = {{2021}},
}