Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En kartläggning och beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga vid förvärvad hjärnskada.

Ahlén Rashid, Natalie LU and Burda, Daniel LU (2022) ATPK62 20221
Department of Health Sciences
Sustainable occupations and health in a life course perspective
Abstract (Swedish)
Bakgrund: Konsekvenserna av en förvärvad hjärnskada (FHS) ser olika ut, men innebär ofta en komplex sammansättning av symtom som kräver omfattande, individanpassad, rehabilitering. En brist på interventionsforskning och evidensbaserad kunskap kan ses inom arbetsterapi för barn och unga med FHS.

Syfte: Att kartlägga och beskriva arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn och unga med FHS.

Metod: För att besvara syftet genomfördes en litteraturöversikt. Sökningar i databaserna PubMed, CINAHL, PsycINFO, samt sekundärsökningar, resulterade i 13 artiklar av kvantitativ och mixad metod. En kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats genomfördes.

Resultat: Resultatet visar att tio av tretton artiklar beskriver... (More)
Bakgrund: Konsekvenserna av en förvärvad hjärnskada (FHS) ser olika ut, men innebär ofta en komplex sammansättning av symtom som kräver omfattande, individanpassad, rehabilitering. En brist på interventionsforskning och evidensbaserad kunskap kan ses inom arbetsterapi för barn och unga med FHS.

Syfte: Att kartlägga och beskriva arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn och unga med FHS.

Metod: För att besvara syftet genomfördes en litteraturöversikt. Sökningar i databaserna PubMed, CINAHL, PsycINFO, samt sekundärsökningar, resulterade i 13 artiklar av kvantitativ och mixad metod. En kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats genomfördes.

Resultat: Resultatet visar att tio av tretton artiklar beskriver funktionsinriktade interventioner med mål att förbättra kroppsfunktion, medan träning i aktivitet enbart beskrivs i tre artiklar. I studier där deltagarna väljer egna aktiviteter och mål sågs en signifikant förbättring i aktivitetsutförande.

Slutsats: FHS hos barn och unga kräver omfattande, skräddarsydd rehabilitering som påbörjas i rätt tid. Interventionernas fokus bör lyftas från funktionsträning till träning i meningsfulla aktiviteter. En högre grad klientcentrering bör även eftersträvas, vilken kan uppnås genom att involvera klienten och närstående i hela terapiprocessen. Forskning om arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga med FHS är begränsad och fler studier behövs för att säkerställa att evidensbaserade arbetsterapeutiska interventioner används inom hjärnskaderehabilitering. (Less)
Abstract
Background: Consequences of an acquired brain injury (ABI) differ and the complex mix of symptoms often requires extensive individualized rehabilitation. There is a lack of intervention research and evidence-based knowledge within occupational therapy for children and adolescents with ABI.

Objective: To provide an overview and a description of occupational therapy interventions and their effect on children and adolescents with ABI.
Method: A litterature review was conducted. A search in databases PubMed, CINAHL, and PsycINFO, as well as secondary searches, resulted in 13 articles of quantitative and mixed method design. A qualitative content analysis with an inductive approach was applied.

Results: Ten out of thirteen articles... (More)
Background: Consequences of an acquired brain injury (ABI) differ and the complex mix of symptoms often requires extensive individualized rehabilitation. There is a lack of intervention research and evidence-based knowledge within occupational therapy for children and adolescents with ABI.

Objective: To provide an overview and a description of occupational therapy interventions and their effect on children and adolescents with ABI.
Method: A litterature review was conducted. A search in databases PubMed, CINAHL, and PsycINFO, as well as secondary searches, resulted in 13 articles of quantitative and mixed method design. A qualitative content analysis with an inductive approach was applied.

Results: Ten out of thirteen articles described function-focused interventions with the goal to improve body function, while focus on occupation was only described in three articles. Studies where participants choose their activities and goals shows a significant improvement in occupational performance.

Conclusion: Children and adolescents with ABI requires extensive, individualized rehabilitation that begins urgently. Focus of interventions should shift from function to meaningful occupations. Increased client centeredness can be achieved by involving client and family members throughout the entire therapy process. There is a lack of studies on occupational therapy interventions for children and adolescents with ABI. Further research is needed to assure evidence-based interventions. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ahlén Rashid, Natalie LU and Burda, Daniel LU
supervisor
organization
course
ATPK62 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Arbetsterapi, pediatrik, barndom, FHS, stroke, rehabilitering, aktivitetsfokus, effekt
language
Swedish
id
9083315
date added to LUP
2022-06-07 11:48:59
date last changed
2022-06-07 11:48:59
@misc{9083315,
  abstract     = {{Background: Consequences of an acquired brain injury (ABI) differ and the complex mix of symptoms often requires extensive individualized rehabilitation. There is a lack of intervention research and evidence-based knowledge within occupational therapy for children and adolescents with ABI.
 
Objective: To provide an overview and a description of occupational therapy interventions and their effect on children and adolescents with ABI. 
Method: A litterature review was conducted. A search in databases PubMed, CINAHL, and PsycINFO, as well as secondary searches, resulted in 13 articles of quantitative and mixed method design. A qualitative content analysis with an inductive approach was applied. 

Results: Ten out of thirteen articles described function-focused interventions with the goal to improve body function, while focus on occupation was only described in three articles. Studies where participants choose their activities and goals shows a significant improvement in occupational performance. 

Conclusion: Children and adolescents with ABI requires extensive, individualized rehabilitation that begins urgently. Focus of interventions should shift from function to meaningful occupations. Increased client centeredness can be achieved by involving client and family members throughout the entire therapy process. There is a lack of studies on occupational therapy interventions for children and adolescents with ABI. Further research is needed to assure evidence-based interventions.}},
  author       = {{Ahlén Rashid, Natalie and Burda, Daniel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En kartläggning och beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga vid förvärvad hjärnskada.}},
  year         = {{2022}},
}