Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Just Dream Crazier Girl

Goldman, Sarah LU and Thorsson Loong, Disa (2022) SKOK11 20221
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen... (More)
Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen framställs icke-könsstereotypiskt. Från att ha blivit gestaltad likt en passiv individ framställs kvinnan nu som aktiv, utan att bli objektifierad från betraktarens ögon. Framtida forskning kan dra nytta av hur liknande varumärken kommunicerar icke- könsstereotypisk reklam samt undersöka kvinnans egen uppfattning om femvertising genom kvalitativa intervjuer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Goldman, Sarah LU and Thorsson Loong, Disa
supervisor
organization
course
SKOK11 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
femvertising, icke-könsstereotypisk reklam, könsstereotyper, sport, performativitetsteorin, semiotiska resurser, strategisk kommunikation
language
Swedish
id
9082922
date added to LUP
2022-06-13 20:32:28
date last changed
2022-06-13 20:32:28
@misc{9082922,
  abstract     = {{Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. Det empiriska materialet består av en reklamfilm Dream Crazier publicerad av Nike. Sekvenser från reklamfilmen har analyserats i relation till studiens forskningsfrågor där resultatet identifierar de semiotiska resurserna komposition, kroppsspråk, ljud och effekter. Genom det teoretiska ramverket performativitetsteorin och femvertising samt det semiotiska resurserna kan slutsatsen dras att kvinnan i reklamfilmen framställs icke-könsstereotypiskt. Från att ha blivit gestaltad likt en passiv individ framställs kvinnan nu som aktiv, utan att bli objektifierad från betraktarens ögon. Framtida forskning kan dra nytta av hur liknande varumärken kommunicerar icke- könsstereotypisk reklam samt undersöka kvinnans egen uppfattning om femvertising genom kvalitativa intervjuer.}},
  author       = {{Goldman, Sarah and Thorsson Loong, Disa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Just Dream Crazier Girl}},
  year         = {{2022}},
}