Just Dream Crazier Girl
(2022) SKOK11 20221Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen... (More)
- Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen framställs icke-könsstereotypiskt. Från att ha blivit gestaltad likt en passiv individ framställs kvinnan nu som aktiv, utan att bli objektifierad från betraktarens ögon. Framtida forskning kan dra nytta av hur liknande varumärken kommunicerar icke- könsstereotypisk reklam samt undersöka kvinnans egen uppfattning om femvertising genom kvalitativa intervjuer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9082922
- author
- Goldman, Sarah LU and Thorsson Loong, Disa
- supervisor
- organization
- course
- SKOK11 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- femvertising, icke-könsstereotypisk reklam, könsstereotyper, sport, performativitetsteorin, semiotiska resurser, strategisk kommunikation
- language
- Swedish
- id
- 9082922
- date added to LUP
- 2022-06-13 20:32:28
- date last changed
- 2022-06-13 20:32:28
@misc{9082922, abstract = {{Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen framställs icke-könsstereotypiskt. Från att ha blivit gestaltad likt en passiv individ framställs kvinnan nu som aktiv, utan att bli objektifierad från betraktarens ögon. Framtida forskning kan dra nytta av hur liknande varumärken kommunicerar icke- könsstereotypisk reklam samt undersöka kvinnans egen uppfattning om femvertising genom kvalitativa intervjuer.}}, author = {{Goldman, Sarah and Thorsson Loong, Disa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Just Dream Crazier Girl}}, year = {{2022}}, }