Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Rätten till domstolsprövning av förvaltningsbeslut - En analys om den svenska lagstiftningens bestämmelser uppfyller kraven i Europakonventionen

Nordlund, Erik LU (2022) LAGF03 20221
Faculty of Law
Department of Law
Abstract (Swedish)
Rätten till domstolsprövning är en grundläggande rättighet som enligt art. 6.1 EKMR ska gälla samtliga mål som rör den enskildes civila rättigheter. I Sverige är detta gällande rätt sedan EKMR:s inkorporerande i svensk lag i och med en lagändring av 2 kap. RF. Det framgår i dagsläget genom 2 kap. 19 § RF att ingen författning får stiftas i strid mot EKMR. I FL finns även en allmän bestämmelse om överklagande samt en bestämmelse om forumfrågan, detta då lagstiftaren försökt pussla ihop de olika bitar som är domstolsprövning av förvaltningsbeslut.

Trots detta har Sverige vid flera tillfällen både innan och efter inkorporerandet fällts i Europadomstolen då man inte följt EKMR. På offentligrättens område består nämligen frågan om... (More)
Rätten till domstolsprövning är en grundläggande rättighet som enligt art. 6.1 EKMR ska gälla samtliga mål som rör den enskildes civila rättigheter. I Sverige är detta gällande rätt sedan EKMR:s inkorporerande i svensk lag i och med en lagändring av 2 kap. RF. Det framgår i dagsläget genom 2 kap. 19 § RF att ingen författning får stiftas i strid mot EKMR. I FL finns även en allmän bestämmelse om överklagande samt en bestämmelse om forumfrågan, detta då lagstiftaren försökt pussla ihop de olika bitar som är domstolsprövning av förvaltningsbeslut.

Trots detta har Sverige vid flera tillfällen både innan och efter inkorporerandet fällts i Europadomstolen då man inte följt EKMR. På offentligrättens område består nämligen frågan om överklagbarhet och forum av flera olika bestämmelser. Detta då FL är subsidiär annan lag samtidigt som det finns en uppsjö av specialförfattning på området. Sverige hade under ett decennium en tving-ande bestämmelse i FL som poängterade den enskildes rätt till domstolsprövning av sina civila rättigheter, något som emellertid togs bort i och med att en ny FL infördes 2017.

Uppsatsen utreder, med utgångspunkt i den rättsdogmatiska metoden, hur bestämmelserna i FL förhåller sig till EKMR, vilken genom sin plats som levande instrument bygger mycket på den praxis skapad av Europadomstolen, och hur en förändrad lagstiftning på området, för att bättre samspela med EKMR, skulle se ut.

De argument som lagstiftaren lagt fram i förarbetena mot en tvingande bestämmelse angående den enskildes civila rättigheter diskuteras och kritiseras. Ett förslag på ny lagstiftning likt den i GFL läggs fram med syfte att skapa en tydligare och mer rättssäker process för den enskilde. Ett förslag som även skapar tydlighet och förutsägbarhet gentemot andra paragrafer i FL. (Less)
Abstract
The right to judicial review is a fundamental right which according to art. 6.1 ECHR shall apply to all cases concerning an individual's civil rights. In Sweden, this is established law since the ECHR's incorporation into Swedish law with a change of the chapter two in The Instrument of Government. It states that no law may be enacted in violation of the ECHR. In The Administrative Procedure Act, there is a general regulation on appeal and a rule of jurisdiction, this because the legislator has tried to piece together the various pieces that are the judicial review of administrative decisions.

Despite this, the European Court of Human Rights, both before and after the incorporation, has ruled against Sweden on these matters. The... (More)
The right to judicial review is a fundamental right which according to art. 6.1 ECHR shall apply to all cases concerning an individual's civil rights. In Sweden, this is established law since the ECHR's incorporation into Swedish law with a change of the chapter two in The Instrument of Government. It states that no law may be enacted in violation of the ECHR. In The Administrative Procedure Act, there is a general regulation on appeal and a rule of jurisdiction, this because the legislator has tried to piece together the various pieces that are the judicial review of administrative decisions.

Despite this, the European Court of Human Rights, both before and after the incorporation, has ruled against Sweden on these matters. The Administrative Procedure Act is subsidiary to other laws, when at the same time there is a plethora of special statutes in the field, this makes the field hard to navigate. For a decade, Sweden had a mandatory regulation in The Administrative Procedure Act that emphasized the individual's right to judicial review of their civil rights, something which, however, was removed with the introduction of a new Administrative Procedure Act in 2017.

This essay investigates, based on the legal dogmatic method, how the regulations of The Administrative Procedure Act relates to the ECHR, which through its place as a living instrument is based on the court practice of the European Court of Human Rights, and how a change in legislation in this field, to better interact with the ECHR should look like.

The arguments put forward by the legislator in the legislative history against a mandatory provision regarding an individual's civil rights are discussed and criticized. A proposal for new legislation similar to that in the old Administrative Procedure Act is presented with the aim of creating a clearer and more secure process for the individual. A proposal that also creates clarity and predictability compared to other sections in The Administrative Procedure Act. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nordlund, Erik LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
förvaltningsrätt, processrätt, rättsvetenskap
language
Swedish
id
9080937
date added to LUP
2022-06-28 11:12:03
date last changed
2022-06-28 11:12:03
@misc{9080937,
  abstract     = {{The right to judicial review is a fundamental right which according to art. 6.1 ECHR shall apply to all cases concerning an individual's civil rights. In Sweden, this is established law since the ECHR's incorporation into Swedish law with a change of the chapter two in The Instrument of Government. It states that no law may be enacted in violation of the ECHR. In The Administrative Procedure Act, there is a general regulation on appeal and a rule of jurisdiction, this because the legislator has tried to piece together the various pieces that are the judicial review of administrative decisions.

Despite this, the European Court of Human Rights, both before and after the incorporation, has ruled against Sweden on these matters. The Administrative Procedure Act is subsidiary to other laws, when at the same time there is a plethora of special statutes in the field, this makes the field hard to navigate. For a decade, Sweden had a mandatory regulation in The Administrative Procedure Act that emphasized the individual's right to judicial review of their civil rights, something which, however, was removed with the introduction of a new Administrative Procedure Act in 2017.

This essay investigates, based on the legal dogmatic method, how the regulations of The Administrative Procedure Act relates to the ECHR, which through its place as a living instrument is based on the court practice of the European Court of Human Rights, and how a change in legislation in this field, to better interact with the ECHR should look like.

The arguments put forward by the legislator in the legislative history against a mandatory provision regarding an individual's civil rights are discussed and criticized. A proposal for new legislation similar to that in the old Administrative Procedure Act is presented with the aim of creating a clearer and more secure process for the individual. A proposal that also creates clarity and predictability compared to other sections in The Administrative Procedure Act.}},
  author       = {{Nordlund, Erik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Rätten till domstolsprövning av förvaltningsbeslut - En analys om den svenska lagstiftningens bestämmelser uppfyller kraven i Europakonventionen}},
  year         = {{2022}},
}