En kvalitativ studie om pojkars upplevelse av välbefinnande
(2022) PSPR14 20221Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. Materialet kodades och analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som metodologisk ansats. Enligt pojkarna handlar välbefinnande om närvaro av positiva affekter, positiva sociala relationer, trygghet och säkerhet. Resultaten visar vidare att autonomi, det sociala livet och skolprestation spelar stor roll som främjande faktorer för pojkars välbefinnande medan de faktorer som... (More)
- Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. Materialet kodades och analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som metodologisk ansats. Enligt pojkarna handlar välbefinnande om närvaro av positiva affekter, positiva sociala relationer, trygghet och säkerhet. Resultaten visar vidare att autonomi, det sociala livet och skolprestation spelar stor roll som främjande faktorer för pojkars välbefinnande medan de faktorer som spelade störst roll som hämmande vad gäller välbefinnande var krav och förväntningar från andra och skolrelaterad stress. Dessutom framkom strategier som informanterna använder sig av för att hantera stress och negativa känslor, vilket var både problemfokuserad och emotionsfokuserad coping. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9091549
- author
- He, Xiaoyan LU and Björkenor, Anna LU
- supervisor
-
- Eva Hoff LU
- organization
- course
- PSPR14 20221
- year
- 2022
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- välbefinnande, självmedkänsla, tonåring, autonomi, sociala relationer
- language
- Swedish
- id
- 9091549
- date added to LUP
- 2022-06-29 12:26:09
- date last changed
- 2022-06-29 12:26:09
@misc{9091549, abstract = {{Studiens syfte var att undersöka hur tonåriga pojkar (årskurs 1 på gymnasiet) beskriver och upplever välbefinnande, vilken roll olika faktorer spelar för deras välbefinnande och vilka strategier de själva erfarit kan hjälpa dem vid utmanande situationer. Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med nio pojkar från en gymnasieskola. Materialet kodades och analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som metodologisk ansats. Enligt pojkarna handlar välbefinnande om närvaro av positiva affekter, positiva sociala relationer, trygghet och säkerhet. Resultaten visar vidare att autonomi, det sociala livet och skolprestation spelar stor roll som främjande faktorer för pojkars välbefinnande medan de faktorer som spelade störst roll som hämmande vad gäller välbefinnande var krav och förväntningar från andra och skolrelaterad stress. Dessutom framkom strategier som informanterna använder sig av för att hantera stress och negativa känslor, vilket var både problemfokuserad och emotionsfokuserad coping.}}, author = {{He, Xiaoyan and Björkenor, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En kvalitativ studie om pojkars upplevelse av välbefinnande}}, year = {{2022}}, }