CRM-systems värdeskapande för försäljningspersonal
(2022) SYSK16 20221Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Som resultat av den förändring som försäljning genomgått i samband med den ständiga teknologiska utvecklingen, har försäljare idag tillgång till en avsevärt större mängd data än tidigare. För att kunna ta vara på denna data och för att bättre möta sina kunders behov har användningen av Customer Relationship Management (CRM) system blivit allt vanligare inom säljande organisationer. Syftet med ett system av denna karaktär är att det är tänkt att tillåta effektivare insamling och kategorisering av data, smidigare intern och extern kommunikation, förbättrade marknadsföringsmöjligheter och generellt ökad effektivitet. Den största delen av forskning som genomförts kring CRM som ämne behandlar dock främst den finansiella aspekten, och bortser... (More)
- Som resultat av den förändring som försäljning genomgått i samband med den ständiga teknologiska utvecklingen, har försäljare idag tillgång till en avsevärt större mängd data än tidigare. För att kunna ta vara på denna data och för att bättre möta sina kunders behov har användningen av Customer Relationship Management (CRM) system blivit allt vanligare inom säljande organisationer. Syftet med ett system av denna karaktär är att det är tänkt att tillåta effektivare insamling och kategorisering av data, smidigare intern och extern kommunikation, förbättrade marknadsföringsmöjligheter och generellt ökad effektivitet. Den största delen av forskning som genomförts kring CRM som ämne behandlar dock främst den finansiella aspekten, och bortser till stor grad från de praktiska aktiviteter som genomförs av säljare, vilka skapar värde för dem själva samt deras organisation. Denna uppsats ämnar således utröna vilket värde som CRM-system skapar för försäljningspersonal, genom att utföra en kvalitativ studie, med grund i fyra identifierade huvudområden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9082423
- author
- Rooth, Jonathan LU and Törngren, Rasmus LU
- supervisor
-
- Magnus Wärja LU
- organization
- alternative title
- Value creation for sales people through CRM
- course
- SYSK16 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Customer Relationship Management, Sales Force Automation, Direct marketing, Efficiency, Communication, Data sharing, Information sharing, Value drivers
- report number
- INF22-66
- language
- Swedish
- id
- 9082423
- date added to LUP
- 2022-09-08 13:15:27
- date last changed
- 2022-09-08 13:15:27
@misc{9082423, abstract = {{Som resultat av den förändring som försäljning genomgått i samband med den ständiga teknologiska utvecklingen, har försäljare idag tillgång till en avsevärt större mängd data än tidigare. För att kunna ta vara på denna data och för att bättre möta sina kunders behov har användningen av Customer Relationship Management (CRM) system blivit allt vanligare inom säljande organisationer. Syftet med ett system av denna karaktär är att det är tänkt att tillåta effektivare insamling och kategorisering av data, smidigare intern och extern kommunikation, förbättrade marknadsföringsmöjligheter och generellt ökad effektivitet. Den största delen av forskning som genomförts kring CRM som ämne behandlar dock främst den finansiella aspekten, och bortser till stor grad från de praktiska aktiviteter som genomförs av säljare, vilka skapar värde för dem själva samt deras organisation. Denna uppsats ämnar således utröna vilket värde som CRM-system skapar för försäljningspersonal, genom att utföra en kvalitativ studie, med grund i fyra identifierade huvudområden.}}, author = {{Rooth, Jonathan and Törngren, Rasmus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{CRM-systems värdeskapande för försäljningspersonal}}, year = {{2022}}, }